Onderzoek naar gebruik Twitter in wervingsproces wint prijs

Onderzoek naar gebruik Twitter wervingsproces - Zipconomy Scriptieprijs
Delen

Onderzoek naar gebruik Twitter wervingsproces - Zipconomy Scriptieprijs

De eerste ZiPconomy Scriptieprijs, een prijs voor het beste afstudeerwerk over de veranderende arbeidsmarkt, is uitgereikt aan Carlijn Frunt. Haar scriptie, over hoe organisaties beter gebruik kunnen maken van Twitter in het wervingsproces, won zowel de jury- als de publieksprijs.

Onderzoek inzet Twitter wervingsproces

Uit het onderzoek van Frunt blijkt dat sollicitanten het meeste waardering kunnen opbrengen voor persoonlijke twitteraccounts, die de mogelijkheid bieden tot conversatie. De meeste organisaties kiezen echter nog voor een algemeen corporate accounts, of een speciaal werkenbij-account, waar nauwelijks de mogelijkheid tot interactie bestaat. “˜Veel zenden dus’, aldus de winnares, die voor haar werk uit handen van SER voorzitter Wiebe Draijer een cheque van 2.500 euro kreeg. “˜Via een persoonlijk account van een medewerker kan een organisatie echter meer reacties krijgen. Daar zouden meer organisaties, ook in hun wervingsproces, rekening mee kunnen houden.’

Van de 50 werkgevers die Frunt had onderzocht (de 50 “˜Beste Werkgevers’ van Nederland) hadden er 40 een twitteraccount. Van hen gebruikten slechts 18 dit account ook voor employer branding, ofwel: het aan de man brengen van de organisatie als werkgever. En van die 18 was er vervolgens maar 1 die via het account van een eigen medewerker met de arbeidsmarkt communiceerde.

Uitreiking prijs

Frunt kreeg de prijs tijdens het seminar “˜Anders Werken en Organiseren’ in het gebouw van de SER in Den Haag, op woensdagmiddag 21 november. Ze versloeg in de finale Werber Liebregts en Yvonne van den Broek.  Liebregts had onderzoek gedaan naar de verschillen tussen zzp’ers die dat zijn geworden uit noodzaak (bijvoorbeeld vanuit werkloosheid) en zij die dat gedaan hebben omdat ze kansen zagen. Van den Broek deed onderzoek naar hoe arbeidsschaarste op te lossen en het belang van strategische personeelsplanning.

Scriptieprijs

De scriptieprijs is een initiatief van ZiPconomy, een online platform over de enorm veranderende arbeidsmarkt. Het platform wil met de prijs jongeren hier graag meer bij betrekken. De jaarlijks terugkerende scriptieprijs voor master studenten van Nederlandse en Vlaamse onderwijsinstellingen staat open voor alle scripties over een van de thema’s van ZiPconomy: flexibilisering van arbeid, organisaties en de veranderende arbeidsmarkt.

De jury van de scriptieprijs bestaat uit Linde Gonggrijp, directeur FNV Zelfstandigen en lid van de SER, Arjan van den Born, hoogleraar Creatief Ondernemerschap aan de Universiteit Tilburg en Ronald Dekker, arbeidseconoom aan de Universiteit Tilburg. De ZiPconomy ScriptiePrijs 2012 wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor AIM4  en door de mediapartners: Studentennet,  Managementboek.nl en Managementteam.

(Noot Redactie: Meer lezen over het onderzoek van Carlijn Frunt naar het gebruik van Twitter in het oa. wervingsproces door werkgevers, op het blog van Carlijn Frunt kun je er nog veel meer over lezen!)

– persbericht –


Delen

1 comment on “Onderzoek naar gebruik Twitter in wervingsproces wint prijs

  1. Pingback: HRM Weekoverzicht – Hi-RE’s Keek op de week 47

Comments are closed.