Zin en onzin van een creatief cv

Delen

creatief cvWe zien ze op Internet veel voorbij komen: creatieve cv’s. Soms in de vorm van een infographic, maar vaker nog als een kunstwerk op zich waarbij de maker al zijn of haar opmaak skills in de strijd gooit om er iets prachtigs van te maken. En om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik houd er wel van. De maker toont er in ieder geval mee aan dat het curriculum vitae belangrijk is en daarnaast dat hij of zij bereid is er veel tijd en energie in te steken. Dat is naar mijn mening altijd beter dan een cv vol met fouten of een cv waarin de alinea’s schots en scheef door elkaar staan. Maar is een creatief cv voor iedereen wel de beste keuze? En wanneer wordt de vorm belangrijker dan de inhoud en sla je de plank volledig mis?

Is een creatief cv alleen voor grafische vormgevers?

Voorbeelden van creatieve cv’s zijn er genoeg. Kijk bijvoorbeeld eens op mijn Pinterest pagina en ook hier op Hi-RE zijn er talloze voorbeelden van te vinden. Wat opvalt is dat met name mensen uit de zogenaamde creatieve beroepen veel gebruik maken van een creatief cv. Je ziet veel (grafische) vormgevers, web designers en art directors met een creatief cv. Dat is ook wel logisch, het cv vormt voor deze mensen een eerste proeve van bekwaamheid: “als het cv er al niet uitziet, zal de rest ook wel niets zijn“. Maar ook communicatie professionals en marketeers hebben steeds vaker een creatief cv. Hoewel het cv van deze categorie mensen vaak misschien wat minder creatief is maar meer professioneel is opgemaakt (apart lettertype, strakke lay-out, professionele foto  en een enkel grafisch element). Om de vraag te beantwoorden of een creatief cv alleen voor mensen met een creatief beroep is zal eerst het doel van een cv moeten worden belicht.

Het doel van een cv

Je curriculum vitae heeft maar één doel en dat is uitgenodigd worden voor een gesprek. Het cv vormt als ware het visitekaartje waarmee je dit probeert te bereiken. Dit betekent dat je alleen informatie moet opnemen die relevant is voor de functie die je zoekt én informatie die aantoont wat je unieke, en voor de functie relevante, talenten en vaardigheden zijn. In welke vorm je dit doet maakt in principe niet uit, als het voor de lezer maar (1) eenduidig, (3) helder en vooral (3) snel te scannen is (inderdaad: te scannen en niet: te lezen).

  1. Informatie moet eenduidig zijn: vermijd zo veel mogelijk jargon en andere moeilijke terminologie.
  2. Informatie moet helder zijn: gebruik duidelijke en geen bull-shit woorden (betekenisloze termen) als mensenmens, teamplayer en proactief.
  3. Presenteer informatie in hapklare brokken, maak gebruik van alinea’s en opsommingen, gebruik geen hele zinnen maar formuleer kort en kernachtig.

De vorm van een cv

Een bekend vormgevingsprincipe in de architectuur is: vorm volgt functie. Als we ditzelfde principe gebruiken bij het maken van een cv dan betekent dit dat de vorm van je cv ondersteunend moet zijn aan het doel van je cv. Als met creatieve vormgeving de informatie nog sneller of eenduidiger gepresenteerd kan worden, doe het dan vooral. Als vormgeving echter het hoofdonderwerp van je cv wordt en informatie hierdoor ondergesneeuwd raakt, kijk dan uit. Je loopt dan het risico dat je kiest voor “˜opvallen’ in plaats van voor “˜onderscheiden’. Opvallen kan je ook door naakt door de straat te gaan rennen waarbij je je talenten met een megafoon van je af schreeuwt. Tenzij je een functie als dorpsgek ambieert, sla je hiermee waarschijnlijk de plank finaal mis. Opvallen kan iedereen, onderscheiden is lastiger.  Onderscheiden doe je door te kiezen voor een opmaak die bij jou past en ondersteunend is aan de combinatie van jouw unieke persoonlijkheid, vaardigheden en talenten. Die er voor zorgt dat jouw cv op een positieve manier blijft “˜hangen’ bij de lezer. Ik wens je veel succes met het maken van je cv!

Wat vind  jij als recruiter nu eigenlijk van deze creatieve uitspattingen? Kan jij het waarderen als een sollicitant een creatief cv opstuurt of vind je het juist lastig en heb je liever een standaard cv? Laat het ons weten in de reacties!

Voorbeelden creatieve cv’s

 

 


Delen

About Léon Keemer

Leon Keemer  – managing director Lifebrander

Léon heeft ruime ervaring als (markt)onderzoeker en als ambtenaar bij het rijk. Hij is afgestudeerd bedrijfseconoom aan de Erasmus Universiteit en inmiddels ongeveer 8 jaar werkzaam als ZZP’er. Naast Lifebrander werkt hij als part-time freelancer voor overheden en non profit organisaties. Met Lifebrander zet hij zich in om de grootste aanbieder in Nederland te worden van tips, advies, training en tools op het gebied van het curriculum vitae. Leon blogt en schrijft veel over het curriculum vitae en geeft daarnaast workshops en persoonlijk advies.

Leon Keemer online

Website: lifebrander.nl

Facebook: lifebrander

LinkedIn: www.linkedin.com/lifebrander

Twitter: @lifebrander

2 comments on “Zin en onzin van een creatief cv

  1. Pingback: Top 10 HRM Blog Artikelen Hi-RE.nl September 2013 « Werken in een Callcenter

Comments are closed.