Personal Branding… met mate graag

      Reacties uitgeschakeld voor Personal Branding… met mate graag
Delen

Personal brandingIk ben er niet tegen dat mensen assertief zijn over zichzelf en hun realisaties. Als personal branding de objectieve weerslag is van competenties en expertise en ethisch gedrag, dan begrijp ik dat volkomen.

Maar al te vaak is het dat niet, en gaat het enkel over opsmukken, opfleuren van soms erg magere prestaties. En dan vind ik het een beetje bedenkelijk dat het dan meteen allemaal onder de noemer “˜personal branding’ verkocht wordt. En dus de facto dat begrip verengt tot vormelijkheden. Erger nog, dat het dan meteen een vrijgeleide blijkt te zijn voor ongebreidelde creatieve uitingen, of de verdediging van wat er op sociale netwerken allemaal naar boven komt.

Ik ben niet tegen creativiteit, integendeel. Maar het is een beetje te gemakkelijk om alles zomaar creatief te noemen en daardoor je verantwoordelijkheid te ontlopen op een ander vlak. Want impliciet wordt gevraagd aan mensen die solliciteren voor een bepaalde functie om aan te geven waarom ze denken dat ze de juiste m/v zijn voor die specifieke job. Eigenlijk wordt hen dan gevraagd om de maximale, efficií«nte informatie door te spelen. Informatie waar zowel het bedrijf als de eventuele rekruteringspartner iets aan hebben. En liefst ook in een zo efficií«nt mogelijke vorm.

Je zou dat makkelijk onder het kopje “˜zakelijke communicatie’ kunnen plaatsen. En dat is in de meeste gevallen iets heel anders dan de personal brand.  Wat ik me nog herinner uit de lessen marketing is dat een merk de samenstelling is van rationele en emotionele merkbeloftes.

Recruiters zijn niet meteen op zoek naar beloftes, maar naar feiten. Feiten die staven waarom een persoon op gesprek komt of niet. Iedereen is gebaat bij het objectiveren van die informatie en/of het duiden er van. Er is in se niets mis met een “˜gat’ in een cv, of een onduidelijke beroepswissel, als het maar uitgelegd kan worden.

personal branding niet voor amateursPersonal branding niet voor amateurs

Personal branding – door amateurs gedaan – leidt heel dikwijls tot prachtig opgemaakte cv’s en een soort kunstmatig gecreí«erde holle doos, waarin dan de kandidaat verpakt zit. Als er één ding is wat recruiters niet graag doen, dan is het wel het proberen ontrafelen van een pakje, waarbij ze een heel moeilijke verpakking onbeschadigd moeten laten, om dan later te  constateren dat er eigenlijk maar een heel klein cadeautje in zit.

In die zin is het niet onverstandig om de aloude combinatie  “˜motivatiebrief + cv’ in eer te houden.

De motivatiebrief, indien helder gesteld, geeft inzicht in de motieven, de beweegredenen. Meer is niet nodig. Het cv zal mij de bouwsteentjes leveren, en de combinatie van die beiden zorgt ervoor dat ik iemand wil spreken. De kans dat ik op zo’n moment ontgoocheld ben in de kandidaat die voor mij komt te zitten is erg klein, wegens gebaseerd op objectieve criteria. Met wat geluk ben ik zelfs positief verrast.

Als personal branding samenvalt met consequente activiteit en gedemonstreerde kwaliteiten in het professionele en persoonlijke terrein van de kandidaat is er geen probleem, en blijft het plaatje kloppen. Heel anders is het gesteld met de man of vrouw die voor zichzelf heeft vastgesteld dat hij nu eens aan personal branding zou moeten gaan werken. Dat is de gevaarlijke soort, het mistgordijn van de schone schijn en de verwezenlijkingen. En daar hebben wij eerlijk gezegd geen tijd en geen trek in.

Samengevat, een ‘personal brand’ die doortimmerd is met visie, realisaties en een overeenstemming tussen woorden en daden, daar zijn we helemaal voor. Een ‘personal brand’ die enkel verpakking is en fluffyness, laat het maar. En vooral, vooral, geef ons de noodzakelijke informatie om ons niet te vergissen, eerder dan een creatief moeras waar we in verzuipen.

Maar ik kan me vergissen uiteraard. Ik hoor het graag van u.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op het blog van Clear HR.


Delen

About Guido Everaert

Guido Everaert is geboren en getogen in Brussel en nog steeds Brusselaar in hart en nieren. Na zijn studies Latijn Wetenschappen en Politieke en sociale wetenschappen, begonnen aan een carrière op het gebied van Marketing en Communicatie (AC Nielsen, Ogilvy, IBM, Draft, Duval Guillaume, Philips Europe, Edison, ONE Agency). Momenteel is Guido werkzaam voor HeadCount, een executive search kantoor binnen de Cronos groep, waar hij verantwoordelijk is voor de recrutering van marketing profielen en de ontwikkeling van een Web 2.0 offering naar de markt.

Schrijven is voor Guido een ware passie en hij publiceert dan ook met grote regelmaat mooie artikelen op zijn persoonlijke blog Just! Guidoooh en GE-wild.com site. Daarnaast heeft Guido een vaste column in het mag-ezine van de VDAB.

Naast schrijven, mag Guido graag hardlopen, squashen, skiën, golfen en als ware Bourgondiër, lekker eten en drinken.

Guido online