Campus recruitment; hoe het niet moet

Delen

campus recruitmentOndanks de forse werkloosheid onder pas afgestudeerden – wat sommigen noopt tot werken als een soort veredelde stagiair – is er in een aantal studierichtingen nog altijd een tekort aan starters. Zoals bijvoorbeeld bij fiscaal juristen. Voor organisaties kan dat een reden zijn om te investeren in campus recruitment. Dat kost alleen wel capaciteit en voor kleinere (advies)kantoren is het aantrekkelijk om dan campus recruitment uit te besteden. De kwaliteit van de aangeboden diensten kan echter zéér wisselend zijn.

En soms is de kwaliteit ronduit slecht. Zoals in onderstaand voorbeeld, een uitnodiging per mail aan jonge fiscalisten voor een business course van een klein kantoor in Den Haag, Pereira Consultants. Pereira omschrijft zichzelf als “excellente belastingadvies-boutique” – een onderscheidende, hoewel wat merkwaardige beschrijving – en ze zijn in het bezit van een stijlvolle site die duidelijk aan de bovenkant van de markt gepositioneerd is. Helaas staat dit in schril contrast tot het gepruts van degenen aan wie zij de organisatie van hun business course hebben uitbesteed: ImpressiveGreenApple.

slecht voorbeeld campus recruitment

Slecht voorbeeld van campus recruitment

De mail bevat een aantal ernstige zonden. Dat begint al met de allereerste zin: “Via mijn netwerk ben je als talent onder de aandacht gebracht”. Een passieve zin, afstandelijk en de schrijver is nog slecht geí¯nformeerd ook, wat blijkt uit de zin een stukje verderop: “Ik ben benieuwd hoever je in je studie bent en hoe je orií«ntatie op de arbeidsmarkt verloopt”. Huh? Weten ze dat niet? Wat bedoelen ze dan met “Ons bestand bestaat uit talentvolle laatstejaars studenten, waar wij intensief contact mee onderhouden”? Als beloftevol talent vraag je je af waar de groene appeltjes je vandaan hebben gehaald en in hoeverre ze zich í¼berhaupt in jou als talent hebben verdiept. Een echte topper ligt bij deze eerste alinea waarschijnlijk al in een deuk.

slecht voorbeeld campus recruitment IJskoud

De volgende zonde is gebrek aan relevantie. De mail nodigt studenten uit om zich aan te melden voor een selectiedag waar tien geluksvogels zullen worden geselecteerd voor de genoemde business course. Die niet plaatsvindt aan “˜de mooie Sophialaan’, maar in… Lapland. Lapland? Waarom Lapland? Wat heeft het werk bij Pereira te maken met Lapland? Een ijskoude organisatiecultuur? Voelt werken bij Pereira als ploeteren door de sneeuw? Gedragen de klanten zich als honden? Gaat de zon er nooit op? Of denken ze hip te zijn en moeten we de keus voor het hoge noorden zien als de lokkertjespraktijken van halverwege de jaren negentig, toen ICT’ers konden solliciteren in de showroom van de autodealer en na afloop meteen wegrijden in een nieuwe leasebak? Er zou toch een zeker verband moeten zijn tussen de locatie en de organisatie; zie bijvoorbeeld NS, dat deelnemers aan business courses meeneemt naar Parijs. Maar dan wel met de trein. Kijk, dát is relevant. Voor een klein, Haags advieskantoor is Lapland niet relevant. Het gaat om – voor zover uit de site af valt te leiden – een kantoor met spannende, rijke clií«nten. Als je dan toch ver weg wilt met je business course, ligt St. Tropez meer voor de hand. Daar is het nog warmer ook.

Tussen haakjes

De derde zonde heeft te maken met de afzender. De mail is niet verzonden door of namens Pereira, maar door ImpressiveGreenApple. Die de gelegenheid te baat neemt om vooral veel over zichzelf te vertellen. Als relatief onbekend kantoor zou ik er helemaal niet blij mee zijn dat ik als klant zo naar de achtergrond verdwijn; de enige inhoudelijke informatie over het bedrijf staat nota bene tussen haakjes. Nee, WORK, FUN & PLAY, schreeuwt de mail, wat niet alleen nodeloos hoofdlettergebruik is, maar ook in strijd met de ingetogen sfeer die uit de Pereira-website blijkt. Als jonge starter zou ik inmiddels aardig in verwarring zijn.

Niet blij

De mail ritselt tot slot van de taal-, spel- en stijlfouten – “wordt bepaalt” – en staat vol met onduidelijke, slordige formuleringen: “Laat je CV en motivatie via ons website achter (solliciteer button)”. Het taalgebruik is niet op de doelgroep afgestemd; geen enkele 24-jarige gebruikt termen als “aangaande je eerste baan”, zelfs niet als dat een keurige jurist is. Aan interpunctie wordt voor het gemak maar niet gedaan: “Mocht het interessant zijn nodig ik je uit om te solliciteren via ons”. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het onnadenkende gebruik van het woord “˜talent’ (maar ik geef toe dat dat een persoonlijke kwestie is) en het feit dat de geadresseerden welgeteld zes dagen hebben gekregen om te reageren. Vlak voor de kerstvakantie.

voorbeeld slecht campus recruitment - onrijp fruitOnrijp

“Het beste werk lever je met gedreven mensen. Die werken gerichter, die durven meer. Ze combineren kennis en ervaring met eigenwijsheid en creativiteit. Het resultaat: passender oplossingen die onze klanten werkelijk verder helpen”, zegt Pereira over zichzelf. Dat principe passen ze niet toe op hun eigen leverancier. Die levert slordig werk, strijdig met de identiteit van het bedrijf, geeft onvoldoende exposure aan de klant, let niet op taalfouten en werkt niet doelgroepgericht. De actie is een voorbeeld van campus recruitment hoe het niet moet. Pereira bewijst zichzelf geen dienst door hun campus recruitment, deze voor hen belangrijke activiteit, op deze manier aan een amateuristisch stuk fruit uit te besteden, hoe prettig laag de offerte misschien ook was. Het is niet af. Onrijp. Echt zonde. Want het lijkt me best een leuk kantoor.


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

1 comment on “Campus recruitment; hoe het niet moet

  1. fashion stylist

    You actually make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be actually
    something which I think I would never understand. It seems too complex and extremely broad for me.

    I’m looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

Comments are closed.