Arbeidsmarkt: De terugkeer van de technici

Delen

167.000 technici die nu niet in de techniek werkzaam zijn, willen wel terug in hun “˜oude vak’, wijst onderzoek van iG! uit. Toevallig komt dat bijzonder goed uit, want de Rijksoverheid schat het tekort aan technici in 2016 op 170.000. Dat is bijna één op één. Je zou zeggen: probleem opgelost.

Maar dat is natuurlijk niet zo, tenzij je ervan uitgaat dat deze 167.000 mensen nu niks doen. Jammer genoeg – voor de berekening dan – blijkt dat ze gewoon aan het werk zijn, vooral in de productie, ICT en transport, of in R&D en managementfuncties. Het is sympathiek om er op deze manier naar te kijken en als het zou gaan om thuiszittende moeders voor functies in de zorg zou het kunnen werken, maar in dit geval hebben we er dus niet veel aan. Het is reí«el om ervan uit te gaan dat er geen snelle oplossing is.

Iets dat gedurende jaren verkeerd is gegaan, raakt namelijk niet in korte tijd weer in orde. Lang was de techniek een matig betalende sector, met regelmatig zwaar werk. Daar kozen mensen niet zo snel voor. Hoe hard werkgevers en overheid nu ook roepen dat meer mensen techniek moeten studeren, dat het heus een “˜sexy’ vak is (?) of dat de Nederlandse en Europese economie naar hun grootje gaan door gebrek aan technici – voor iemands persoonlijke afweging telt vooral de verwachting. En die is dus niet onverdeeld positief.

Moord en brand

Er valt wellicht winst te behalen door betere werving. En mogelijk dat kritisch kijken naar selectiepraktijken ook soelaas biedt, zeker zolang er nog werkgevers blijken te zijn die geschikte kandidaten afwijzen “om een spelfout in de sollicitatiebrief of ongelukkige kledingkeuze tijdens het gesprek” – wat ik trouwens moeilijk te geloven vind voor een sector die moord en brand schreeuwt. Maar het is in zoverre simpel: te weinig is te weinig. Waar niet is, verliest de keizer zijn recht.

Het gaat daarom tijd kosten. Om de belemmeringen voor een keuze voor een techniekstudie – vooral op het veel gevraagde MBO-niveau – zo goed mogelijk weg te nemen. Mensen om te scholen (ja, ook als ze de blijkbaar zo ongewenste leeftijd van 45 gepasseerd zijn), waarvoor in deze tijden van crisis misschien niet heel veel overredingskracht nodig is. (Nog) meer te investeren in goed werkgeverschap en behoud. Maar laten we ophouden met piepen, het aandragen van cijfers die niet bijdragen aan een oplossing of het schrijven van de zoveelste beleidsnota en als de donder aan de slag gaan. Gewoon, dingen doen. Dan mag je hopen dat over een jaar of drie er voldoende “˜kritische massa’ is opgebouwd om de eerste contouren van verbetering te zien opdoemen. En dan maar hopen dat we niet in een varkenscyclus terecht komen.

Meer lezen van Annemarie Stel? Annemarie schreef ook:

AMC: Waar blijft de hoogleraar Employer Branding?
Recruitment heeft niets te zoeken op sociale media
AMC: Geen grote uittocht en zeg maar dag tegen het employer brand
Recruitment: Weg met de recruitmentsite!
AMC: De employer story 4 – zinvol of niet?
AMC: De employer story 1 – een lastig verhaal
AMC: De employer story 2 – wat kun je ermee?
AMC: De employer story 3 – aan de slag, maar hoe?


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

1 comment on “Arbeidsmarkt: De terugkeer van de technici

  1. Geert-Jan Waasdorp

    het is zeker niet DE oplossing, maat het verlegt wel een keer de discussie. Waarom niet inzetten op het werven van mogelijke hoppers en spijtoptanten. Deze groep staat positief tegenover een overstap. Nu wordt ongelofelijk veel geld gestoken in het marginaal vergroten van de instroom. Ik denk dat er kansen liggen bij mensen die ‘terug’ willen naar hun oude vak. 167.000 is misschien een theoretische groep. Maar misschien dat als we een beetje ons best zouden doen, dat er 50.000 in beweging te brengen zijn. De vraag is…. richt je je op deze groep of op de starters…. ik zou het eerste eens proberen 😉

Comments are closed.