Onderzoek: Wie zijn de bezoekers van een carrií¨rebeurs? (deel 2)

Delen

Vorige week publiceerden we op Hi-RE al wat cijfers over wie de bezoekers zijn een carrií¨rebeurs. Zo schreven we vorige week dat uit de cijfers van het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO) dat mannen iets vaker carrií¨rebeurzen bezoeken dan vrouwen ( 56% mannen en 44% vrouwen) en dat de grootste groep bezoekers (14%) zich in het dagelijks leven bezig houdt met studeren (MBO, HBO en Universiteit), gevolgd door personen die aangeven niet werkzaam/werkloos te zijn (13%). Vooral studenten uit de administratieve richting en de richting Techniek gaan naar de carrií¨rebeurs toe. En de meeste bezoekers zijn woonachtig in  Zuid-Holland, Noord-Holland én Utrecht.

Ook vandaag hebben we weer een paar mooie lijstjes met cijfers over de bezoekers van carrií¨rebeurzen verkregen uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO). Wat zijn de arbeidsmarktactiviteiten van de bezoekers? Zijn ze de afgelopen 12 maanden van baan gewisseld? Wat zijn voor deze personen, die aangeven naar een carrií¨rebeurs te gaan, de belangrijkste pullfactoren bij de keuze voor een werkgever én welke arbeidsvoorwaarden vinden zij belangrijk.

Arbeidsmarktactiviteit

Bij de vraag aan mensen, die aangeven een carrrí¨rebeurs te bezoeken, welke omschrijving (actief op zoek naar nieuwe baan/ houdt opties open/ niet op zoek naar een nieuwe baan, gaf het grootste gedeelte van de ondervraagden (46%) aan dat zij niet actief op zoek zijn, maar wel hun opties open houden.

Doelgroep banenbeurzen (potentií«le) Nederlandse Beroepsbevolking
N

2.274

19.362

Projectie (x1.000)

803

7.851

Arbeidsmarktactiviteit
Ik ben actief op zoek naar een (nieuwe) baan 133 23% 100 17%
Ik ben niet echt op zoek naar een (nieuwe) baan, maar ik houd mijn opties open

102

46%

100

45%

Ik ben helemaal niet op zoek naar een (nieuwe) baan

82

31%

100

38%

Totaal 100 100% 100 100%

Bron: AGO – Intelligence Group

Baanwisselingen

Bij de vraag: Heeft u de afgelopen 12 maanden 1 of meer keer (ander) betaald werk gevonden?, geeft de grootste groep ondervraagden (68%) aan dat dit niet het geval is, gevolgd door 20 procent van de ondervraagden die wel een nieuwe baan heeft gevonden bij een nieuwe werkgever.

Doelgroep banenbeurzen (potentií«le) Nederlandse Beroepsbevolking
N

2.274

19.362

Projectie (x1.000)

803

7.851

 Baanwisselingen
Ja, bij een nieuwe werkgever

117

20%

100

17%

Ja, bij dezelfde werkgever

111

9%

100

8%

Nee

99

68%

100

69%

Wil ik niet zeggen

64

3%

100

4%

Weet ik niet

47

1%

100

3%

Totaal

100

100%

100

100%

Bron: AGO – Intelligence Group

Pullfactoren

Wat zijn voor deze personen, die aangeven naar een carrií¨rebeurs te gaan, de belangrijkste pullfactoren bij de keuze voor een werkgever? Vinden zij een goed salaris belangrijk of de werksfeer of vinden ze het juist belangrijk dat er veel uitdaging in het werk ligt. De onderstaande tabel geeft weer wat de ondervraagden het belangrijkste vonden. Overigens mochten de ondervraagden hier meerdere antwoorden geven.

