2014: Het jaar van “˜ het talent ‘

Delen

talent

2014 belooft het jaar van “˜ het talent ‘ te worden. Vraagstukken van retentie, betrokkenheid en het aantrekken van talent vind je terug op de prioriteitenlijst van vele organisaties. De probleemvraag is hoe men nog voldoende aantallen gekwalificeerde professionals kan aantrekken. Dit probleem is de uitkomst van een aantal trends die de toekomst zullen veranderen:

  • Een verandering in vraag en aanbod op de arbeidsmarkt – Al meer dan 10 jaar is er een onvoldoende aantal mensen beschikbaar voor het aantal openstaande banen en benodigde posities.
  • Ongelijke verdeling van talent – beschikbaar talent in Europa is vaak niet in staat een baan aan te nemen omdat ze niet over de nodige vaardigheden beschikken of niet in staat zijn te verhuizen naar de plaats waar de baan aangeboden wordt.
  • Groeiende diversificatie van de beroepsbevolking – talent wordt in toenemende mate wereldwijd beheerd en vaardigheden worden gekoppeld aan verschillen in o.a. religie, achtergrond en levensstijl.
  • De kosten van fouten groeien – strategisch talent wordt schaarser en daarom zullen fouten gemaakt in talent management zwaarder gaan tellen.

Door al deze veranderingen vinden veel organisaties het lastig om getalenteerde professionals aan te trekken. De concurrentie is hevig en de professional heeft steeds meer macht. De professionals selecteren nu bedrijven die matchen met hun ambities en persoonlijke doelstellingen, niet langer andersom. Zij maken de keuze. Organisaties moeten zorgen dat zij aanwezig zijn op het moment dat de professional een carrií¨re switch wil maken.

De Talent Pool

Een manier om dit te doen is om professionals te betrekken, via een community, bij je organisatie. Deze community is de zogenaamde “˜talent pool’. De sleutel tot een succesvolle talent pool is de kracht om professionals te betrekken en te verleiden.

Een voorbeeld hiervan is de TMC Porch: Een talent pool voor exclusieve, high tech professionals die graag aan de meest innovatieve projecten werken. Deze groep professionals is schaars, laag in aantal en verspreid over de hele wereld. De Porch gebruikt 3 verleidingstechnieken, afkomstig uit de theorie van Robert Cialdini.

  • Wederkerigheid – De communicatie in de Porch is gebaseerd op het ruilmechanisme waaronder informatie over innovatieve machines, baanbrekende technologieí«n en nieuwe concepten wordt geruild tegen inzicht in de interesses van de professional.
  • Sociale bevestiging  Projecten van TMC weerspiegelen de intentie om deel uit te maken van een gemeenschap van professionals die de grotere maatschappelijke vraagstukken aanpakken zoals duurzaamheid.
  • Autoriteit – alle informatie wordt verstrekt door toonaangevende professionals

Recruitment anno 2014

Met The Porch opende TMC een nieuwe vorm van recruitment. De verleidingsprincipes zijn niet nieuw, maar toegepast op het internet is er een enorm voordeel. Bezoekers laten digitale sporen achter en als de juiste gegevens verzameld worden ben je in staat om individuele online verleiding toe te passen en bezoekers leden van je Talent Pool te maken. Een recruiter hoeft niet zelf te zoeken naar kandidaten, maar moet juist actief zorg dragen voor zijn Talent Pool.


Delen

4 comments on “2014: Het jaar van “˜ het talent ‘

  1. Kamiel Rietsema

    Eigenlijk zou ieder jaar het jaar van het talent moeten zijn. Organisaties moeten leren om eerst naar de eigen talenten te kijken voor ze hun blik naar buiten te wenden. Een talent pool kan één van de instrumenten daarvoor zijn. Maar er is meer te doen. In ieder geval moet er draagvlak zijn om de eigen talenten te erkennen en ontwikkelen.

  2. Pingback: Nederlandse werkloosheid neemt verder toe in februari « Werken in een Callcenter

  3. Pingback: Maak een keuze! « Werken in een Callcenter

  4. Pingback: Verdeeldheid cfo’s over kansen vrouwen in financiële sector « Werken in een Callcenter

Comments are closed.