Hi-RE’s Keek op de week – HRM Weekoverzicht week 15

      Reacties uitgeschakeld voor Hi-RE’s Keek op de week – HRM Weekoverzicht week 15
Delen

Het HRM weekoverzicht van week 15. Wat gebeurde er in de week van 9 tot en met 15 april? Het grote nieuws deze week was natuurlijk de overname van Instagram door Facebook. Deze overname was voor de Limburgse Maykel Loomans wel heel fortuinlijk. Loomans werkt sinds 22 maart bij Instagram en het miljard van de overname door Facebook wordt over het personeel verdeeld dus Loomans kan zichzelf miljonair noemen. 

Het HRM weekoverzicht van Hi-RE:

Innovatie in recruitment: weg met malligheid door Annemarie Stel

Zomaar een paar berichten over recruitment: aan de ene kant het belang van KPI’s en aan de andere kant een nieuwe loot aan de stam: spiritueel recruitment. Vooral deze laatste wist mijn aandacht in hoge mate te trekken, niet in het minst omdat het me erg doet denken aan de manier waarop onze internationale luchtkastelenbouwer Brett Minchington probeert om vernieuwing in employer branding te brengen. Lees verder…

Werkbeleving : In your Facebook! door Joyce van Randwijk

“˜Social media’ is wat mij betreft ook wel onder de naam “˜Snelle media’ samen te vatten, want het gaat snel, heel erg snel! Behalve dat het zich snel verspreidt (denk bijvoorbeeld aan de Kony video), ontwikkelt het zich ook nog eens als een razende. Ieder moment van de dag komt er wel weer een app, platform of gadget bij. En wij maar rennen in een vergeefse poging om bij te blijven. Lees verder…

Personal branding : Durf eens onbescheiden jezelf te zijn! door Saskia Postma

We noemen haar voor het gemak maar even Jane. Een lieve vrouw met een passie voor haar vak. Iemand die haar opdrachtgevers blij maakt omdat ze zich als ontwerpster helemaal inleeft in haar klant en vervolgens met haar vormgeving precies de juiste snaar weet te raken.

In de workshop werd haar gevraagd welke complimenten zij vaak van haar klanten kreeg. Daar kwam ze echt niet uit, zo onbescheiden vond ze het om het daar over te hebben. Zelf vond ze het namelijk heel normaal wat ze deed. Lees verder…

HRM : Talentonwikkeling tegen verzuim door Simon Stoltz

Het is een publiek geheim dat grote groepen mensen lijden aan zondagavondstress. De gedachte dat ze de volgende ochtend weer naar het werk moeten is daar de oorzaak van. Toch hebben deze mensen geen hekel aan het verrichten van arbeid. Wat is er dan wel aan de hand?

Lang niet iedereen werkt in een functie die werkelijk goed aansluit bij de persoonlijke wensen, ambities en talenten. Vroeg of laat breekt hen dat op, waarbij zondagavondstress een belangrijk signaal is en de kiem voor onnodig verzuim is gelegd. Lees verder…

Vind je droombaan, onderscheid jezelf! door Mervyn Nankoe

In de tijden dat nieuwe banen schaarser worden, waar het aantal werklozen stijgt en de bedrijven het zwaar hebben, is het belangrijker dan ooit om jezelf te verkopen. Persoonlijke Marketing en Sales wordt dit ook wel genoemd. In een land waarin kennis onmisbaar is, waar het individu belangrijker is dan het collectief en de behoefte aan ontwikkeling groot is, is onderscheiding cruciaal. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten en wensen. De ene wil graag in een informele sfeer werken, terwijl de ander zich prettig voelt bij een hií«rarchisch ingestelde organisatie. Daar is niks mis mee, iedereen is uniek. Jezelf op de juiste plek zetten is hierbij belangrijk. Uit onderzoek van Johan Eekma van Dreamjob bleek dat ontevreden werknemers zich terugverdienen met de factor 3. Terwijl dit voor tevreden werknemers factor 20 is! Lees verder…

HRM : Bang van een piercing door Guido Everaert

Angstjes, angstjes, angstjes. Ik kan er honderden noemen. Ze zijn zo vermoeiend, maar vooral beperkend. Business unit managers bijvoorbeeld, camoufleren met een deken van procedures hun angst voor de baas, maar maken het leven van leveranciers, collega’s en ondergeschikten zuur. Mensen die je niet rechtuit zeggen wat ze denken, houden er achter je rug een wel erg duidelijke mening op na, maar verbergen hun angst voor de confrontatie achter een pokerface. Lees verder…

Column: Poetsen, heerlijk therapeutisch door Marina Schriek

Afgelopen weekend kreeg ik de geest. Ik ben lekker wat gaan poetsen. Eerst een wasje aangezet en eigenlijk zonder voorgenomen plan eerst even de schuifdeur afgedaan. Die zag er zo stoffig uit zag ik opeens. Toen was ik toch bezig en van het een kwam het ander. Ik ben als een witte tornado door het huis gegaan. Tussendoor af en toe een kleine pauze voor een bakkie van het een of ander. Lees verder…

