Werken bij… Netwerven, maar op een opdracht bij bol.com (deel 2)

Delen

Gisteren publiceerden we op Hi-RE het eerste deel van Werken bij…Netwerven (deel 1).  In dit artikel vroegen we aan Irene Perk, online recruiter bij Netwerven hoe het is om bij Netwerven te werken. Wat houdt de functie van Irene in? Is Netwerven een goede werkgever? Waar zouden we Netwerven van moeten kennen? Maar ook vroegen we Irene naar haar grootste blunder (en geloof me dat valt mee 🙂).

Vandaag vragen we Irene meer naar haar opdracht bij bol.com. Wat doet ze nu precies bij bol.com? Wat voor bedrijf is bol.com, hoe ziet haar werkdag eruit, maar ook zijn er verschillen tussen wat Irene doet bij Netwerven en wat zij doet bij bol.com? En natuurlijk hebben we het met Irene ook nog even over de prijs die Netwerven en bol.com pas geleden in ontvangst mochten nemen voor de werken-bij-site. Enfin, lees het zelf maar…

Irene, je zit nu op een opdracht bij bol.com. Wat doe je daar precies? Waar houd je je specifiek mee bezig?

Ik ben hier bij bol.com de recruitment assistent. Ik ondersteun beide recruiters. Dit betekent dat ik de afspraken maak, sollicitatiegesprekken inplan, kandidaten te woord sta, ( zowel per mail als telefonisch), maar ook dat ik me bezig houd met het uitzetten van de vacatures via verschillende kanalen.

 

Bij bol.com vinden ze de “˜candidate experience’ erg belangrijk en daar zijn we dan ook goed mee bezig. We zorgen ervoor dat kandidaten netjes een reactie krijgen en houden ze goed op de hoogte. Ik zorg er voor dat dit ook allemaal goed verloopt.

Ook heb ik een aantal projecten onder me, zoals referral programma, dat wil zeggen het inzetten van eigen medewerkers voor het vinden van nieuwe medewerkers. Ik zorg ervoor dat het bekend is, het verspreid wordt onder het eigen netwerk en dat dát soepel verloopt. Ik informeer de medewerkers als iemand wordt afgewezen, ik zorg ervoor dat ze bedankt worden, etc. Ook ben ik verantwoordelijk voor de achterkant van het recruitmentsysteem (ATS-systeem).

Kortom, ik houd met bezig met het ondersteunende en administratieve gedeelte van het recruitmentproces en de recruiters.

Wat voor bedrijf is bol.com?

Bol.com, wie kent het niet.  Bol.com is een webwinkel, een hele grote webwinkel met ondertussen meer dan 1 miljoen producten.  Van babyspullen tot televisies, van koelkasten tot boeken:  bol.com verkoopt het allemaal. Al zullen de meeste mensen bol.com kennen van de boeken, denk ik.

Hoe is bol.com ontstaan?

In 1999 wordt bol.com opgericht door het Duitse mediaconcern Bertelsmann AG. BOL staat ook voor Bertelsmann On-Line. In 2003 wordt bol.com Nederland overgenomen door boekverkoper Weltbild en uitgever Holtzbrinck en was bol.com in handen van de Nederlandse investeringsmaatschappij Cyrte Investments, onderdeel van Delta Lloyd, en NPM Capital. Sinds begin dit jaar is bol.com overgenomen door Ahold.

Bol.com is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Niet alleen is het aantal klanten dat de webwinkel bezoekt enorm gegroeid, ook het aantal producten dat bol.com verkoopt, is gegroeid. Werden er in 2000 nog (maar) 70.000 producten via de website aangeboden, nu heeft bol.com er ruim 5 miljoen in het assortiment.

Ik denk dat er maar weinig mensen in Nederland zijn die bol.com niet kennen.

Hoeveel mensen werken er bij Bol.com?

Er werken nu meer dan 350 mensen bij bol.com. En dat zijn vooral ook jonge mensen. De gemiddelde leeftijd ligt hier op 34 jaar.

Is Bol.com een wereldwijde organisatie? Zo ja, waar zitten ze allemaal?

Bol.com is alleen voor Nederland en Belgií«. In Belgií« is bol.com nog erg nieuw en Belgií« moet nog echt veroverd worden.

Zijn er verschillen in wat je doet bij Netwerven en wat je nu doet bij Bol.com?

Bij Netwerven werk je voor klanten en begeef je je echt aan de bureaukant en bij bol.com zit je intern en heb je interne klanten. Bij bol.com verzorg je de werving volledig zelf. Het verschil is dat je bij bol.com de beslissingen kunt maken, terwijl bij Netwerven de klant de beslissing laat nemen.

