Top 20 Best gelezen AMC artikelen op Hi-RE in 2011

Delen

De afgelopen week hebben we ontzettend veel top 20 lijstjes gepubliceerd. Even terug de archieven in en honderden artikelen langs. Een feest der herkenning, want eigenlijk heb ik ze allemaal al een keer gelezen en dan is het aan het einde van het jaar erg leuk om te zien hoe een bepaald artikel “het” heeft gedaan. Deze top 20 is de laatste die ik maak (van 2011) en dit was eigenlijk de moeilijkste lijst. De Top 5 was heel duidelijk, deze 5 artikelen zijn allemaal zo tussen de 1750 en 2100 keer gelezen! De daaropvolgende artikelen verschilden soms maar één of twee views van elkaar.

 

20. AMC: De toekomst van AMC: 1 – het vak
Door Annemarie Stel

Geplaatst op 22/04/2011

“Als je je geschiedenis niet kent, heb je ook geen toekomst”, zegt Herman Tjeenk Willink in het NRC van 16 en 17 april. En ook de toekomst van arbeidsmarktcommunicatie begint bij de geschiedenis.

Voor mij bijna twintig jaar geleden, in 1992, een tijd dat de Intermediair – ik bedoel die van papier – twee centimeter dik is en een luttele paar jaar voor het moment dat wij ons zouden afvragen: “Moeten we een website?” Continue reading…

20. Het kopií«ren van vacatureteksten: “˜Inspireren of dupliceren, compliment of diefstal’
Door Nicol de Voor

Geplaatst op 28/12/2011

Ondanks dat ik honderden vacatureteksten heb geschreven; mijn vacatureteksten herken ik uit duizenden. Zo ook afgelopen week: op de website van een landelijke uitzendorganisatie trof ik twee van “˜mijn’ vacatureteksten aan. Eén tekst was een volledige kopie, de andere tekst was voor 92% letterlijk overgenomen. Continue reading…

19. Employer branding, waarom?
Door Lodi Planting

Geplaatst op 13/12/2011

Volgens Ron Jansen is employer branding het aantrekken van personeel, het betrekken van het personeel en het behouden van personeel. “Sterke werkgeversmerken hebben een 28% lager verloop dan organisaties met een minder sterk werkgeversmerk.” Continue reading…

 

18. “˜De toegevoegde en onderschatte waarde van de vacaturetekst’
Door Nicol de Voor

Geplaatst op 25/08/2011

Honderden, misschien wel duizenden statische functieprofielen vertaalde ik de afgelopen 10 jaar naar wervende en trefzekere vacatureteksten. Na een decennium schrijven van vacatureteksten, blijft het een feit dat voor vele de enorme toegevoegde waarde van een vacaturetekst sterk wordt onderschat. Continue reading…

17. Employer brand en vacature-uitingen: pluk de vruchten
Door Nicol de Voor

Geplaatst op 12/10./2011

Het employer brand speelt een grote rol bij het werven van personeel. Andersom versterkt elke vacature-uiting het werkgeversmerk. Tweerichtingsverkeer dus, waar je in de middenberm de vruchten van elkaars sterke punten zou moeten plukken. Maar wat schetst mijn verbazing: daar waar employer branding met volle snelheid voorbij raast, staat het verkeer in de andere richting, muurvast. Continue reading…

16. AMC: In tien stappen naar een strategie
Door Annemarie Stel

Geplaatst op 02/03/2011

Het landschap van personeelswerving verandert snel – een dynamische arbeidsmarkt, razendsnelle ontwikkelingen in medialand. Om je in dat landschap – ook de komende jaren – staande te houden, heb je niks aan een grote-stappen-gauw-thuis aanpak waarbij het vooral om de korte-termijnresultaten lijkt te gaan en waarmee hooguit oppervlakkige en snelle resultaten te behalen zijn. Dan heb je een strategie nodig. Continue reading…