Overspannen verwachtingen door Annemarie Stel

Organisaties beperken medewerkers in hun groei en ontwikkeling, beweert dit artikel op MT. Daarom moeten de “˜hobby’s, interesses en passies’ van medewerkers op de één of andere manier “˜betrokken’ worden “˜in de organisatie’. Dat heeft allemaal voordelen, varií«rend van minder noodzaak om  medewerkers te overtuigen (om dingen te doen die ze eigenlijk niet willen?) tot lagere kosten, omdat mensen beter de consequenties van hun inspanningen overzien, er minder “˜miscommunicatie’ is en er minder adviseurs en coaches hoeven te worden ingehuurd. Lees verder…

Arbeidsmarkt: 40-plusser: Met 40 bent u afgeschreven! Het is maar dat u het weet door Esmeralda de Vries

In vervolg op de vorige blog over de introductiefase van nieuwe medewerkers, kregen we diverse (persoonlijke) emails. Herkenning, frustratie, onzekerheid en irritatie vormden de boventoon in deze berichten. De grootste irritatie kwam echter van de “oudere werknemers”, die aangaven dat ze niet eens voor een sollicitatiegesprek worden uitgenodigd. Er is de afgelopen tijd veel aandacht besteed aan de 40-plusser. Wij willen graag uw medewerking vragen voor ons onderzoek.

Op 23 maart meldde het AD dat je “Met 40 al te oud“ bent en op www.rtl.nl staat een artikel dat een “werknemer op zijn veertigste al wordt afgeschreven“. Hoogleraar Beate van der Heijden deed onderzoek en kwam er achter dat 70% van de leidinggevenden vindt dat de gemiddelde leeftijd van de afdeling onder de 40 moet liggen. Lees verder…

Jaarbericht NVP Sollicitatiecode door Redactie

Werving- en selectieprocedures verlopen niet altijd zo soepeltjes als ze zouden moeten doen. Sollicitanten horen niks meer van hun sollicitatie of krijgen geen gemotiveerde afwijzing, de functie blijkt in het sollicitatiegesprek anders te zijn dan in de wervingsadvertentie vermeld stond en zo zijn er nog een heleboel zaken te noemen die niet goed verlopen tijdens de procedure.

Natuurlijk gaat het vaak wel goed, maar als het niet goed gaat dan kun je je klachten over de werving- en selectieprocedure  indienen bij de Klachteninstantievan de NVP Sollicitatiecode. Lees verder…

Beste Werkgevers Great Place to Work 2012 bekend door Redactie

Wat is goed werkgeverschap? Wat maakt jouw organisatie de plek waar iedereen wilt werken? En hoe zorg je er voor dat je medewerkers tevreden zijn? Gaat het om inspirerend leiding geven of uitdagend werk? Of gaat het meer om vrijheid in werk, goede communicatie, openheid of je werknemers de meest geweldige gadgets en uitjes voorschotelen?

Afgelopen donderdag maakte advies- en onderzoeksbureauGreat Place to Work de lijst met Beste Werkgevers 2012 bekend. Aan de bekendmaking zat een extra feestelijk tintje aangezien 2012 een jubileumjaar is voor het onderzoek in Nederland want het event vond voor de tiende keer plaats. Lees verder…

Sthree een Great Place to Work! door Elsbeth van Damme en Natasja Jansen

Afgelopen donderdag waren wij van Hi-RE aanwezig bij de bekendmaking van Great Place to Work Beste Werkgevers 2012. Een hele belevenis. Rode lopers, galajurken, smokings en een heerlijk diner gaven deze avond al de goede basisingredií«nten voor een succesvolle avond.

Het leuke van zo´n avond is zeker het ontmoeten van nieuwe mensen. Doordat je met een kleine groep (10) mensen aan een tafel zat en we allemaal een gemeenschappelijk doel hadden, ontstond er aan (in ieder geval onze) tafel een soort verbondenheid, waarbij we allemaal voor elkaar hoopten op een hoge positie én er veel gesproken werd over hoe ieder het nu binnen zijn of haar bedrijf doet.

Zo zat aan onze tafel Elsbeth van Damme, Operations Manager bij Sthree. Reden voor ons bij Hi-RE om eens aan Elsbeth te vragen wat een organisatie een Great Place to Work maakt én natuurlijk of Sthree een Great Place to Work is? Lees verder…

Filmpjes, infographics, CV’s, persberichten, Apps, etc.

HI-REographic: Geek versus Nerd
CV 2.0 : Lenteblauw
Sollicitatiefilmpje 2.0 : Een mooi alternatief
Filmpje: 124 dingen leren
Filmpje: Free The Network
Monster Employment Index: Aanbod vacatures zakt verder weg
Apps: SkyGrid
Evenementen: HRM Evenementenoverzicht week 16
Filmpje: Free The Network


Delen