Nederlandse Social Recruitment Monitor gelanceerd

      Reacties uitgeschakeld voor Nederlandse Social Recruitment Monitor gelanceerd
Social Recruitment Monitor thumb
Delen

Social Recruitment Monitor

Maximum Employment Marketing Group heeft gisteren de Nederlandse Social Recruitment Monitor gelanceerd.

Social media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Youtube spelen een steeds belangrijkere rol voor bedrijven om te communiceren met de arbeidsmarkt. Met de Social Recruitment Monitor kunnen, na Engelse en wereldwijd wervende organisaties, nu ook Nederlandse werkgevers zelf zien hoe zij het op social media doen ten opzichte van hun concurrenten op de arbeidsmarkt. Politie, Deloitte, Sogeti en Albert Heijn lopen daarbij voorop.

Social Recruitment Monitor MaximumObjectieve vergelijking

Voor het eerst kunnen werkgevers nu precies vaststellen hoe hun activiteiten op social media zich verhouden tot andere werkgevers. De monitor publiceert nu nog uitsluitend de activiteiten op Facebook en laat onder meer zien of ze in de monitor stijgen of dalen. Ook biedt de monitor een overzicht en vergelijking met andere werkgevers in likes, postings, comments en shares en een aantal andere gewogen variabelen.

Over twee weken wordt ook de ‘Twitter Monitor’ gepubliceerd en kunnen organisaties ook zien wat de activiteiten op dit sociale netwerk zijn én dat vergelijken met andere werkgevers en met andere kanalen. De monitors voor LinkedIn en Youtube zullen begin volgend jaar worden gepubliceerd.

Succes is meer dan een like

Veel organisaties meten het succes op Facebook af aan het aantal ‘likes’. Bas Schreurs, research director bij Maximum en een van de ontwikkelaars van de Social Recruitment Monitor: “Het aantal ‘likes’ is natuurlijk niet de enige indicator of je succesvol gebruik maakt van een sociaal netwerk zoals Facebook. Succes wordt met name bepaald door de activiteit en engagement van een organisatie en de inhoud van de postings en in hoeverre de organisatie er in slaagt om werkelijke interactie tot stand te brengen, en vervolgens te onderhouden. Om die vergelijking te kunnen maken hebben we de SRM index ontwikkeld met een algoritme dat een complex van factoren weegt. Het aantal likes is daar weliswaar een onderdeel van, maar we nemen in de SRM index ook andere factoren mee. De groei van het aantal fans, het aantal postings, de ‘likes’ van die postings, de comments en het aantal shares maken allemaal gewogen deel uit van de SRM index. En ook de postings van de fans en reacties daarop worden meegenomen. Daarbij wegen ‘activity’ en ‘interactivity’ zwaarder dan bijvoorbeeld ‘popularity’ [aantal likes].” De SRM meet alle activiteiten over de voorgaande vier weken. Elke maandagochtend worden de nieuwe resultaten gepubliceerd.

Strijd om de nummer 1 positie

Sinds Maximum de activiteiten op social media van Nederlandse werkgevers is gaan registreren, ziet zij interessante ontwikkelingen. Zo wordt de Nederlandse Facebook-lijst al weken aangevoerd door de Politie, Deloitte en Sogeti. Van alle Nederlandse organisaties waarvan de activiteiten worden gemeten, hebben deze werkgevers de hoogste SRM index. Door de wisselende dynamiek, groei en interactie van deze organisaties met hun ‘fans’ op Facebook zien we continu verschuivingen in de ranglijst.

Social Recruitment Monitor 2

Organisaties die de top van de lijst domineren slagen er in om relatief de meeste interactie te bewerkstelligen door middel van het posten van relevante berichten en daarbij uitnodigen tot interactie (“Wat vind jij?”), berichten die ‘fans’ leuk of interessant vinden om te sharen, te reageren op ‘comments’, etcetera. De ‘engagement ratio’ groeit nog meer als fans van deze organisaties ook zelf berichten gaan plaatsen (bijvoorbeeld een vraag aan de werkgever stellen); iets dat we in toenemende mate zien gebeuren bij de organisaties die de top van de Social Recruitment Monitor domineren.

Massaal bereik en engagement voor nul euro

“Om effectief gebruik te maken van social media moet je er vooral zelf heel erg veel mee bezig zijn en durven te experimenteren en vooral: beseffen dat je als organisatie niet meer alles onder controle hebt, zegt Ed Barzilaij, CEO van Maximum in Hong Kong.

Social Recruitment Monitor 3“Nog maar kort geleden spraken communicatie professionals over doelgroepen en boodschappen. Die tijd ligt achter ons. In plaats van doelgroepen zijn er communities. En in plaats van een communicatieboodschap is er engagement. Dat is een wezenlijk verschil. Maar het is een voortdurend experiment, een leerproces van trial and error. De Politie bijvoorbeeld begrijpt dat zeer goed én durft. Kijk bijvoorbeeld naar de postings en interactie op www.facebook.com/kombijdepolitie. Sommige postings krijgen een paar likes en een enkele comment. Een andere posting krijgt bijna 20.000 likes en zo’n 3.500 shares, zoals onlangs een posting van de Politie. En de engagement is vele malen hoger dan zendergerichte communicatie. Engagement dat onherroepelijk leidt tot grotere likability van een werkgever en uiteindelijk tot meer en betere sollicitaties. En dat voor nul euro. Tel uit je winst!”

Grote werkgeversmerken kunnen meer uit social media halen

Barzilaij: “Vanzelfsprekend hebben alle grote organisaties een corporate Facebook page. De reden waarom een aantal grote organisaties (nog) ontbreken in de SRM index, is  meestal dat zij een strikt corporate beleid voeren. Je ziet dat er één pagina is, en die is corporate. Daarin zit weliswaar een tabje met informatie over werken bij de organisatie, maar die informatie zit vaak verstopt en biedt nauwelijks ruimte voor interactie. En dat is waar het juist om draait. Activiteit op social media vraagt om inventiviteit, durf en creativiteit. Dat zijn vaak juist de zaken waar grote organisaties terughoudend in zijn. Ze vinden het nog eng om de controle een beetje los te laten. Social media worden dan vooral gebruikt om te zenden en daarmee wordt de werkelijke kracht van social media niet gebruikt. Met de almaar groeiende interactie op social media en bewezen effecten van social recruitment, kan het haast niet anders dan dat de organisaties die nu nog moeten opereren binnen corporate guidelines het goede voorbeeld van Politie, Deloitte, Sogeti, Albert Heijn en andere werkgevers volgen. En dus binnenkort ook een eigen, dedicated werkgeverspagina op Facebook hebben.”

– persbericht –


Delen