Een efficiënte referral recruitment tool

efficiënte referral
Delen

efficiënte referral

Hoe maak je het jezelf als recruiter zo gemakkelijk mogelijk? Wat zijn essentiële technische zaken in het referral recruitment programma? Wat koppel je met het ATS? Zonder diep in te gaan op de technische details in deze blog, de technische benodigdheden van een referral recruitment tool. Het laatste deel van de serie:ingrediënten voor een strategisch referral recruitment programma.

Heb je al een webbased platform, een website waarop alle ambassadeurs de voortgang kunnen volgen? Gebruik onderstaande tips dan ter verbetering. Heb je dit nog niet? Dan staat je referral recruitment programma waarschijnlijk in de kinderschoenen. Begin dan bij het begin van deze blogserie.

Andere delen uit deze serie over referral recruitment zijn:

Deel 1. De basis van referral recruitment
Deel 2. De ambassadeurs van referral recruitment
Deel 3. Een effectieve bonus in het referral recruitment programma
Deel 4. Referral recruitment – Communicatie met je ambassadeurs

5.1 Overzicht

Maak op zijn minst het overzicht van vacatures inzichtelijk via mobiele apparaten. Dit is niet hetzelfde als je (werken bij) website, want door alle vacatures aan alle ambassadeurs te communiceren, communiceer je in feite niets. Zoals je kunt lezen in tip 1.5: scope

24-7 referral recruitment5.2 24/7

Medewerkers moeten vanuit het overzicht op verschillende manieren (e-mail, facebook, linkedin) en 24/ 7 vacatures kunnen delen met hun netwerk en iemand kunnen aandragen. Misschien staan ze wel in de kroeg of bedenken ze op een verjaardag dat iemand geschikt is voor de job.

5.2 Keep it simple

De referral website moet gemakkelijk in gebruik zijn. Nee, echt heel gemakkelijk! Voorkom allerlei toeters en bellen, badges en bekers, iedereen die deel wil nemen aan het programma, ook de minder ervaren gebruikers moeten het begrijpen. Mensen die er voor het eerst komen moeten aan de hand worden genomen. Meer ervaren ambassadeurs moeten meteen bij het vacatureoverzicht komen.

5.3 Voortgang

Op de referral website moeten medewerkers gemakkelijk de voortgang van het proces in de gaten kunnen houden. Je wil als ambassadeur weten of iemand heeft gesolliciteerd, of iemand is uitgenodigd op een gesprek en je wil het natuurlijk al helemaal weten als je een bonus binnengesleept hebt. Het scheelt veel in tijd als je dit hebt geautomatiseerd en vergroot de betrokkenheid van de ambassadeur.

referral personalisatie5.4 Personalisatie

Personalisatie in communicatie met je ambassadeurs kwam al even aan de orde in deel 4. In de techniek kun je vergaande personalisatie gemakkelijk maken door de gegevens van je ambassadeurs op te nemen en hen de mogelijkheid te geven deze zelf bij te werken. Als de functie of afdeling van iemand verandert hoef je dat niet zelf bij te werken. Handig toch!?

5.5 Single sign-on

Een optie en niet essentieel, maar wel heel gemakkelijk voor de eigen medewerkers, is het wanneer de interne userbase gekoppeld is aan het platform zodat er een ‘single sign-on’ mogelijk is. Ambassadeurs worden dan meteen herkend zodra ze inloggen op het werk. Je kunt dan meteen relevante vacatures tonen en het delen en aanbevelen kan meteen beginnen.

5.6 Integratie

Maak je gebruik van een online assessment tool of een applicant tracking systeem (ATS) [link]? Koppel deze voor het gebruikersgemak. Zo hoef je een vacature maar één keer in te voeren en komen de kandidaten net als via advertenties en vacaturebanken automatisch je systeem in. Ook kun je de de acties in het ATS koppelen aan het referral systeem zodat de ambassadeur automatisch en persoonlijk op de hoogte wordt gebracht (5.3 en 5.4).

referral uitbetalen5.7 Uitbetalen

Komt het referral programma op snelheid? Om de uitbetaling soepel te laten verlopen kun je het platform koppelen met de salarisadministratie. Zo worden medewerkers direct uitbetaald via de eigen salarisadministratie en zien ze de bonus terug op het eerst volgende loonstrookje. Ook het uitbetalen van ambassadeurs buiten je organisatie kun je automatiseren.

