Social recruiting dicht het gat met zes trends

Delen

Nou is januari al weer voorbij, maar nog steeds duiken er overal “˜trends voor 2012″² op. Dit artikel op recruiter.com behandelt er zes op het gebied van social recruiting en voorspelt dat het gat “between the recruiting power of smaller and larger companies” straks niet meer bestaat. Tja, het kán zijn dat er de komende tijd wat gaten gedicht gaan worden, maar ik moet nog zien dat het daarbij om dit soort gaps gaat.

De meeste organisaties kunnen het tempo waarin er telkens nieuwe “˜social recruiting tools’ bijkomen maar moeilijk bijhouden, laat staat dat ze ook nog in staat zijn om het immer groter wordende gat met de voorlopers op dit gebied te dichten. Maar laten we eerst eens kijken wat die zes trends volgens recruiter.com zijn.

Referral wordt de gewoonste zaak van de wereld.

Daar geloof ik tot op zekere hoogte wel in. Niet alleen omdat het zo hip is, maar vooral omdat er straks vermoedelijk weinig alternatieven zijn. Sommige organisaties zetten het welbewust in, andere als een soort laatste wanhoopsoffensief, maar niettemin. Met horten en stoten zal het ongetwijfeld die kant op gaan.

Recruitment PR wordt voor iedereen bereikbaar.

In theorie, ja. Websites kosten weinig en een fanpage al helemaal niets. De platforms en kanalen zijn er dus wel; maar hoe zorg je ervoor dat je daar overtuigende en aansprekende communicatie laat plaatsvinden? Wordt er voldoende capaciteit voor uitgetrokken? Ligt er een goede analyse aan ten grondslag? Dat lijkt me de grootste uitdaging.

Er komt een hoofdrol voor Facebook.

Van alle sociale netwerken heeft Facebook waarschijnlijk de beste kansen, hoewel uit Indiaas onderzoekblijkt dat er op online-netwerkgebied inmiddels een zekere vermoeidheid begint op te treden. Mensen loggen minder vaak in, beginnen tabak te krijgen van nietszeggende en/of narcistische statusupdates. Online netwerken zijn één van de vele kanalen en als het teveel ik-ik-ik is, houdt het op zeker moment gewoon op. Zie verder de opmerkingen bijRecruitment PR

Google+, serieuze concurrentie.

Google+ heeft in een paar maanden tijd 60 miljoen “˜leden’ weten te scoren. Nog ver van de bijna 1 miljard die Facebook inmiddels heeft, maar met een heel wat efficií«ntere aanpak voor het managen – en scheiden – van “˜privé’ en “˜zakelijk’ kan Google+ best een echte concurrent worden van zowel de vriendschaps- als zakelijke netwerken. Zie verder de opmerkingen bij Recruitment PR

Rijker Twitter.

Twitter blijft in al het geweld niet achter en biedt tegenwoordig brand pages aan (voorlopig aan een select gezelschap). Naar mijn idee echter zal Twitter altijd iets blijven voor “˜erbij’ en niet de plaats innemen van Facebook, Google+ of LinkedIn. Zoals de traditionele massamedia het bezoek aan – onder andere – online netwerken kunnen aanjagen, zal Twitter ook vooral alertering en snelle dialoog zijn. Zie verder de opmerkingen bij Recruitment PR

LinkedIn, het kan vriezen, het kan dooien.

Voor LinkedIn kon het wel eens erop of eronder zijn, de komende tijd. De concurrentie van Facebook en Google+ is moordend en “˜meer interactie’ zal niet helpen. Misschien als LinkedIn een samenwerking aangaat met de jobboards (au) en zichzelf omvormt tot gemakkelijke referral-tool…?

Mind the gap

Zes trends, die dus op z’n minst enige relativering verdienen. Het artikel concludeert dat het doorzetten van social recruiting gaat leiden tot “application-based recruitment and referral hiring”. Dát geloof ik graag; in een toekomst waar tekorten vooral kwalitatief zullen zijn, is maatwerk-recruitment onontkoombaar. Maar of het ook gaat leiden tot “personalized, widespread engagement between employers and the largest possible talent pool”…? Om dat voor elkaar te krijgen heb je drie dingen nodig: capaciteit, geld en vooral: een goed idee. Aan alle drie ontbreekt het nog te vaak. En o ja, zie verder de opmerkingen bij Recruitment PR

Voorlopig zijn we nog niet toe aan “˜closing the gap’ – ik hou het voor nu nog even op mind the gap.

Meer lezen van Annemarie Stel? Annemarie schreef ook:

Verzuipen of meegaan met de stroom
Survival of the extremes – kommer en kwel in AMC- en recruitmentland
Vliegen talentvolle ambtenaren het raam uit? Waarheen dan?
Employer Branding is geen kunst(je)
Zware tijden voor bemiddelaars op de arbeidsmarkt
AMC: We schaffen gewoon alles 
Recruitment: Domme recruiters?


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

2 comments on “Social recruiting dicht het gat met zes trends

  1. Pingback: De markt is gek – marktplaatsen, marktplaatsen… | HI-RE Social Medium

  2. Pingback: Weekoverzicht Hi-RE - Week 5 - Alles over Recruitment, HRM en AMC

Comments are closed.