15. AMC: Employer Brand – de visie van Hans Kroonen
Door Redactie

Geplaatst op 15/10/2011

In de aanloop naar de Employer Branding Conference 2011, dat op 3 november gehouden zal gaan worden, besteden we de komende maand op HI-RE veel aandacht aan Employer Brand en Employer Branding. Wat is Employer Brand, waarom is het zo belangrijk en hoe is het in Nederland gesteld met  Employer Branding. Deze vragen en meer legden we voor aan Hans Kroonen. Hans is voorzitter van de SJP en natuurlijk CEO van Steam. Continue reading…

15. Vacatureteksten, het blijft lastig
Door Annemarie Stel

Geplaatst op 21/02/2011

Volgens onderzoek zijn vacatureteksten “˜te weinig informatief’. Of liever: ze gaan vooral over dingen die de eventuele sollicitant niet direct wil weten en naar wat hij/zij wél wil weten, is het zoeken. Of het staat er helemaal niet in. Continue reading…

14. AMC: “˜De pot verwijt de ketel’
Door Nicol de Voor

Geplaatst op 24/10/2011

Vorige week ontstond er veel ophef over de tekst voor de vacature Vice-president Raad van State. Mevrouw Ineke van Gent, Tweede Kamerlid wil, namens haar partij GroenLinks, een rectificatie omdat de vacaturetekst niet voldoet aan artikel 3 van de Wet Gelijke Behandeling.

Ik heb artikel 3 er even bij gepakt; “˜functienamen moeten zowel in vrouwelijke als in mannelijke vorm vermeld of er moet vermeld worden dat zowel vrouwen als mannen in aanmerking komen.’ Continue reading…

13. Onderzoek: Staan de juiste foto’s wel bij de juiste vacatures?
Door Redactie

Geplaatst op 17/05/2011

Steeds meer en meer wordt er gebruik gemaakt van foto’s bij vacatures. Niet alleen is het gebruik ervan toegenomen, ook groeit de aanwezigheid van de foto’s in de vacatures. Het gebruik van kleur en het groter worden van de foto’s verstevigt de aanwezigheid van de foto’s in de vacatures. Reden voor Laurence Commane om dit aan een nader onderzoek te onderwerpen en het als afstudeerproject te gebruiken. Continue reading…

13. AMC: Een “˜gewaagd’ blog over clichés in arbeidsmarktcommunicatie
Door Nicol de Voor

Geplaatst op

Als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie lijkt cliché het meest favoriete onderwerp van bloggend Nederland. Het is inmiddels cliché om te bloggen over alledaagse containerbegrippen. En alhoewel ik een persoon ben, die zich graag afzet tegen alle vormen van clichés, waag ik er ook een blog aan. Misschien juist wel om me af te zetten tegen clichés, wie weet… Continue reading…

12. AMC: Een “˜startende’ recruiter op cursus
Door Jenny Wintjes

Geplaatst op 24/06/2011

Vol enthousiasme ben ik woensdag begonnen aan de summercourse arbeidsmarktcommunicatie in het NH Hotel Sparrenhorst te Nunspeet. Bij binnenkomst had ik al een goede eerste indruk door de gemoedelijke sfeer die binnen de groep heerste; er werd gezellig gekletst, gelachen en je werd hartelijk ontvangen. Continue reading…

11. AMC: Vacature Piet, wie kent hem niet?
Door Nicol de Voor

Geplaatst op 17/11/2011

Na de publicatie van de Sinterklaas-vacature, regende het verzoeken (zoals het pepernoten regende tijdens de intocht) voor een vacaturetekst voor Zwarte Piet. Het schrijven van een vacaturetekst voor een Zwarte Piet, start bij de functienaam. En daar maken oude tradities al plaats voor discussies: door sommigen wordt de titel Zwarte Piet als discriminerend beschouwd. Zwarte Piet zou vooroordelen reproduceren over de zwarte mensen, vooroordelen die terug gaan tot de koloniale tijd. Continue reading…