5.8 Meten

De cirkel is rond als je kunt meten of je de doelstelling: ingrediënt 1.1. hebt gehaald. Dit is ook meteen het belangrijkste technische aspect. Hier kan Google analytics, de recruitment tool zelf maar vooral de integratie met je ATS een belangrijke rol spelen. Nu weet je of je de investering in tijd en geld zich terug verdient en hoe het referral programma presteert ten opzichte van de andere middelen.

Dit was al weer het laatste deel van de serie. Aanstaande woensdag sluiten we af met een samenvatting en bundelen we serie in de vorm van een whitepaper/ pdf. Zijn we volgens jou iets vergeten? Laat het hieronder weten.

Bron afbeelding: www.scott-sherwood.com

Meer lezen over referral recruitment?

Siem van Bruggen schreef een hele serie over referral recruitment. De vervolgartikelen vind je hier…

Deel 1: De basis van referral recruitment
Deel 2. De ambassadeurs van referral recruitment
Deel 3. Een effectieve bonus in het referral recruitment programma
Deel 4. Communicatie met je ambassadeurs
Deel 6: Witboek – Strategisch referral recruitment programma


Delen

2 reacties op “Een efficiënte referral recruitment tool

  1. Henriette

    Beste Siem,

    Interessante serie artikelen, maar wat ik mij daarbij continu afvraag is waarop de aannames of tips gebaseerd worden? Ik mis de bronnen of onderbouwing waarom sommige zaken goed of slecht zijn zoals dat in deze artikelen genoemd wordt. Dat zou een goede zijn om toe te voegen; of duidelijk te maken dat dit puur jouw ideeen over referral recruitment zijn.

    Met vriendelijke groet,
    Henriette

  2. Siem van Bruggen

    Beste Henriette,

    Bedankt voor je reactie. Deze blog serie is gebaseerd op onze ervaringen met de open variant van onze tool. Ik verwijs altijd bovenaan de blog even naar de inleiding (niet op HI-RE, wel op onze blog) waar ik de aanleiding heb opgenomen: http://blog.jobambassadors.com/de-ingredienten-voor-een-strategisch-referral-recruitment-programma/

    Maar ik wil nog wel iets meer toelichten.

    We hebben JobAmbassadors in eerste instantie gebouwd als referral recruitment tool waarbij iedereen kan helpen om vacatures in te vullen van de bedrijven waar zij bij betrokken zijn, fan van zijn of op een andere manier volgen.

    Dit idee is ontstaan doordat wij zelf iemand zochten die voor ons quizvragen voor een online voetbalgame kon schrijven.. in het Spaans. Via Facebook hadden we in 2 dagen een geweldig resultaat en kregen we de juiste persoon op de juiste plaats. Toen noemden we dat idee ‘social recruiter’ we hadden geen idee dat het referral recruitment heet wat we aan het doen waren.

    We zijn inmiddels ruim een jaar geleden begonnen met het bouwen van onze tool zoals we hem zelf graag wilde hebben. Tegelijkertijd waren we begonnen met de eerste gesprekken met klanten (namen vind je o.a. op onze homepage) maar ook met ATS leveranciers, zoals: Carerix, Connexys en Hireserve (iCams). Wat bleek, zij hebben bijna allemaal al een referral programma; veel geëxperimenteerd en jaren ervaring. Sommige van hen waren/ zijn zelf aan de slag om een tool te bouwen of hebben op basis van wat e-mail templates iets gefabriceerd. Maar de resultaten blijven vaak achter, tussen de 9 en 12 procent van de nieuwe hires wordt aangedragen via een referral. Terwijl er ook partijen zijn, zoals Accenture, waar 38 procent van de nieuwe hires via referral recruitment komt.

    Ik heb al deze (succes)verhalen en (technische) wensen verzameld om onze eigen referral recruitment tool te verbeteren. Omdat we nieuw zijn is het denk ik goed om te laten zien dat we research gedaan hebben en niet alleen technisch een goede partij zijn maar dat we ook op andere vlakken referral recruitment een boost kunnen geven. Vandaar deze serie. We lanceren binnenkort een 2.0 variant voor corporates waar we al deze learnings in hebben verwerkt.

    Wie ben jij precies? Ik zie alleen een voornaam. Mail me anders even: siem@jobambassadors.com of volg me: @siemvanbruggen als je over een specifieke tip een vraag hebt. Ik kan je wel vertellen wie of welke organisatie het in de praktijk heeft gebracht.

Geen reactie mogelijk.