Schaarste aan personeel logistieke sector

      Reacties uitgeschakeld voor Schaarste aan personeel logistieke sector
werken logistieke sector
Delen

werken logistieke sectorIk heb altijd geleerd: Wat je naar buiten toe uitdraagt, moet je ook binnen de organisatie waarmaken.

In een editorial van Transport en Logistiek wordt melding gemaakt van tekorten op de arbeidsmarkt. Kansen voor jongeren om chauffeur te worden, zou je in eerste instantie denken. Maar die moeten nog een paar jaar wachten, omdat “oudere chauffeurs door alle onzekerheden langer op hun plek blijven zitten”, aldus Caroline Blom van de branchevereniging Transport Logistiek Nederland.

Werken in logistieke sector is niet aantrekkelijk

Hoogleraar van Wee legt de vinger op een zere plek, als hij zegt dat de functie van vrachtwagenchauffeur onaantrekkelijk is gemaakt door goedkope concurrentie uit Oost-Europa. Veelal concurrentie op arbeid ook door Nederlandse bedrijven. De misstanden in de sector zijn inmiddels zo hoog opgelopen dat er zelfs een apart hoofdstuk in het sociaal akkoord aan is besteed. Hierin staat te lezen dat de controle op en handhaving van sociale regels in het transport steviger moet worden aangepakt. Kortom, het imago van de sector is beroerd.

De vraag naar personeel in de logistieke sector betreft vooral middelbaar en hoger geschoold personeel. “˜Als je de tekorten echt wil oplossen, moet je ook ingenieurs en wiskundigen meer salaris bieden en niet alleen de managers’, zegt Bert van Wee.

Imago werk logistieke sector verbeteren

Ik wil er nog wel wat aan toevoegen. Als je de tekorten op wilt lossen, moet je zorgen dat de sector als geheel weer gezond en aantrekkelijk wordt. Wie wil er nu werken in een sector die regelmatig in het nieuws komt door incidenten, slechte arbeidsomstandigheden en uitbuiting? Dan gebeurt er namelijk wat nu wordt geconstateerd: Jong potentieel stroomt wel in, groeit door en verlaat weer snel de sector. Logistiek is de motor voor onze economie. Daar is een professionele sector voor nodig en daarbij horen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden in alle ketens van de supply chain.

Dit artikel is geschreven door Martin Overbeeke van HRM-Workplace


Delen