Waarom 20%van de freelancers 80% van de opdrachten binnenhaalt…

      Reacties uitgeschakeld voor Waarom 20%van de freelancers 80% van de opdrachten binnenhaalt…
commercií«le intelligentie
Delen

Robert Elsing is inmiddels al negentien jaar een succesvolle freelance fotograaf.

Het grappig is echter, dat hij al direct succesvol was toen hij, nog ongehinderd door veel vakkennis, als fotograaf startte. Hij liep toen stage bij een echte vakman, maar omdat er zo weinig opdrachten waren, besloot hij maar gewoon voor zichzelf te beginnen.

Binnen vijf maanden verdiende hij meer met fotografie dan zijn ex-leermeester.

De ene opdracht leidde tot de andere en gaandeweg werd hij ook inhoudelijk goed in het vak.

Hoe is het mogelijk dat hij als absolute beginner meer verdiende dan collega’s met een prachtige opleiding op de fotoacademie en jarenlange werkervaring?

Dat kwam door zijn achtergrond en instelling. Robert beschikt over commercií«le intelligentie.

Handig boek voor freelancers: Commercií«le intelligentie, het geheim van winstgevend freelancenWat kun je als professional van Robert leren om ook meer opdrachten en klanten te verwerven? Hij schreef er een nuchter boek met als titel “Commercií«le intelligentie, het geheim van winstgevend freelancen’ dat ik met plezier voor jou heb gelezen.

Commercií«le intelligentie

De manier waarop Robert zijn boek onder mijn aandacht wist te brengen, getuigt al van zijn commercií«le slimheid. Hij plaatste een tweet met de vraag:

“Wie wil een recensie schrijven op managementboek.nl? “ª#durftevragen “ª#freelance “ª#commercieleintelligentie “ª

Ik reageerde omdat ik het een leuke actie vond. En kreeg vervolgens binnen een dag zijn boek gratis toegestuurd.

Ondernemer in de dop

Robert was als kind al een ondernemer in de dop. Hij verkocht geraniums aan de deur, werkte als tiener jarenlang als marktkoopman en maakte op zijn 21ste een bliksemcarrií¨re als vertegenwoordiger. Toen hij genoeg gespaard had om een klein zeiljacht te kopen, nam hij ontslag om een droom te verwezenlijken: een wereldreis maken. Toen hij op zijn dertigste platzak terugkwam in Nederland besloot hij het als fotograaf te gaan proberen.

In tegenstelling tot veel (artistieke) freelancers, dacht hij vanaf het begin als een ondernemer en pakte hij het bedrijfsmatig aan. Zijn boek is gericht op artistieke freelancers, maar de adviezen zijn bruikbaar voor iedere dienstverlenende zzp-er.

Anders kijken naar jezelf,  je werk en je opdrachtgevers

Veel freelancers denken dat omdat zij hun vak verstaan, het succes vanzelf zal komen.

Helaas werkt het zo meestal niet…

Wat Robert zeer terecht aangeeft in zijn boek en wat ik ook bij veel zzp-ers zie, is dat  freelancers zich vaak gedragen als een werkloze die een baan zoekt. Ze zijn vooral bezig om opdrachten te zoeken, terwijl ze eigenlijk moeten beginnen met het opbouwen van een bedrijf.

Denk na over de klanten waar je voor wilt werken. Zie het werk dat je doet als een product dat verkocht moet worden. En bouw aan je eigen merkidentiteit.

freelancers - juiste weg kiezenWerken aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf

Ondernemers houden zich bezig met de vraag:

“ Waarom zal een klant zijn geld uitgerekend besteden aan mij?”

Als je een aansprekend antwoord hebt ontwikkeld op deze vraag, ben je goed op weg. Daarnaast is het belangrijk om ook aandacht te besteden aan de volgende aspecten die jouw bedrijf kunnen helpen floreren. Neem deze zaken mee in jouw marketing en verkoopaanpak:

  • Zolang je niet structureel iets aan promotie en verkoop gaat doen, blijf je onzichtbaar.
  • En zolang niemand je ziet, heb je geen werk.
  • Zet daarom een koers uit voor je eenmanszaak.
  • Ga je specialiseren.
  • Kies je klanten zorgvuldig.
  • Bedenk waarmee of hoe jij je klanten kunt verrassen.
  • Ontdek je unique selling point.