10. AMC: Doe mij maar… David de underdog
Door Koen Roozen

Geplaatst op 01/11/2011

Iedereen kent het verhaal: de onbeduidende herdersjongen David velt de Filistijnse reus Goliath met een welgemikte steenworp.  De sympathie van de meeste lezers onder ons zal uitgaan naar David, de (schijnbare) underdog. Hetzelfde geldt voor bedrijven en ondernemers: wie valt er niet voor de charme van het verhaal van Henri Peteri, de uitvinder van Quooker, die ontslag neemt bij Unilever en thuis op een zolderkamertje van zwaar verhypotheekt huis zijn ambitie van de-kokend-water-kraan realiseert? Continue reading…

9. AMC: Top 25 twitterende AMC’ers (update)
Door Redactie

Geplaatst op 14/04/2011

Vorig jaar publiceerden we op HI-RE al eens een lijst met twitterende Arbeidsmarktcommunicatie-professionals. In een paar maanden kan er het een en ander verander dus is het hoog tijd voor een update van de lijst. In het volgende overzicht zijn mensen met de omschrijving arbeidsmarktcommunicatie en AMC in hun bio opgenomen. Overigens iedereen die AMC in zijn bio heeft staan en bij het desbetreffende ziekenhuis werkzaam is, is uit de lijst gezet evenals de twitteraccounts van blogs en platformen. Continue reading…

8. AMC: Hoe breng ik mijn referralprogramma om zeep?
Door Annemarie Stel

Geplaatst op 01/09/2011

Referral is weer helemaal in. Netwerken zijn – opnieuw – de grote belofte van de toekomst, binnen organisaties of via allerlei online initiatieven en initiatiefjes, al dan niet geslaagd. Als een hardnekkige aandoening plopt het om de paar jaar op, een soort Komeet van Halley, maar dan vaker dan één keer in de 76 jaar. En iedere keer worden we overspoeld met artikelen, tips, suggesties en methoden. Continue reading…

7. AMC: Vacature Sinterklaas
Door Nicol de Voor

Geplaatst op 14/11/2011

Rondvliegende pepernoten, hyperactieve kinderen, huppelende Zwarte Pieten, lange rijen in de speelgoedwinkels en Americo die een baal hooi verorbert na gedane arbeid… het is overduidelijk dat Sinterklaas weer in ons land is. Sinterklaas kom ik tegen in vele gedaantes … af en toe zie ik de goedheiligman zelfs in meervoud: op sommige straathoeken lopen meerdere mannen, met allen een witte baard, rode tabberd + mijter, die niet blij lijken om elkaar te zien. Continue reading…

7. AMC – Co-creatie in arbeidsmarktcommunicatie
Door Annemarie Stel

Geplaatst op 16/06/2011

Co-creatie geldt als de nieuwe Heilige Graal in marketing, zoals dit – interessante en zeer leesbare – artikel op Frankwatching aangeeft. Het is een manier om ideeí«n te testen waarbij er (meer) ruimte is voor klantwaarde en klantbeleving. Het zou dus een gouden kans kunnen zijn en er wordt dan ook druk mee geí«xperimenteerd. Continue reading…

6. AMC: “˜Beleving’ en “˜actieve benadering’ cruciaal in arbeidsmarktcommunicatie 2012-2014
Door Huub Buijs

Geplaatst op 24/11/2011

Het zijn roerige tijden. De economische groei is tot stilstand gekomen en het lijkt erop dat dit een langere periode het geval zal zijn. Tegelijkertijd signaleert de Intelligence Group (IG) vijf ontwikkelingen binnen de arbeidsmarkt die daarop aansluiten, dan wel daar volledig tegenin druisen. Wat is er aan de hand op de arbeidsmarkt anno 2011 en wat zijn de implicaties voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment in de nabije toekomst? Continue reading…

5. Twitter: het schoolvoorbeeld van effectieve online communicatie’
Door Nicol de Voor

Geplaatst op 12/09/2011

Met een maximum van 140 characters, vormt Twitter de grootste social media uitdaging als het gaat om (arbeidsmarkt) communicatie. Tegelijkertijd is Twitter hí¨t ultieme voorbeeld van effectief online communiceren. Continue reading…

4. AMC: Nog een ambassadeur gemaakt vandaag?
Door Marina Schriek

Geplaatst op 14/10/2011

Mail van HI-RE. Het thema voor oktober is Employer Branding. Als ik daar een stukje over wil schrijven, dan mag dat. Maar wat is Employer Branding?

