Gamification buzzzzzz

      Reacties uitgeschakeld voor Gamification buzzzzzz
Gamification
Delen

GamificationGamification is een term die de laatste tijd overal verschijnt en een flinke buzz veroorzaakt binnen HR. Het is een van de belangrijkste trends dit jaar. Veel bedrijven willen er wel iets mee, maar weten nog niet precies wat of weten nog onvoldoende wat gamification inhoudt en hoe je dit het beste kunt inzetten binnen bijvoorbeeld je recruitment strategie.

Werk en plezier combineren

Allereerst de definitie. Wat is nu precies gamification? Gamification is het oproepen van natuurlijke verlangens zoals competitie, prestatie, status en zelfexpressie wanneer mensen geconfronteerd worden met een real-life situatie in de vorm van een game. Het overkoepelende doel is vaak de werknemers op een leuke en interactieve manier te betrekken bij activiteiten en al dan niet veranderende bedrijfsprocessen. Met gamification probeert HR werk en plezier te combineren.

Een belangrijk aandachtspunt voor succes is hierbij de onmiddellijke feedback. Of het nu van een manager, klant of collega komt, feedback is een belangrijke bijdrage aan de betrokkenheid en het geluk van de werknemer. Ook eerlijkheid en transparantie spelen hierin een belangrijke rol.

Hoe pas je gamification toe?

Gamification is zeer breed inzetbaar. Onderstaand volgen drie voorbeelden om een idee te geven hoe men gamification kan gebruiken.

1. Verbeteren van werving en talent management

Het wervingsproces kan gemakkelijk omgezet worden in een game experience waarbij de kandidaten voor het voltooien van iedere stap beloont worden met bijvoorbeeld erkenning, feedback of tastbare voordelen. Een dergelijk wervingsproces zorgt voor het direct aantrekken van gekwalificeerde kandidaten en een verhoging van de onboarding efficií«ntie, aangezien de kandidaten gemotiveerd zijn de verschillende stappen te voltooien.

gamification 2

2. Onderhouden van de bedrijfscultuur en het behouden van gewaardeerde werknemers

Voor het behoud van werknemers is het cruciaal ze te betrekken en het gevoel te laten ervaren dat ze deel uitmaken van een groter team. Gamification kan hierin gebruikt worden om bijvoorbeeld een positieve bedrijfscultuur te promoten en medewerkers te belonen voor bijvoorbeeld het geven van product suggesties.

3. Werknemers motiveren om te leren en deel te nemen aan trainingen

Verplichte HR-opleidingen en cursussen staan vaak niet hoog op de prioriteitenlijst van de meeste werknemers, vooral niet als de relatie tot hun dagelijkse taken niet direct duidelijk is. Deze werknemers motiveren om tijd vrij te maken kan een uitdaging zijn. Het toevoegen van een gamification element kan de motivatie hierin enorm bevorderen.

Meetup voor HR professionals

Het moge duidelijk zijn hoe breed inzetbaar gamification is en hoeveel je er mee kunt. Om dit alles te verduidelijken vindt er op 11 maart a.s. een Meetup plaats over gamification. Deze meetup focust zich enerzijds op gamification in contactcenters aangezien hier al wat ervaring ligt, maar kijkt ook duidelijk naar voorbeelden uit andere sectoren. Het overkoepelende doel is om met HR professionals en recruiters ervaringen uit te wisselen, te discussií«ren en zo de mogelijkheden van gamification helderder te krijgen. Aanmelden voor de Meetup kan via www.meetup.com/hrintelligencemeetup. Ik ontmoet jullie graag daar!

 


Delen