Word jij net zo onweerstaanbaar voor jouw klanten als Apple?

      Reacties uitgeschakeld voor Word jij net zo onweerstaanbaar voor jouw klanten als Apple?
apple
Delen

Wat kunnen we van Apple leren als het om klanten binden gaat ?

Wat doet Apple toch voor bijzonders dat mensen grif veel te veel geld betalen voor hun telefoon of computer als dat appeltje er maar op prijkt? Zelf heb ik ook een Apple laptop en een iPhone. En ook al heb ik die Apple laptop nu al vier jaar, om eerlijk te zijn, vind ik dat sommige dingen op de computer met Windows eigenlijk handiger werken. De ruim tien, vijftien jaar daarvoor waarin ik altijd met Windows heb gewerkt, heeft toch zijn sporen nagelaten… Maar ik ben toch erg gehecht geraakt aan mijn mooie laptop.

Wat doet Apple toch met ons? Wat kunnen we van Apple leren als het om klanten binden gaat ?

Ik kocht er laatst een boek over, geschreven door de fameuze marketingexpert, Guy Kawasaki die in 1983 kennismaakte met de eerste Macintosh en jarenlang marketeer was bij Apple. Hij schreef negen boeken over marketing, waaronder Selling the Dream. Het geheim van Apple is naar zijn mening dat ze mensen in vervoering weten te brengen. In het onderstaande artikel deel ik wat van zijn geheimen met jou die ik zelf heb toegepast.

Hoe brengt Apple haar klanten in vervoering? En wat kunnen wij daarvan leren?

Guy Kawasaki vertelt in zijn boek hoe je aantrekkelijker en geloofwaardiger kunt worden, hoe je cynisme en verzet aanpakt en hoe je push- en pull technieken inzet om klanten te betoveren. Willen we dat niet allemaal?

Welke marketinginzichten heeft hij hiervoor bij Apple ingezet om klanten, zoals hij dat noemt, te “˜betoveren’.

Laat je zien

Om zaken met jou te willen doen, moeten mensen jou eerst vertrouwen. Als je wilt dat mensen je gaan vertrouwen, is het belangrijk dat jij je virtueel en fysiek laat zien. Omdat ik bijna iedere week blog, kunnen mensen mijn mening, visie en ervaringen volgen. Regelmatig ontvang ik een leuke mail van iemand die geí¯nspireerd is geraakt voor een blog, omdat die op dat moment precies aansluit op wat er bij hem of haar speelt.

Door regelmatig je blogs of je nieuwsbrieven te lezen, of op andere wijze iets van jou te horen/zien, gaan mensen je kennen en waarderen. Dan is de stap om klant te worden voor hen niet zo groot meer.

Vertel een verhaal

Mensen willen niet nog meer informatie. Ze zitten tot over hun oren in informatie. Ze willen vertrouwen, vertrouwen in jou, in jouw doelen, in jouw succes, in het verhaal dat je vertelt.

Persoonlijke  verhalen werken beter dan een stortvloed aan informatie, loze kreten en saaie verkooppraatjes.

Een voorbeeld ‘ Mijn vader had een Cadillac en heeft er 250.000 kilometer mee gereden’ heeft meer effect dan “˜ Deze Caddy gaat heel lang mee’.

Of uit mijn eigen praktijk. “˜Nadat ik ben gaan bloggen heb ik binnen een jaar een mailingbestand van ruim 1500 lezers opgebouwd en melden zich wekelijks mensen die interesse hebben in mijn diensten op gebied van personal branding’ zegt jou vast veel meer dan “˜ Het schrijven van blogartikelen is een effectieve manier om jezelf op de kaart te zetten’.

Zaai veel

Je moet niet een paar bloembakken vullen, maar bloemvelden vol aanleggen. Hoe meer zaadjes je zaait hoe meer je zult oogsten. Het aantal persoonlijke gesprekken dat je kunt voeren met potentií«le klanten is relatief beperkt. Het aantal potentií«le klanten dat je via nieuwsbrieven, twitter, Linkedin of blogartikelen kunt bereiken is vele malen groter. Laat zeker het persoonlijke contact niet achterwege, maar probeer zaken te combineren om effectiever te zijn.

Zo heb ik in het verleden hele ingewikkelde roostersoftware voor het onderwijs op de Nederlandse markt gezet door middel van direct mailings. Vervolgens werden de klanten uitgenodigd op ons hoofdkantoor voor een demonstratiedag. Om daar met ons kennis te maken, de software in een workshop van een dag uitgelegd te krijgen etc.

Dankzij de mailings hadden we wekelijks groepen met prospects over de vloer die een hele dag uittrokken om kennis te maken met ons programma. Binnen een hele korte tijd hadden we de hele markt veroverd en het bedrijf staat nog steeds als een huis.

Verkoop je dromen

Mensen die kunnen betoveren, verkopen geen producten diensten of bedrijven. Klanten lopen niet warm voor een tweejarig contract voor een telefoon, voor een workshop of voor een advies op maat. Mensen of bedrijven die “˜betoveren’, zoals Apple, verkopen dromen over een betere toekomst, een afdeling die als winning team opereert, jouw eigen bedrijf dat loopt als een trein, die nieuwe baan waar je altijd al van droomde, een schoner milieu, een fabelachtige rijervaring. Houd dus altijd voor ogen wat jouw klant wil bereiken en wat jouw dienst hem oplevert. Waarbij jouw dienst hem liefst een stapje verder brengt op weg naar zijn droom.

Wil je hulp bij het realiseren van je dromen voor jouw bedrijf? Mail mij dan. Ik help je graag verder.

Meer lezen van Saskia Postma? Saskia schreef ook: 

Het geheim van een wervende website
Ja maar wat als alles lukt?
Droom je er wel eens van het roer om te gooien?
Tips van toptalenten voor jou in kaart gebracht
Marketingsucces in moeilijke tijden
Waarom juist jouw authenticiteit je succesvol maakt…
Het geheim van succesvolle personal branding en hoe het werkt voor jou



Delen

About Saskia Postma

Naast mijn ervaring op het vlak van marketing (en communicatie) beschik ik over ruim twintig jaar ervaring als (loopbaan)coach, en headhunter. Ik heb honderden sollicitanten gesproken en begeleid. Ook bemiddelde ik voor Managers en directeuren bij vaste en tijdelijke functies in alle mogelijke branches.Die brede werkervaring maakt dat ik mij snel kan verplaatsen in alle mogelijke soorten werkgebieden van interim-managers. Ik merk dat ik hiermee veel te bieden heb aan mensen die voor zichzelf werken als interim-manager en worstelen met hun positionering.

Daarom heb ik De Personal Branding Coach opgericht. Een bureau dat jou helpt om een authentiek "merk" van jezelf te maken. Authentiek in die zin dat de "etalage" die je mooi gaat inrichten voor de buitenwereld klopt met de "winkelinhoud". Ik wil graag dat je trots bent op wat jij te bieden hebt als mens en als ondernemer, en dat je communicatie-uitingen jouw toegevoegde waarde voor anderen op een wervende manier gaan ondersteunen. Met mijn ervaring kan ik jou helpen om in beeld te brengen waar jouw grootste kracht en focus ligt en hoe je dit communiceert naar jouw doelgroep: zodat jij in beeld bent als er mooie opdrachten te vergeven zijn.

Op mijn site kun je je opgeven voor een GRATIS E-BOOK over Personal Branding.

Contact:

E-mail: saskia@depersonalbrandingcoach.nl

Twitter: @SaskiaDPostma

Website: www.depersonalbrandingcoach.nl