Recruitment: Recruitment heeft niets te zoeken op sociale media

Delen

Iets is pas echt serieus als je er ook grapjes over mag maken, zegt het blog van de PersoneelZaak. Dit naar aanleiding van een veel rondgetwitterd filmpje met een parodie op een nog veel meer rondgetwitterd filmpje over de “˜Social Media Revolution’. In dit parodií«rende filmpje wordt bijvoorbeeld uitgerekend dat 27% van de capaciteit van de Facebook-servers nodig is om het woord “˜LOL’ op te slaan (de makers ervan beschikken overigens ook over een hilarisch Twitter-account, met tweets als “35% of emails received by people over 40 are links to reset forgotten passwords” of “Every year, the percentage of new singles that are cover versions grows by 2.2%. By 2023, we will have run out of new songs entirely”).

Maar hoeveel pret we er ook over hebben, de conclusie is: het overgrote deel van de activiteiten op sociale media gaat nergens over. En daarom is het een tikkeltje bizar dat het onderwerp zo’n enorme rol is gaan spelen in recruitment, verbazing die tegenwoordig zelfs wordt geuit op ere.net waar in dit uiterst lezenswaardige artikel wordt geconstateerd dat “social media as a whole has been embraced by the recruiting industry in a way that’s entirely out of proportion to what it gives back”. Het kost een boel en levert maar een beetje op. Dat vind ik helemaal niet iets om grapjes over te maken.

 

Recruitment is voor veel organisaties toch al uitgegroeid tot een onoverzichtelijk mijnenveld, waarbij we er dagelijks aan worden herinnerd dat we als de wiedeweerga “˜op sociale media’ moeten – vermoedelijk door één van die ontelbare “˜social media experts’, waarvan er in Londen tegenwoordig meer rondlopen dan er kinderen zijn – en welke gruwelijke gevaren ons wachten als we niet vandaag nog een Twitter-, Facebook-, LinkedIn- en Pinterest- account aanmaken, liefst in de vorm van kostbare bedrijfspagina’s. We breken onze nek over trainingen, al dan niet gericht op “˜juridische aspecten’, “˜e-recruitment/ecruitment’, “˜Generatie Y’ of “˜gedragscodes’, c.q. zich richtend op specifieke sectoren. Jammer dat het aanbod intussen zo groot is – of de vraag teruggelopen, dat kan ook – dat sommige aanbieders hun handjevol klanten bij inschrijving maar meteen een Nieuwe iPad cadeau doen (dat ding kost bijna €500). Adviezen beperken zich (te) vaak tot vage en oppervlakkige soundbites, zoals “˜Ga de dialoog aan’, “˜Stel je doelen vast’, “˜Meet de resultaten’ of – de vaagste van al – “˜Wees relevant’.

Flauwekul

Het lijkt erop dat een deel van de social-mediagebruikers het gebeuren zat begint te worden en dat het resterende gebruik voor het overgrote deel over flauwekul gaat (LOL). Dan is het raar om er voor recruitment zoveel tijd en energie in te stoppen, want als het gaat om het leveren van resultaat, blijven de sociale media dus zwaar achter. Van de “˜Digital Natives’ denkt ruim éénderde bovendien dat Facebook er over afzienbare tijd helemaal niet meer is (iets dergelijks zal grosso modo ook wel voor andere netwerken gelden). Maar de eventuele “˜opvolgers’ kunnen het totaal niet meer bedenken, gezien het wekelijks toenemende aantal nieuwe “˜initiatieven’ dat door Marc Drees linea recta naar de “˜Death Pool’ wordt verwezen. Het lijken laatste stuiptrekkingen, een teken dat de branche volkomen gestoord of misschien wel bijna dood is en niet – zoals abusievelijk gedacht – “˜volwassen’ is geworden.

Gevoegd bij de constatering dat er in al die glanzende etalages ook al geen waarheidsgetrouw beeld wordt geschetst (van personen én bedrijven), denk ik dat we sociale media maar het beste kunnen overlaten aan het hobby- en kletscircuit. Recruitment heeft er niets te zoeken.

Meer lezen van Annemarie Stel? Annemarie schreef ook:

AMC: Geen grote uittocht en zeg maar dag tegen het employer brand
AMC: Bureaus moeten zichzelf opnieuw uitvinden
Arbeidsmarkt: Er bij horen of er niet bijhoren, dat is de vraag
Recruitment: Weg met de recruitmentsite!
AMC: De employer story 4 – zinvol of niet?
AMC: De employer story 1 – een lastig verhaal
AMC: De employer story 2 – wat kun je ermee?
AMC: De employer story 3 – aan de slag, maar hoe?


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

1 comment on “Recruitment: Recruitment heeft niets te zoeken op sociale media

  1. Pingback: Bisnis Dropshipping Dengan Facebook Page Dan Pinterest — Blog Mas Hengky

Comments are closed.