Persbericht: De arbeidsmarkt in 2012: mismatch tussen vraag en aanbod van talent

Delen

Werkgevers én werkzoekenden krijgen het zwaar op de arbeidsmarkt in 2012. Er is een groeiende behoefte aan flexibiliteit en specialistisch talent is schaars, maar tegelijkertijd neemt het aantal werkzoekenden toe. Deze mismatch zorgt ervoor dat de arbeidsmarkt steeds competitiever wordt. Het is een ontwikkeling die al een tijd gaande is, maar volgend jaar in een stroomversnelling terecht lijkt te komen.  Werkgevers moeten steeds slimmere manieren vinden om talent aan zich te binden, terwijl werkzoekenden realistisch en bescheiden moeten zijn in hun carrií¨replanning. Profilering blijft het toverwoord voor beide partijen. HR professionals spraken erover tijdens het Monster Year Event van Monsterboard.nl op 19 december in De Rode Hoed in Amsterdam.

Belang van een baan

In specifieke beroepsgroepen wordt talent steeds zeldzamer, maar werkzoekenden en werknemers moeten zich in de huidige competitieve arbeidsmarkt wel blijven realiseren dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden naar een werkgeversmarkt. Waar tot voor kort het accent nog lag op de balans tussen werk en privé, komt de nadruk nu steeds meer te liggen op het belang van een baan. Het aantal werkzoekenden neemt toe, net als het aantal tijdelijke dienstbetrekkingen. Daarmee wordt, vooral van jonge werkzoekenden, een toenemende mate van flexibiliteit, mobiliteit en anticipatievermogen verwacht. Allround vaardigheden, waaronder talenkennis, het kunnen werken met verschillende culturen, een gedegen inzicht in het werkveld zullen de positie op de arbeidsmarkt verbeteren.  Werkzoekenden  zouden voor 2012 kortetermijndoelen moeten stellen en realistisch moeten zijn over hun langetermijnperspectieven.

Vaardigheden van schaars talent

De gehele recruitmentmarkt  zal steeds meer moeite krijgen met het vinden van schaars talent. In het Monster Year Report, dat tijdens de bijeenkomst werd uitgereikt, wordt daarbij voorspeld dat de schaarste zich in 2012 vooral zal manifesteren in functies op HBO- en WO-niveau. Het aantal werkzoekenden op MBO- en LBO-niveau zal echter toenemen. Door het grote aantal ontslagen in het middenkader management, zullen in 2012 voor werknemers in juniorfuncties kansen ontstaan om snel carrií¨re te maken. Het gevaar bestaat wel dat een nieuwe generatie leiders onvoldoende kennis van zaken heeft om sturing te geven aan de veranderprocessen, waar veel organisaties zich in bevinden. Voor recruiters die op zoek zijn naar schaarse talenten zoals bijvoorbeeld IT specialisten, zal het in 2012 noodzakelijk zijn om meer te zoeken op karakterprofiel dan op diploma’s. Daarover werd tijdens een breakout-sessie op de HR-bijeenkomst gediscussieerd. “Competenties worden belangrijker dan vaardigheden, want competenties heb je. Die kun je niet aanleren, wel versterken”, zei  Marieke van Heek van Bloozm. “Om- en bijscholing om vaardigheden en kennis te ontwikkelen moeten in dat geval de kandidaten inzetbaar maken. Het loont om daarin te investeren, maar verwacht niet dat dat altijd binnen zes weken lukt.”

Vergrijzing

Organisaties krijgen steeds meer zicht op de impact van vergrijzing en de uittreding van de babyboomgeneratie op hun organisaties. Monsterboard ziet dat bedrijven hier in toenemende mate op anticiperen en strategieí«n ontwikkelen in, wat de “˜War for Talent’ genoemd wordt. Aan de andere kant zal in 2012 een grote groep grijze herintredende werkzoekers ontstaan die hulp nodig hebben bij het vinden van een baan. “Organisaties zullen dan ook in hogere mate nauw gaan samenwerken met partners op het gebied van Recruitment en Talent Management om deze groep te vinden en te binden”, zei Warren Hammond, managing director van Monsterboard.

Employer Branding

De aanwezige HR-managers en recruiters spraken tijdens de bijeenkomst onder meer over Employer Branding, een van de manieren voor werkgevers om zich te profileren bij een breed publiek. Om het juiste talent in huis te halen en te houden moeten bedrijven zich steeds sterker positioneren als werkgever met een eigen signatuur. Organisaties zien schaarste aan talent ontstaan. Voor hen is het dus van belang om te bouwen aan intensieve relaties met het talent dat van hen voor belang is of kan worden. Om dit op een succesvolle manier te doen, moet de verantwoordelijkheid voor Employer Branding liggen bij zowel afdelingen HR en recruitment als bij marketing en communicatie, zo stelden de aanwezigen. Deze samenwerking blijkt in de huidige praktijk nog niet vanzelfsprekend te zijn.  Evenmin als budget en draagvlak voor Employer Branding in veel organisaties.

Bron: Persbericht


Delen

1 comment on “Persbericht: De arbeidsmarkt in 2012: mismatch tussen vraag en aanbod van talent

  1. Pingback: De beste interim professional faciliteert | HI-RE Social Medium

Comments are closed.