Recruitment met beelden: Nederlandse voorbeelden ter inspiratie

      Reacties uitgeschakeld voor Recruitment met beelden: Nederlandse voorbeelden ter inspiratie
hrm weekoverzicht Recruitment met beelden
Delen

Recruitment met beelden

In mijn eerdere blog  geen woorden, maar plaatsen; over recruitment met beelden stipte  ik de explosieve  groei van foto(beeld)netwerken zoals Pinterest aan.  En ik vroeg me af of het gebruik van beeld in recruitment werkelijk beter is of om een andere reden wordt ingezet.

Tijd om te ontdekken of in Nederland al gebruik wordt gemaakt van beeld in recruitment. Ken je andere voorbeelden? Deel ze in de comments hieronder!

Pinterest

De zoekterm “˜vacature’ levert ongeveer 20 resultaten op in Pinterest. Ik gedraag me vandaag als een kandidaat met weinig tijd en scan snel door de resultaten. De volgende pins vallen me op:

Mijn mening:Als je niets te zeggen hebt, pin dan niets. Overigens wordt je wel direct doorgeleid naar de vacaturetekst. Maar van deze pin had Franchiselab iets meer kunnen maken.
  Grappig: nieuwe media gebruiken om te laten zien hoe je 20 jaar geleden worf. Natuurlijk geen actuele vacature (hoop ik), maar leuk gevonden manier om met Pinterest aandacht te krijgen.
  Heuts pint een echte vacature als  infographic. Ze zijn daarmee één van de weinigen. Niet verrassend dus dat hun vacature direct gerepint is door anderen.Leuk gedaan en passend bij de doelgroep. Jammer van de missende call to action/ uitnodiging om te solliciteren.Overigens later meer over infographics

 

Pinterest lijkt vooral interessant te zijn ter ondersteuning  en voor Employer Branding en lijkt minder geschikt voor actieve werving.

Youtube

Op Youtube levert de zoekterm “˜vacature’ aanzienlijk minder interessante resultaten op. Niet zo vreemd, want dit is niet de meest logische plek om te zoeken naar vacatures. Of hoor ik daar nu een kans? Mogelijk zetten werkgevers video wel in voor Employer Branding …. Ja, dat levert meer voorbeelden op. Teveel om hier te noemen, dus ga vooral zelf eens kijken.

Achmea maakt wel heel concreet waar ze als werkgever voor staat  door kandidaten met klanten te laten praten. Terecht dat ze hiervoor een SJP magneet wonnen.

McDonalds heeft duidelijk gekozen voor een traditionelere aanpak: medewerkers laten vertellen en dit ondersteunen met een (helaas slecht gefilmd) filmpje. Overigens staat Youtube vol met filmpjes die medewerkers er zelf op hebben gezet. Tip: kijk of dit ook voor jouw bedrijf geldt en maak van deze medewerkers (Youtube) ambassadeurs. Je kunt het zelf bijna niet beter doen en zeker niet efficií«nter.

Coolblue heeft vorig jaar meerdere vacatures op Youtube gezet. Ze laten medewerkers in die rol vertellen wat de functie inhoudt. Cool idee waar je volgens mij prima een specifieke doelgroep aanspreekt.

Instagram

Erg benieuwd naar de resultaten binnen Instagram. Voor mij is dat namelijk veel meer een leuk “˜dingetje’ dan dat ik serieuze kansen zie voor Employer Branding of Recruitment.

De zoekresultaten van de term “vacature” of “vacatures” vallen inderdaad tegen. En zijn vooral geplaatst door Belgen (we zochten Nederlandse voorbeelden).

Ik blijf dan ook bij m’n standpunt dat je Instagram als tool door je medewerkers kunt laten gebruiken om in beeld te laten zien hoe het is “˜om te werken bij ..’. En deze beelden vervolgens te koppelen aan bijvoorbeeld je Facebookpagina. Actief werven via Instagram lijkt me een brug te ver.

Wat vind jij?

Infographics

Dol op infographics! Omdat ze er gaaf uitzien, direct opvallen en lekker beknopt zijn. Voor bepaalde doelgroepen erg interessant om te gebruiken in je werving.

Jammer dat het maken van een goede infographic je al snel veel tijd kost en/of veel geld voor uitgebreide tools of het uitbesteden aan specialisten. Of heb jij andere ervaringen?

Er ligt in ieder geval een kans, want er zijn nog niet veel voorbeelden van Nederlandse vacature infographics.

Enthousiast geworden van deze voorbeelden? Dat kan ik me voorstellen. Volgende keer deel ik een kort stappenplan, misschien wel in een infographic ofzo.

Meer lezen van Daphne van Lit-Kempers? Daphne schreef ook:

Geen woorden maar plaatjes; over recruitment met beelden
10 tips voor succesvol Referral Recruitment
Recruitment: 10 tips voor succesvolle Referral Recruitment (2)
Recruitment is marketing; Hoe je als recruiter de War for Talent gaat winnen #eHRM



Delen

About Daphne van Lit-Kempers

Daphne van Lit-KempersSinds 2000 werkte ik 10 jaar in allerlei recruitment en marketing functies. Tot ik in 2012 bedacht om die 2 vakgebieden structureel te combineren bij HRMarketing Profs. Als HRMarketeer heb ik hier de meest fantastische rol. Door marketingtechnieken toe te passen binnen recruitment maak ik het recruitmentproces van mijn klanten (van MKB tot grote corporate en in alle branches) korter, duidelijker, kandidaat vriendelijker, praktischer en goedkoper.

Waar kun je Daphne van Lit-Kempers online vinden?

Website Daphne - HRMarketing Profs Daphne van Lit-Kempers op Twitter Daphne van Lit-Kempers LinkedInHRMarketing Profs op Prezi

De artikelen van Daphne vind je hier....