Complimenten als smeerolie voor je bedrijf; 5 gouden tips!

Delen

complimenten“It’s all about the money!” Bij het uiten van waardering en het motiveren van werknemers wordt er al snel gedacht aan hoge(re) salarissen en bonussen. Hoe hoger de financií«le vergoeding, hoe harder werknemers gaan werken. Niets is echter minder waar! Uit onderzoek van McKinsey, een internationaal management consulting bedrijf, is gebleken dat de grootste niet-financií«le motivator voor werknemers het ontvangen van een compliment is. Het gaat zelfs zo ver dat deze motivator zelfs krachtiger is dan een financií«le vergoeding. Goed nieuws in tijden van bezuinigingen en de bijbehorende efficií«ntere bedrijfsvoering. In tijden van crisis, maar ook zeker daarbuiten zijn complimenten smeerolie voor je bedrijf. Ze kosten niets, maar zijn van grote waarde!

Verschil in perceptie…

Hierbij is het wel van belang dat een compliment ook aankomt bij de werknemer. Dus dat de werknemer een compliment van de baas als zodanig herkent. Uit online onderzoek van een onderwijsinstituut is gebleken dat eenderde van de werknemers vindt dat er te weinig complimenten worden uitgedeeld door de werkgever, terwijl slechts 12 procent van de werkgevers zelf vindt dat ze te weinig complimenten geven. Er is dus een verschil in perceptie. Dat betekent dat werkgevers complimenten en waardering waarschijnlijk toch anders uiten dan werknemers verwachten.

Een brug slaan…

Om het verschil in perceptie te verkleinen is het goed om eens te kijken op welke manier een compliment het beste gegeven kan worden. Dit is niet alleen handig voor werkgevers om te weten, maar ook voor werknemers zelf. Want als je immers weet hoe een compliment gegeven wordt, kun je het ook als zodanig herkennen! Naar aanleiding van een artikel “˜De kunst van het complimenteren’ van Frank van Marwijk, volgen hieronder 5 gouden tips voor het geven van een compliment.

5 gouden tips voor het geven van complimenten5 gouden tips voor het geven van complimenten

Tip 1: een persoonlijk compliment

Richt je een compliment op een groep mensen dan zal niemand zich aangesproken voelen. Richt je compliment dus direct op de werknemer die het betreft. Noem daarbij zijn/haar naam, het resultaat dat is behaald en de specifieke bijdrage die je werknemer aan het resultaat geleverd heeft.

Tip 2: kijk naar het individu

Iedere werknemer blinkt in iets anders uit. De één is beter in een verkoopgesprek en de ander is weer heel goed op het creatieve vlak. Zorg dat je weet wat de specifieke kwaliteiten van je werknemers zijn en spreek daar je waardering over uit. Waardeer je werknemers vooral op bijzondere, persoonlijke kwaliteiten.

Tip 3: varieer in je complimenten

Heb je al een paar keer een mail gestuurd met de boodschap hoe fantastisch je de inzet van Piet vond tijdens een belangrijk acquisitiegesprek? Dan zal het effect van volgende soortgelijke mails langzaam afnemen. Piet kent die mailtjes op den duur wel. Om dit te voorkomen kun je varií«ren in je manier van complimenteren. Spreek Piet eens persoonlijk aan, geef hem een bos bloemen of prijs hem in het bijzijn van collega’s.

Het geven van complimenten - Ook een non verbaal compliment is een complimentTip 4: non verbaal complimenteren

Aangezien 93% van de communicatie non-verbaal gebeurt, is het waardevol om ook aandacht te besteden aan je non-verbale communicatie. Soms hoef je niets te zeggen, maar bereik je met een glimlach, een schouderklopje of een opgestoken duim hetzelfde positieve effect als met het geven van een compliment in woorden!

Tip 5: waardeer ook “˜normale’ werkzaamheden

Complimenteer niet alleen wanneer een werknemer iets extra’s of iets bijzonders heeft gedaan. Waardeer een werknemer ook om zijn “˜normale’ werkzaamheden. Benoem dit tussen de werkzaamheden door of bespreek het tijdens het functioneringsgesprek.

De Meisjes van het Compliment

Zou je graag meer willen doen met het geven van complimenten binnen jouw bedrijf? Nodig dan eens de Meisjes van het Compliment uit. Betere leermeesters bestaan er niet.

 


Delen

About Esther Popelier

Esther Popelier, flirtcoach bij The Flirt Company en blogger bij Hi-RE.nl

Esther Popelier is Flirtcoach en eigenaar van The Flirt Company. Op Hi-RE.nl blogt Esther over onderwerpen als Zakelijk Flirten, de Gunfactor, happiness, groepsprocessen, psychologie achter verbinding en contact

Professioneel Profiel van Esther Popelier

Ik ben afgestudeerd communicatie deskundige en socioloog. Vanuit deze laatste studie deed ik onderzoek naar het flirtgedrag van toen en nu en naar de verschillen tussen man en vrouw. Tijdens dit onderzoek in 2006 heb ik bij de oprichter van The Flirt Company ontmoet en maakte daarop al snel de beslissing om mijn vaste baan als marketeer te ruilen voor het leven als Flirtcoach.

Waar kun je Esther Popelier online vinden?

The Flirt Company LinkedIn profiel Esther Popelier Esther op Twitter The Flirt Company op Facebook

De artikelen van Esther vind je hier...

 

1 comment on “Complimenten als smeerolie voor je bedrijf; 5 gouden tips!

  1. Pingback: Complimenten als smeerolie voor je bedrijf; 5 gouden tips! « Werken in een Callcenter

Comments are closed.