5 social media valkuilen van zzp-ers

5 social media valkuilen zzp
Delen

5 social media valkuilen zzpTegenwoordig wil elke zzp-er en ondernemer “˜iets’ met social media, maar in de praktijk blijkt dat vaak nog niet zo gemakkelijk. Vorige week sprak ik toevallig Lisa hierover op een bijeenkomst. Zij was druk aan de slag met social media vertelde ze mij.

“Aanvankelijk had ik er niets mee”: zei ze openhartig. ” Dat getut op Twitter van iedereen die  vertelt dat hij weer ergens heen gaat, of gaat sporten, of iets anders “˜lekker belangrijks’ gaat doen.

Maar ja, iedereen doet het, dus ik heb nu ook maar een account op Twitter aangemaakt.

Ik weet eigenlijk nog niet precies wat ik ermee wil, maar het kost niets dus ik oefen maar eens wat. En ik heb begrepen dat veel coaches op Facebook zitten, dus daar heb ik nu ook maar een bedrijfspagina aangemaakt. Ik heb gelezen dat je er twee keer per week iets nieuws op moet zetten. Best lastig want zoveel heb ik nog niet te melden als startend bedrijf. En dan heb je natuurlijk ook nog LinkedIn. Er gaat behoorlijk veel tijd in zitten alles bij elkaar. Ik hoop wel dat het wat gaat opleveren!”

5 social media valkuilen

Het verhaal van Lisa kwam allemaal erg enthousiast, maar wel wat ongestructureerd op mij over. Je moet wel een beetje weten hoe je social media effectief inzet. En wat je beter wel en niet kunt doen. Anders kun je er eindeloos veel tijd aan kwijt zijn, zonder al te veel resultaat te bereiken.

valkuilen social media zzp - 1. geen strategie, geen plan1. Geen strategie en geen plan

Veel zzp-ers zijn heel druk op allerlei verschillende platforms maar merken vervolgens weinig resultaat. Na een tijdje stoppen ze er dan mee “want het werkt niet’.

Om succesvol te zijn is het belangrijk jezelf vooraf duidelijke doelen te stellen. Zit je op Twitter om je naamsbekendheid te vergroten? Wil je met jouw potentií«le klanten in contact te komen of wil je je blog te promoten? Weet je wie je doelgroep is en waar die zich bevindt? Dit zijn zomaar wat vragen die je jezelf vooraf zou moeten stellen. Dat voorkomt dat je teveel tijd besteedt aan de verkeerde dingen en dat je teleurgesteld afhaakt.

2. Verkeerde focus

Sommige mensen bloggen graag over zaken die hen persoonlijk bezighouden. Maar vergeten dat dit wellicht niet de dingen zijn die hun klant interesseert. Je klant haakt dan af.

Breng daarom eerst je klant goed in kaart voordat je begint met twitteren, facebooken en bloggen.. Als je effectief wilt zijn op social media kun je beter kiezen voor het delen van tips, adviezen en informatie waar jouw klanten echt wat aan hebben. Dan blijft hij je graag volgen, gaat hij je waarderen en zal hij uiteindelijk je diensten afnemen.

social media valkuilen - 3 ongeduld3. Ongeduld

Het kost tijd om een relatie met een klant op te bouwen. Social media kan daarbij heel behulpzaam zijn, maar mensen moet jou eerst wat beter leren kennen voordat ze zaken met je willen doen.  Je hebt dus wat geduld en doorzettingsvermogen nodig. Iemand vergeleek het eens met “˜vliegwielmarketing’. Het moet eerst even op gang komen, maar als het eenmaal loopt heb je er heel veel voordeel van. Dat kan ik je uit mijn eigen praktijk bevestigen. De meeste mensen moeten minimaal 7 keer iets van jou gehoord of gezien hebben voordat ze overwegen zaken met je te doen.

En dan moet het toevallig ook nog het juiste moment zijn. Soms zijn ze gewoon nog niet zover. Ik krijg vaak mails van mensen die pas een jaar later echt zaken gaan doen. Onderstaand een voorbeeld van iemand die heel blij is met mijn wekelijkse tips.

“Beste Saskia. Bedankt weer voor de nieuwsbrief. Ik waardeer je nieuwsbrieven enorm en kan er veel nuttige informatie uithalen. Ik lees ze met heel veel plezier en interesse. Mocht ik nadenken over een coach, dan zal ik zeker aan jou denken. Dank je wel.”

Leuk toch als iemand je speciaal mailt om je te bedanken? En wellicht dat we nog eens zaken gaan doen. Zou leuk zijn. Maar het kan gerust ook nog even duren. Je kunt niet aan het gras trekken om het sneller te doen groeien. Je kunt het wel bemesten. En soms gaat het ook sneller. Deze mail kreeg ik deze week naar aanleiding van dezelfde blog.

“Hoi Saskia. Dank voor je nieuwsbrief! Het lijkt warempel wel of je verhaal over Martijn mijn verhaal is??!!! Maar goed… Ik wil graag een afspraak met je maken dan wel aangeven dat ik de tijd rijp acht om met elkaar “in zee” te gaan.”

social media delen4. Geen waardevolle informatie delen

Veel mensen zien social media gewoon als een podium waarop je gratis reclame kunt maken voor jezelf. Dus bestoken ze mensen ongevraagd met informatie over hun producten en diensten. Ze reageren op discussies in groepen met mededelingen die duidelijk alleen als doel hebben om even een link naar hun dienst te posten.

