Persbericht: Social media bezig aan sterke opmars op de arbeidsmarkt

      Reacties uitgeschakeld voor Persbericht: Social media bezig aan sterke opmars op de arbeidsmarkt
Delen

50-plussers op de arbeidsmarkt gebruiken onvoldoende de juiste orií«ntatiekanalen

Vacaturesites zijn de meest gebruikte orií«ntatiebron voor personen die een baan of werkgever zoeken, gevolgd door “˜open sollicitaties’ en “˜bekenden/netwerk’. Social media heeft een sterke groei doorgemaakt (index 140) sinds 2011. Dit terwijl verder het orií«ntatiegedrag van de Nederlandse beroepsbevolking overwegend gelijk is gebleven. Verder valt op dat 50-plussers nog steeds veel vertrouwen op traditionele orií«ntatiekanalen en minder op moderne kanalen. Hierdoor worden minder vacatures gevonden en wordt de mismatch op de arbeidsmarkt vergroot. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group uit een analyse van 23.599 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking.

Sterke opmars van social media

Onder jongeren jonger dan 20 jaar staan social media al op een derde plaats in het orií«ntatiegedrag. Voor twintigers is dat een zevende plek met 26 procent. Daarmee zorgen social media voor verandering in het verder overwegend gelijk blijvende orií«ntatiegedrag van de Nederlandse beroepsbevolking. Dit is niet alleen bij hoger opgeleiden het geval, maar ook steeds vaker bij MBO’ers. 22 Procent van de MBO’ers orií«nteert zich via social media. Bij de VMBO’ers blijft het inzetten van social media nog achter bij het zoeken van een nieuwe baan. Van de social media is vooral LinkedIn belangrijk. Voor specifieke doelgroepen ook Facebook (bijvoorbeeld jongeren) en Twitter (bijvoorbeeld marketeers en recruiters).

Net als in 2011 zijn vacaturesites, die door meer dan de helft (55%) van de Nederlandse beroepsbevolking worden gebruikt als zij op zoek gaan naar een nieuwe baan, met afstand het belangrijkste kanaal. Op een tweede plek staan open sollicitaties (38%) gevolgd door bekenden/netwerk (34%). De krant staat op de vierde plaats staat met 30%. Met name onder veertigers en 50-plussers heeft de krant nog een prominente plek in het zoeken van een baan. 40 Procent van de 50-plussers gebruikt een krant om een baan te zoeken en  daarmee staat dit kanaal op een derde plaats voor deze doelgroep.

Verkeerd zoeken leidt tot mismatch op de arbeidsmarkt

Steeds meer werkgevers kiezen voor moderne manieren van werving bij het verspreiden van vacatures en het zoeken van nieuwe werknemers, zoals social media, sourcing en het gebruik van zoekmachines. Belangrijk voor werkzoekenden is de adoptie van deze nieuwe kanalen bij het zoeken van een baan. De doelgroep 50-plussers kiest daarentegen vaker voor orií«ntatiekanalen met minder vacatures en een lagere effectiviteit, zoals de krant en UWV Werkbedrijf. Juist voor deze groep is het belangrijk om het zoekgedrag aan te passen en beter in te richten op het huidige zoekgedrag van werkgevers en recruiters. Hierdoor kunnen zij hun succes op de arbeidsmarkt aanzienlijk vergroten.

“Naast leeftijdsdiscriminatie speelt bij 50-plussers dat zij minder goed in staat zijn om de beschikbare vacatures te vinden” aldus Geert-Jan Waasdorp, oprichter van Intelligence Group “Bij sollicitatietrainingen is er veel aandacht voor het CV, de kleding, netwerken en etiquette. Aandacht voor het daadwerkelijk zoeken naar een baan is er nauwelijks. Dit is opvallend, omdat hier wel de basis ligt van het vinden van werk. Door werkzoekenden te wijzen op de juiste bronnen met vacatures kan een substantieel deel van de openstaande vacatures worden ingevuld en werkzoekenden aan een baan worden geholpen.”

Nederlandse beroepsbevolking

50-plussers
Kanalen voor het zoeken naar een baan Kwartaal 1-2012

2011

Kwartaal 1-2012
Vacaturesite

55%

53%

56%

Open sollicitatie

38%

39%

41%

Bekenden/netwerk

34%

33%

37%

Dagblad/de krant (gratis en betaald)

30%

30%

40%

CV uploaden in databank van een vacaturesite

28%

29%

26%

Uitzendbureau

27%

28%

26%

Interne vacature(s)

26%

25%

26%

Zoekmachine/search engine

24%

22%

23%

Huis-aan-huisblad/lokale weekkrant

22%

23%

25%

UWV Werkbedrijf

22%

23%

27%

Social media

22%

16%

17%

Bedrijvensites

19%

18%

18%

Werving & Selectie bureau

17%

16%

19%

E-mail service (Job agent)

14%

14%

19%

Vakblad of tijdschrift

14%

14%

18%

Binnenlopen/bellen naar een bedrijf

14%

14%

11%

Advertentie in winkel/etalage etc.

11%

11%

9%

Banenbeurs/carrií¨rebeurs

11%

11%

12%

School

9%

10%

2%

Bedrijfspresentatie/open dagen

6%

7%

8%

Reí¯ntegratiebedrijf

5%

6%

6%

 

Technische verantwoording

Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 afgenomen wordt onder ruim 5.000 unieke respondenten per kwartaal door Intelligence Group. Op jaarbasis worden minimaal 20.000 personen ondervraagd die representatief zijn voor de (potentií«le) Nederlandse beroepsbevolking (de NBB inclusief studenten, scholieren en zzp’ers). De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend. De gestelde vraag met betrekking tot deze analyse luidt “Hieronder staan verschillende kanalen die u zou kunnen gebruiken bij het zoeken naar een nieuwe baan. Kunt u aangeven welke belangrijk zijn voor u als u op zoek zou zijn naar een nieuwe baan? Bovengenoemde cijfers zijn afkomstig uit het AGO van 2011 en 2012.

Over Intelligence Group

Intelligence Group doet sinds 2003 onderzoek naar en geeft advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, doelgroepkennis en recruitment vraagstukken. Intelligence Group helpt werkgevers nationaal en internationaal bij het vinden en aantrekken van personeel en brengt continu de volledige (potentií«le) Nederlandse beroepsbevolking in kaart.


Delen