“What’s in it for me?

In dit handzame boekje van slechts 120 pagina’s wordt de basis van commercieel denken en handelen op een praktische wijze toegelicht. Zaken die aan de orde komen: hoe je een goed verkoopgesprek houdt, hoe je een goede prijs vraagt, hoe je ambassadeurs van je klanten maakt en goede referenties opbouwt, en andere weetjes die veel freelancers helpen om commercieel meer succesvol te zijn.

Zelf heb ik ruim twintig jaar in functies gewerkt waar commercie een belangrijk deel van de functie was en ik zelf mijn adviesopdrachten moest binnenhalen en invullen. Ook heb ik jarenlang diverse verkooptrainingen gehad. Veel van de stof die ik in deze verkooptrainingen heb geleerd en zaken die ik in de praktijk toepas, zie ik in het boek van Robert terug.

freelancers pb smGoede aanvulling op personal branding via social media

Het boek “˜Commercií«le intelligentie, het geheim van winstgevend freelancen, staat vol goede bruikbare tips voor freelancers en zzp-ers. Wat ik als personal branding coach nog in het boekje mis, is informatie hoe je aan je expertstatus kunt bouwen door je expertise te delen via social media. En vooral ook hoe je een mailinglijst kunt opbouwen van potentií«le klanten waar een groot deel van je opdrachten uit kan voortkomen.

Zo werd ik deze week gebeld door een interessante nieuwe klant die mijn naam weer had doorgekregen van iemand die ik totaal niet ken, maar die mijn artikelen bleek te lezen. En meldde zich per mail spontaan een directeur talentontwikkeling van een adviesbureau die mij een lunch aanbood om eens te praten over wat wij voor elkaar kunnen betekenen. Ook hij las al een tijdje mijn blogartikelen met veel plezier, gaf hij aan. Uit eigen ervaring weet ik hoe deze werkwijze ook bijzonder sterk voor jouw bedrijf kan werken. Ik leer je graag hoe je dit aanpakt.

Onweerstaanbaar voor je klanten

De tips uit het boek van Robert Elsing zijn zeer nuttig om je commercií«le intelligentie te vergroten. Als je dit combineert met een goede zichtbaarheid vanuit een sterke authentieke personal branding, gaat je bedrijf groeien en trek jij op onweerstaanbare wijze jouw ideale klanten naar je toe.

Ik help je graag met de succesvolle opbouw of groei van jouw bedrijf. Wil je hier meer van weten? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

 


Delen

About Saskia Postma

Naast mijn ervaring op het vlak van marketing (en communicatie) beschik ik over ruim twintig jaar ervaring als (loopbaan)coach, en headhunter. Ik heb honderden sollicitanten gesproken en begeleid. Ook bemiddelde ik voor Managers en directeuren bij vaste en tijdelijke functies in alle mogelijke branches.Die brede werkervaring maakt dat ik mij snel kan verplaatsen in alle mogelijke soorten werkgebieden van interim-managers. Ik merk dat ik hiermee veel te bieden heb aan mensen die voor zichzelf werken als interim-manager en worstelen met hun positionering.

Daarom heb ik De Personal Branding Coach opgericht. Een bureau dat jou helpt om een authentiek "merk" van jezelf te maken. Authentiek in die zin dat de "etalage" die je mooi gaat inrichten voor de buitenwereld klopt met de "winkelinhoud". Ik wil graag dat je trots bent op wat jij te bieden hebt als mens en als ondernemer, en dat je communicatie-uitingen jouw toegevoegde waarde voor anderen op een wervende manier gaan ondersteunen. Met mijn ervaring kan ik jou helpen om in beeld te brengen waar jouw grootste kracht en focus ligt en hoe je dit communiceert naar jouw doelgroep: zodat jij in beeld bent als er mooie opdrachten te vergeven zijn.

Op mijn site kun je je opgeven voor een GRATIS E-BOOK over Personal Branding.

Contact:

E-mail: saskia@depersonalbrandingcoach.nl

Twitter: @SaskiaDPostma

Website: www.depersonalbrandingcoach.nl