Zo werkt het niet op social media. Hoe jammer dat ook is, klanten zitten niet te wachten op informatie over jouw onderneming, producten of diensten. Hoe bereik je hen dan wel?

Bedenk welke vragen er leven bij jouw klanten en schrijf hierover. Of sterker nog. Vraag ernaar en ga het gesprek met hen aan. Om succesvol te zijn moet je jouw klanten verleiden met nuttige, gratis informatie. Deel links naar leuke, relevante websites en wees informatief.  Maak jezelf dermate boeiend dat mensen jou blijven volgen en jouw artikelen en tips doorspelen naar mensen uit hun netwerk. Dan volgen de verkopen uiteindelijk vanzelf.

mensen5. Alleen maar gezellige contacten onderhouden

Sommige mensen zijn juist weer zo bang om reclame te maken dat ze alleen maar op social media lijken te zitten om gezellige contacten te onderhouden. Ze zijn heel attent en aardig maar het levert hen geen klanten op. Dat komt deels omdat ze geen duidelijk doel hebben gesteld. Maar ook omdat ze klanten nooit verwijzen naar hun website of diensten. En dan laat je natuurlijk ook kansen liggen.

Je kunt social media zien als een communicatiemiddel om bij te dragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen. Zorg ervoor dat klanten een bezoekje aan jouw website brengen. Als zij hier je artikelen te lezen en zich inschrijven voor je nieuwsbrief, kun je een mailinglijst opbouwen van potentií«le klanten. Die lijst is jouw goudmijn waar je business uit voort gaat komen.

Wanneer je social media effectief leert inzetten, trek je heel gericht klanten naar je toe. Voortaan zoeken zij jou op, in plaats van jij hen.

Als je denkt dat je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken, mail mij dan! Ik help je graag verder. Je kunt mij bereiken via saskia@depersonalbrandingcoach.nl of via 06 30 623 555.


Delen

About Saskia Postma

Naast mijn ervaring op het vlak van marketing (en communicatie) beschik ik over ruim twintig jaar ervaring als (loopbaan)coach, en headhunter. Ik heb honderden sollicitanten gesproken en begeleid. Ook bemiddelde ik voor Managers en directeuren bij vaste en tijdelijke functies in alle mogelijke branches.Die brede werkervaring maakt dat ik mij snel kan verplaatsen in alle mogelijke soorten werkgebieden van interim-managers. Ik merk dat ik hiermee veel te bieden heb aan mensen die voor zichzelf werken als interim-manager en worstelen met hun positionering.

Daarom heb ik De Personal Branding Coach opgericht. Een bureau dat jou helpt om een authentiek "merk" van jezelf te maken. Authentiek in die zin dat de "etalage" die je mooi gaat inrichten voor de buitenwereld klopt met de "winkelinhoud". Ik wil graag dat je trots bent op wat jij te bieden hebt als mens en als ondernemer, en dat je communicatie-uitingen jouw toegevoegde waarde voor anderen op een wervende manier gaan ondersteunen. Met mijn ervaring kan ik jou helpen om in beeld te brengen waar jouw grootste kracht en focus ligt en hoe je dit communiceert naar jouw doelgroep: zodat jij in beeld bent als er mooie opdrachten te vergeven zijn.

Op mijn site kun je je opgeven voor een GRATIS E-BOOK over Personal Branding.

Contact:

E-mail: saskia@depersonalbrandingcoach.nl

Twitter: @SaskiaDPostma

Website: www.depersonalbrandingcoach.nl

1 comment on “5 social media valkuilen van zzp-ers

  1. Hieke Denijs

    Het werkt twee kanten uit. Voor sociale media gebruik moet je inderdaad je doel duidelijk hebben, je klant kennen, de tijd nemen, delen etc.

    Besef je tegelijkertijd dat sociale media (even alles onder 1 noemer) een tool is. Hoe werkt het en hoe kan je het naar je eigen voordeel tweaken. Wat ga je er dan mee doen als je je doel duidelijk hebt, en je klant kent? Maak je een plan, ga je bloggen, hoe vaak vertoon je jezelf op deze sociale media, en vooral hoe. Hoe presenteer je jezelf.

    Eerlijkheidshalve: voor mij is dit nu ook een nieuwe tak van sport. Ik ben goed in mijn vak, hou van mijn werk en kan dat via verschillende podia de wereld (groot he) laten weten.

    Ik realiseerde me dat als ik ‘administratie doen’ heb kunnen leren als ondernemer, ik toch ook wel sociale media onder de knie kan krijgen. Ik zie het nu ook als een spannende ontdekkingsreis en niet iets dat ‘moet’.

    Als aanvulling op je artikel: Maak een tijdspad wanneer je iets bereikt wil hebben en wees niet te bang om af te toe een foutje te maken. Zorg dat je de voordelen kent en er vooral zelf lol in hebt!

Comments are closed.