Vaak vraagtekens bij integriteit sollicitanten

Delen

Sollicitanten - VOGMet 1 op de 8 sollicitanten is iets mis

Bij pre-employment screeningen blijkt dat bij 1 op de 8 sollicitanten vraagtekens gezet worden bij de integriteit. Daarom blijft naast de Verklaring Omtrent het Gedrag (een VOGeen pre-employment screening wenselijk om risico’s op niet integer en ongewenst gedrag binnen organisaties te beperken.

De dienst Justis van het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft haar jaarcijfers over 2013 gepresenteerd en daaruit komt naar voren dat er in 2013 733.156 VOG-aanvragen werden ingediend. In 4.141 van de gevallen werd de VOG geweigerd.  Als iemand met justitií«le antecedenten een VOG aanvraagt, wil dit niet zeggen dat de aanvraag automatisch wordt geweigerd. Justis bepaalt immers altijd of de antecedenten relevant zijn voor de functie die de persoon in kwestie wil gaan vervullen. In 2013 kregen 109.325 personen (14,9%) met justitií«le antecedenten toch een VOG.

VOG geeft niet altijd zekerheid

Bij zijn screeningen signaleert onderzoeksbureau Screenen.com in 2,4% van de onderzoeken dat de integriteit van de nieuwe medewerker in ernstige mate ter discussie staat. In die gevallen vormen de onderzochte feiten een risico voor de integriteit, de betrouwbaarheid en/of het imago van de organisatie. Opmerkelijk is dat er in geen van deze gevallen sprake was van een geweigerde VOG.

Daarnaast vond Screenen.com in 12,1% van zijn onderzoeken informatie die tijdens de sollicitatieprocedure niet bekend was gemaakt of onjuist was opgegeven door de nieuwe medewerker. Deze informatie bleek echter wel van belang voor de selectie- en aanstellingsprocedure. In 6,4% van de gevallen leverde de medewerker bovendien de vereiste VOG niet aan.

– persbericht –

Gerelateerde berichten

Leugens op een cv (infographic)
Gij zult niet liegen of bedriegen op uw cv


Delen

1 comment on “Vaak vraagtekens bij integriteit sollicitanten

  1. Pingback: Vaak vraagtekens bij integriteit sollicitanten « Werken in een Callcenter Werken in een Callcenter

Comments are closed.