E-recruitment trends die geen e-recruitment trends zijn

recruitmenttrends
Delen

recruitmenttrendsOnder de enigszins misleidende titel ‘5 trends in e-recruitment’ beschrijft Dutch Cowboys, eh, vijf recruitmenttrends. Ik noem het enigszins misleidend, omdat het niet allemaal e-trends zijn. Het zijn er wél vijf: te weten employer branding, de candidate experience, meten is weten, social recruitment en mobiel.

Bij nadere beschouwing blijkt dat er eigenlijk maar één “˜echte’ e-trend tussen zit: de toename van het gebruik van mobiele apparaten. Verder zijn de genoemde “˜trends’ zaken die er ofwel al een hele tijd waren, ofwel een hype zijn en twee ervan vallen vooral in de categorie overschatte activiteiten. En alle vijf de recruitmenttrends zijn al vaker langsgekomen. Ook hier.

De vijf recruitmenttrends

Employer branding

Employer branding heeft weinig met digitale ontwikkelingen te maken. Sterker nog, voor employer branding zijn digitale media niet eens zo vreselijk geschikt. Als je bekend wilt staan als aantrekkelijke, interessante, leuke of “˜coole’ werkgever, zul je dat ten eerste moeten zijn. Bedenken waar “˜m dat precies in zit voor jouw doelgroepen. Daarna kun je er over (laten) vertellen en dat kán via sociale media. Maar het hoeft niet.

De candidate experience

De candidate experience is een hype, en als ontwikkeling vergelijkbaar met het nieuwste model smartphone dat als enige “˜innovatie’ nóg meer pixels biedt (die het menselijk oog niet eens meer kan onderscheiden). In het artikel wordt het omschreven als het kandidaten vragen “naar hun verwachtingen bij een bepaalde functie en het soort werkzaamheden dat zij graag uitvoeren”; dat lijkt mij meer job crafting, maar dan vóórdat je de baan hebt. De candidate experience is vooral vernieuwing op de vierkante millimeter. Normaal, beleefd en hoffelijk gedrag doet al heel veel voor de “˜beleving’.

Meten is weten

Meten is weten. Daar ben ik het helemaal mee eens. Hoe gaat je personeelsbestand zich ontwikkelen? Wat is het aanbod in je doelgroep? Wat doet de concurrentie? Als je een website hebt: hoeveel bezoekers komen er? Wat doen ze? Loopt je sollicitatieproces gesmeerd? Allemaal belangrijk om te weten. Maar het is nergens voor nodig om tot vijf cijfers achter de komma alles te weten. Voordat je “˜t weet zit je alleen nog maar naar een scherm vol analytics te staren en vergeet dat er daarbuiten óók nog een wereld is. Ja, je moet weten, maar eigenlijk moest je dat altijd al. En overdrijven is ook een vak.

Social recruitment

Social recruitment gaat over het algemeen nog niet veel verder dan het bekijken van de Facebookpagina van de kandidaat en deze kandidaat bij het aanschouwen van overmatig alcoholgebruik terzijde schuiven. Praktisch om zoiets te weten, maar aan recruitment draagt het nog niet echt bij. Nederlandse vacatures worden vooral vervuld via de eigen website en daarnaast via advertenties, relaties en jobboards. LinkedIn speelt daarbij vals, want het is een als sociaal netwerk vermomde vacaturebank.

Mobiel

Mobiel, ja. Dat is een echte e-trend. Maar slechts ten dele een e-recruitmenttrend. We bellen, whatsappen, fotograferen, netwerken en lezen ons helemaal suf op onze smartphones en tablets, maar niet elk apparaat is per definitie geschikt voor alle onderdelen van het recruitmentproces. De omstandigheden waaronder informatie wordt aangeboden, zijn bepalend voor de vraag wat je op welk moment toont en welke opties je biedt. Dat kan heel goed betekenen dat er niet rechtstreeks kan worden gesolliciteerd vanaf een smartphone.

Er wordt over deze vijf onderwerpen veel gepraat en geschreven. En voor een aantal ervan is dat heel goed, omdat ze kunnen bijdragen aan de kwaliteit van recruitment. Maar het is verstandig om onderscheid te blijven maken tussen best practices, trends en hypes.

recruitment trends of niet....

Meer lezen van Annemarie Stel? Annemarie schreef ook:

Creativiteit in personeelsadvertenties – het kan best
Het maken van een recruitmentsite
Het maken van een recruitmentsite – Eisen en wensen
Het maken van een recruitmentsite – Techniek
Het maken van een recruitmentsite – Design
Het maken van een recruitmentsite – Content
Het maken van een recruitmentsite – Sollicitatieproces


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

3 comments on “E-recruitment trends die geen e-recruitment trends zijn

  1. Adriana van Schalken | Backoffice uitbesteden

    Erg interessant artikel. Ik herken ook veel van de trends in de dagelijkse praktijk. Wel merk ik vaak dat bijvoorbeeld traditionele uitzendbureau’s, hier veel minder van op de hoogte zijn. Merk jij dit ook uit eigen ervaring? Dat de wat traditionelere recruiters nog moeite hebben met het signaleren van de trends én hier mee aan het werk te gaan?

Comments are closed.