Bol.com en Netwerven hebben pas geleden een prijs ontvangen voor de werken bij-site. Wat is er zo goed aan deze site? Zou je nog dingen anders doen?

De site is heel overzichtelijk.  Zo zie je bijvoorbeeld bij elke vacature wie je ( toekomstige) collega’s zullen zijn. In één klap zie je wat de bedrijfscultuur van bol.com is. Het nodigt uit tot solliciteren. Je hebt ook geen account nodig om te solliciteren en via de site is ook alles gemakkelijk te verspreiden onder je sociale netwerken.

Wat ik zou veranderen? Misschien zou ik de website nog transparanter naar de kandidaten toe willen zien. Daarmee bedoel ik dat kandidaten kunnen zien in welke fase ze zitten en dat dan ook echt laten zien op de website. Ik krijg nu zo vaak mailtjes of telefoontjes met de vraag van sollicitanten met de vraag hoe het met hun sollicitatie is, en dat vind ik erg leuk, maar het zou mooi zijn als de sollicitanten zelf op de website zouden kunnen zien hoe het met hun sollicitatie gesteld is.

Stel dat je niet bij Netwerven zou werken, zou je dan bij bol.com solliciteren. En waarom (niet)?

Ja, dat zou ik doen.  Bol.com is de afgelopen jaren ontzettend gegroeid en is nog steeds aan het groeien. Er gebeurt hier dan ook veel op het gebied van recruitment. Veel vacatures, veel kandidaten, veel vernieuwingen. Het is hard werken, maar resultaten worden ook snel behaald.

Het is maandagochtend, je loopt het kantoor binnen en de werkdag begint. Hoe ziet je dag eruit?

De maandagochtend begint met het openen van de mailbox. En deze is na het weekend echt ontploft. Snel werk ik me door de belangrijke mails heen en dan hebben we, altijd op maandag, een recruitmentmeeting. Met Jaap en Eefke (de recruiters van bol.com) bespreken we wat in de komende week allemaal gaan doen en wat er op het programma staat.

Dan maak ik een to-do-list aan van dingen die ik die maandag (maar dat doe ik eigenlijk elke dag) echt wil en moet doen en die werk ik dan die dag af. Inplannen van gesprekken, vacatures die snel vervuld moeten worden, arbeidsvoorwaardengesprekken etc. Voor je het weet, is de maandag weer om. 🙂

Wat maakt bol.com een goede opdrachtgever?

Ja, bol.com is een goede opdrachtgever.  Het is een groot bedrijf, maar  er is sprake van een open communicatie, korte lijntjes en het is een informele organisatie. Iedereen is aanspreekbaar, van de algemeen directeur tot de receptioniste. Dat is erg leuk bol.com gaat heel erg goed met het eigen personeel om. Er is veel betrokkenheid bij en naar het personeel. Nieuwe reclamespotjes bijvoorbeeld worden eerst aan het personeel getoond.

Als opdrachtgever is bol.com ook erg flexibel. Als ik moet softballen, is het geen probleem als ik eerder weg moet.

Ervaar je veel problemen met zoeken/werven van kandidaten op dit moment?

Bol.com is een sterk merk, iedereen kent het. We krijgen daarom heel veel (open)sollicitaties binnen en zitten vaak in een luxeposities. Sommige vacatures zijn natuurlijk moeilijk te vervullen en erg specifiek, maar alle vacatures zijn in te vullen.  Maar als je graag bij bol.com wilt werken raad ik je zeker aan om je CV naar ons op te sturen, you never know…

Met dank aan Irene Perk voor haar tijd en bijdrage en aan bol.com voor de gastvrijheid!

Eerder verscheen in deze reeks al:

Werken bij…. Netwerven (deel 1)
Werken bij… Huxley Associates (deel 1)
Werken bij… Huxley Associates (deel 2)
Werken bij… Sterksen
Werken bij… Broadbean
Werken bij… Independent Recruiters
Werken bij… Progressive Global Energy (deel 1)
Werken bij… Progressive Global Energy (deel 2)


Delen

2 comments on “Werken bij… Netwerven, maar op een opdracht bij bol.com (deel 2)

  1. Pingback: Persbericht: Rokende collega bron van irritatie voor veel Nederlanders | HI-RE Social Medium

  2. Pingback: Hi-RE’s Keek op de week – HRM Weekoverzicht week 23 | HI-RE Social Medium

Comments are closed.