Zzp-er haalt opdracht steeds vaker online binnen

Delen

zzp opdracht onlineStijging online succes van zzp’er vooral te danken aan digitale netwerken als LinkedIn

Zzp’ers halen hun opdrachten steeds vaker online binnen: bij 50,9% van de opdrachten heeft de zzp’er online het eerste contact gelegd – via digitale netwerken als LinkedIn, een online marktplaats of de website van de opdrachtgever zelf. Dat blijkt uit de ZZP Barometer, de onafhankelijke onderzoeksmonitor die deze maand is afgenomen onder 1.070 zzp’ers in Nederland.

“Hier spelen wij op in met de lancering van YachtPlaza, een nieuwe online marktplaats van Yacht waarmee we zzp’ers en opdrachtgevers zonder drempels aan elkaar koppelen,” aldus mede-initiatiefnemer Dick Koopman, directeur bij Yacht.

Het onderzoeksresultaat betekent een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen nog slechts voor 20,2% van de opdrachten het eerste contact online werd gelegd. De stijging is vooral te danken aan het succes van digitale netwerken als LinkedIn. “Marktplaatsen zijn vaak nog te ingewikkeld. De zzp’er wil snel en eenvoudig toegang tot opdrachten,” aldus Koopman, mede-initiatiefnemer van de ZZP Barometer als directeur bij Yacht.

Mond-tot-mondreclame is met 78,4% nog wel steeds de belangrijkste bron van opdrachten, gevolgd door het zelf benaderen van opdrachtgevers (48,8%) en het fysiek zakelijk netwerk (47,0%). De stijging van het online verkrijgen van opdrachten zal hier in de toekomst wellicht verandering in brengen.

zzp bron van opdrachten

Over het onderzoek

De vragenlijst van de ZZP Barometer is verspreid onder het panel van meer dan 20.000 zzp’ers in Nederland. Iedereen die voor eigen rekening en risico onderneemt, zonder daarbij gebruik te maken van personeel in (vaste) dienst (op de loonlijst), wordt als zzp’er gezien. Het onderzoek heeft geleid tot 1.070 respondenten, waarbij geldt dat uitspraken worden gedaan met 99% betrouwbaarheid en een foutenmarge van 5% over de 941.000 zzp’ers in Nederland. Het panel is opgebouwd uit zzp’ers die actief zijn in 15 verschillende branches en sectoren. Van hen is 79,0% hoogopgeleid (HBO+) en is het merendeel (68,8%) 5 jaar of langer als ondernemer actief.

De ZZP Barometer is een initiatief van Victor Mundi, Exact, Freelance.nl, IT-Staffing, ikwordzzper.nl, YACHT, Vliegtickets.nl en Volkswagen. FastFlex Quality Sourcing, Freelancehouse en Uniforce Group zijn als sponsor aangesloten.

 – persbericht –


Delen

1 comment on “Zzp-er haalt opdracht steeds vaker online binnen

  1. Pingback: Zzp-er haalt opdracht steeds vaker online binnen « Werken in een Callcenter Werken in een Callcenter

Comments are closed.