Ik heb echt geen flauw idee. Waarschijnlijk weer een nieuwe benaming voor wat iedereen met enig gezond verstand al jaren toepast. Gewoon omdat het logisch is dat je je bedrijf zo goed mogelijk uit de verf laat komen in de ogen van jouw doelgroepen. Dat zijn niet alleen je klanten, maar ook je leveranciers én je (potentií«le) medewerkers. Continue reading…

3. AMC: Samenwerken is moeilijk
Door Annemarie Stel

Geplaatst op 14/02/2011

Op Marketing Online verscheen onlangs een artikel over een onderzoek naar de frictie tussen IT en marketing. Die twee begrijpen elkaar niet altijd goed, implementaties van systemen lopen fout, budgetten lopen uit de pas en de prioriteiten komen niet overeen. Continue reading…

2. Met een “˜blik recruiters’ lost werkgever personeelsprobleem niet op
Door Huub Buijs

Geplaatst op 01/07/2011

Wie een beetje oplet, ziet het aantal vacatures voor recruiters de laatste maanden aardig toenemen. Goed nieuws voor hen, de economie, de werklozen en iedereen die iets met personeelswerving heeft. Maar zijn recruiters op lange termijn wel in staat om de honger van werkgevers naar nieuwe medewerkers te stillen? í‰n, in hoeverre kan de adviseur Arbeidsmarktcommunicatie dat wel? Continue reading…

1. AMC: De toekomst van AMC – 5: de organisaties
Door Annemarie Stel

Geplaatst op 13/05/2011

Als we kijken naar de toekomst van arbeidsmarktcommunicatie, kijken we naar aspecten als: het vak, de middelen en de media, de bureaus en de professionals. Dat is allemaal razend interessant en velen hebben er een dagtaak aan, maar het complete vakgebied is natuurlijk volstrekt overbodig als we één ding over het hoofd zien: de organisaties die een wervingsvraag hebben. Continue reading…

 

Ook in 2012 kun je natuurlijk weer een heleboel AMC artikelen verwachten! Voor wie zich (gisteravond)heeft voorgenomen om in het nieuwe jaar de pen op te nemen en zich aan het schrijven van leuke en interessante blogs gaat wagen, dan ben je van harte welkom bij Hi-RE (mail dan even naar natasjajansen@hi-re.nl)! Hi-RE biedt een mooi podium om je passie en/of vakkennis op het gebied van HRM te delen.

Hi-RE wil alle bloggers, fans en bezoekers bedanken voor hun bijdrage in het jaar 2011 en hoopt iedereen ook in 2012 weer te verwelkomen en wenst iedereen een voorspoedig 2012!

Meer toplijstjes lezen? Lees dan ook eens:

Top 20 Best gelezen HRM artikelen op Hi-RE in 2011
Top 20 Best gelezen Recruitment artikelen op Hi-RE in 2011
Top 20 Meest bekeken filmpjes op Hi-RE in 2011
Twitterinterview Top 20 2011
CV 2.0: De top 20 van 2011
HI-REographic: the best of 2011


Delen

4 comments on “Top 20 Best gelezen AMC artikelen op Hi-RE in 2011

  1. Koen Roozen

    Beste vakgenoten,
    Bedankt voor het lezen van mijn blogs. Ik wens iedereen een fijn, gezond en zakelijk en privé succesvol 2012 toe.
    Koen Roozen

  2. Pingback: Top 20 Best gelezen HRM artikelen op Hi-RE in 2011 | HI-RE Social Medium

  3. Pingback: Filmpje: Overbevolking: The making of a Myth (deel 3) | HI-RE Social Medium

  4. Pingback: Filmpje: Overbevolking: The Making of a Myth (deel1) | HI-RE Social Medium

Comments are closed.