Doelgroep banenbeurzen (potentií«le) Nederlandse Beroepsbevolking
N

2.274

19.362

Projectie (x1.000)

803

7.851

Pullfactoren        
Goed salaris

100

56%

100

56%

Werksfeer

103

49%

100

48%

Vast contract

102

43%

100

42%

Uitdaging van het werk

111

31%

100

28%

Dicht bij huis/acceptabele reistijd

94

31%

100

33%

Inhoud van het werk

95

30%

100

31%

Afwisseling van het werk

98

28%

100

29%

Zelfstandigheid in de functie

100

27%

100

27%

Doorgroeimogelijkheden

129

25%

100

20%

Goede secundaire arbeidsvoorwaarden/CAO

126

24%

100

19%

Flexibele werktijden

95

20%

100

22%

Vrijheid om op eigen manier te werken

91

19%

100

21%

Opleidingsmogelijkheden

136

18%

100

13%

Acceptabele werkdruk

95

15%

100

16%

Verantwoordelijkheid

100

14%

100

14%

Mogelijkheid om parttime te werken

76

12%

100

16%

Aansluiting vinden bij persoonlijke idealen

115

9%

100

7%

Deskundig team en management

120

7%

100

6%

Maatschappelijk belang van het werk

100

7%

100

7%

Aansprekende producten/diensten

109

6%

100

5%

Internationale werkomgeving

119

5%

100

4%

Anders

124

1%

100

1%

Totaal

103

479%

100

466%

 Bron: AGO – Intelligence Group

Arbeidsvoorwaarden

En naast de vraag wat de ondervraagden belangrijk vinden bij de keuze voor een werkgever, is ook gevraagd aan de ondervraagden welke arbeidsvoorwaarden zij, naast het salaris,  nu belangrijk vinden. Iets meer dan de helft (51%) van de respondenten gaf aan dat zij een pensioenregeling wel heel erg belangrijk vinden, gevolgd door de reiskostenvergoeding (47%) én een 13e maand (40%)

Doelgroep banenbeurzen (potentií«le) Nederlandse Beroepsbevolking
N

2.274

19.362

Projectie (x1.000)

803

7.851

Arbeidsvoorwaarden
Pensioenregeling

114

51%

100

45%

Reiskostenvergoeding

110

47%

100

43%

13e maand

108

40%

100

37%

Aandacht voor goede werkplekken en werkomstandigheden (ARBO)

114

33%

100

29%

Veel vrije tijd/vakantiedagen

94

32%

100

34%

Studie- en opleidingsbudget

124

32%

100

25%

Mogelijkheid om thuis te werken

107

27%

100

25%

Onregelmatigheidstoeslag/overwerkvergoeding

116

25%

100

22%

Tegemoetkoming in de ziektekostenverzekering

110

22%

100

20%

Bonusregeling/winstdelingsregeling

104

20%

100

19%

Auto van de zaak

106

12%

100

11%

Laptop/telefoon van de zaak

103

11%

100

11%

Vaste onkostenregeling

97

11%

100

12%

Voordelen uit producten of diensten van de werkgever

106

9%

100

9%

Vergoeding voor/bieden van kinderopvang

118

8%

100

6%

Opnemen van (extra) ouderschapsverlof/zorgverlof

91

7%

100

7%

Sportfaciliteiten

99

5%

100

5%

Regelen van mantelzorgtaken binnen werktijd

101

4%

100

4%

Opnemen van een “˜sabbatical leave’/ onbetaald verlof

91

4%

100

4%

Ondersteuning voor het inrichten van mijn thuiswerkplek

115

4%

100

3%

Tegemoetkoming in de kosten van de WIA-verzekering

99

3%

100

3%

Een (eigen) parkeerplaats’

78

2%

100

3%

Tekengeld (signing bonus)

71

1%

100

2%

Gemaksdiensten (stomerij, boodschappen, etc)

74

1%

100

1%

Anders

109

3%

100

3%

Totaal

108

417%

100

387%

Bron: AGO – Intelligence Group


Delen

1 comment on “Onderzoek: Wie zijn de bezoekers van een carrií¨rebeurs? (deel 2)

  1. Pingback: Hi-RE’s Keek op de week – HRM Weekoverzicht week 9 | HI-RE Social Medium

Comments are closed.