Vijf adviezen van ervaren headhunters

Delen

De zomervakantie is een moment om afstand te nemen en te overdenken of alles gaat zoals je wilt - 5 adviezen ervaren headhuntersVijf adviezen van ervaren headhunters waarmee jij klanten en opdrachten naar je toe trekt

De zomervakantie is zo’n mooi moment waarop je even afstand kunt nemen van de dagelijkse gang van zaken en terug kunt blikken.

  • Was je tevreden over hoe het jaar tot nu toe is verlopen?
  • Heb je voldoende leuke opdrachten op een mooi uitdagend niveau?
  • Werk je voor klanten waar je graag voor wilt werken?
  • Zie je de nabije toekomst vol vertrouwen tegemoet?

Ik hoop voor jou dat je deze vragen met een volmondig “˜ja’ kunt beantwoorden.

Misschien liggen de zaken echter voor jou momenteel niet helemaal zoals je het had gewenst. Opdrachten lijken uit te blijven. Je vraagt je af of je meer of anders moet gaan acquireren. Je vraagt je wellicht ook af of je nog op het goede spoor zit.

Als je de kansen wilt verhogen op het verkrijgen van mooie opdrachten bij leuke klanten, is het de tijd meer aandacht te besteden aan jouw personal branding en het aanscherpen van je salesvaardigheden.

Vanuit meer dan dertig jaar ervaring als headhunter, weten wij hoe bureaus en opdrachtgevers denken en werven. Wij delen graag onze beste tips met jou in het onderstaande artikel.

5 adviezen van ervaren headhunters - 1. Denk vanuit je klantVijf adviezen waarmee jij klanten en opdrachten naar je toe trekt

1) Denk vanuit de klant

Veel adviseurs en interim professionals zijn er stellig van overtuigd dat zij “˜denken vanuit de klant’. In een bepaald opzicht hebben ze hierin ook wel gelijk. Ze denken enorm mee met de klant maar helaas snapt de klant niet precies wat ze hem te bieden hebben. Als je een klant vertelt dat je zijn processen komt optimaliseren of de mensen komt motiveren, is dat helaas onvoldoende overtuigend. Je moet in je verhaal de klant direct helder kunnen maken welke concrete resultaten jij voor hem kunt bereiken. Daar worden klanten blij van. Zorg dus voor een verhaal waarin de resultaten centraal staan.

2) Verhoog je gunfactor

“˜Een consultant met een hoge gunfactor is iemand met wie mensen graag praten en waarmee klanten meer informatie delen. Met deze informatie kan hij zijn aanbod beter laten aansluiten bij de behoeften van de klant. Hij sluit beter aan op de behoeften van de klant, presenteert beter en zorgt dat zijn verhaal beter wordt begrepen.’

Zorg dat je de juiste vaardigheden leert om inspirerende salesgesprekken te voeren, zowel aan de telefoon als wanneer je voor een persoonlijk gesprek wordt uitgenodigd. Als je weet hoe je een telefoongesprek goed opbouwt, ben je niet meer afhankelijk van een salesscript zoals veel trainingen je dat willen leren. Geen verkooptrucjes en onecht gedrag maar wel een overtuigende gespreksvoering, daar draait het om. Klanten merken dat je authentiek bent en geen “˜verhaaltje afwerkt’. Je zult merken dat je makkelijker aan tafel komt en eerder met de opdracht naar huis gaat.

5 adviezen ervaren headhunters - 3. Versterk je persoonlijke marketing3) Versterk je persoonlijke marketing

Waar ben je nu echt goed in en waar zitten jouw klanten eigenlijk echt op te wachten? De essentie is dat je duidelijk kunt maken voor je doelgroep waar je voor staat, wat je doet en welke unieke waarde je toevoegt aan de situatie van de ander. Dat begint met een stukje soulsearching om te ontdekken waar je passie ligt en wat jouw onderscheidende kwaliteiten zijn. Vervolgens breng je jouw persoonlijke markt in kaart en ga je die markt gestructureerd benaderen. Als je dat goed doet, word je bekend onder jouw doelgroep. Dan gaan mensen jou bellen met leuke opdrachten en hoef jij niet meer achter nieuwe klanten aan te jagen.

4) Zorg dat je onderneemt vanuit je “Why”

Het is essentieel om je ondernemerschap in te vullen vanuit authentieke keuzes die passen bij jou als persoon. Het heeft geen zin om dingen te doen die niet bij jou passen, want dat houd je niet vol. Neem daarom eens de tijd om terug te kijken naar het afgelopen jaar als ondernemer. Wat heeft je veel positieve energie gegeven en wat heeft veel energie gekost? In welke type opdrachten kun jij excelleren? Werk je vanuit je passie, dan voelt het niet als werk.

5) Investeer in je ontwikkeling

Om interessant te blijven voor jouw klanten is het uiteraard belangrijk dat je jezelf blijft ontwikkelen in je vakgebied. En daarnaast is het belangrijk bij te blijven op ontwikkelingen in de markt. Dat kan gaan om thema’s die spelen in de branche maar ook om kennis op het vlak van social media.

Social media zijn hier to stay. Alleen al de mogelijkheden die LinkedIn kan bieden op het vlak van profilering, sales en netwerken worden door veel professionals veel te weinig benut. Doodzonde want je laat er veel kansen mee liggen. Leer dus hoe je social media kunt gebruiken om zichtbaar te worden voor jouw markt.

Wat een goede training je kan bieden

Het volgen van een training heeft naast het verhogen van je kennis nog een aantal belangrijke voordelen. Ondernemen kan soms best eenzaam zijn. Als zelfstandige professional heb je daarom af en toe mensen om je heen nodig die je kunnen adviseren en een spiegel voor kunnen houden op de juiste momenten. Die je net even dat zetje kunnen geven om nieuwe dingen te durven doen die buiten je comfortzone liggen. Mark, een van onze cursisten, weet mooi  te verwoorden wat een goede training jou op dit vlak kan opleveren:

“Ik heb het programma van The Why Generation gevolgd omdat ik hulp zocht bij het op juiste wijze profileren van mijzelf in de markt. Wat maakt mij uniek, maar ook wat zoekt de markt en hoe antwoord ik daar op. Het programma heeft mij heel erg geholpen. Ik ben scherper geworden in mijn eigen profiel en communicatie, en weet daardoor ook wat mijn focus in mijn carrií¨re wordt.

De begeleiding was erg goed. Naast dat er een super teamgeest ook met de mede trainees werd gecreí«erd, was ook de directe begeleiding en die was prettig handson. Heeft traject heeft mij een super cv en een focus opgeleverd doordat de rode draad in mijn leven duidelijk geworden is waardoor ik nu bewust weet wat ik wel en wat ik niet wil.” Mark Happel

why generationThe Why Generation is een samenwerking van Saskia Postma en Michiel Cobben

Saskia Postma heeft als headhunter bij gerenommeerde bureaus, als K+V en Van de Groep & Olsthoorn, honderden managers en directeuren begeleid voor vaste en tijdelijke functies in alle mogelijke branches. Sinds 2010 helpt zij als Personal Branding Coach zzp’ers en interim-managers om vanuit een ijzersterk authentiek merk een succesvol bedrijf op te bouwen.

Michiel Cobben sprak tussen 1997 en 2011, als oprichter en eigenaar van een bemiddelingsbureau voor salesposities, zeker tienduizend mensen die in een salesfunctie werkten.  Ook is hij als consultant actief in verbetertrajecten op het gebied van sales. Michiel is auteur van het boek De “˜gunfactor’ waarin alle fasen van salescyclus aan de orde komen.

Kom eens kennismaken

Wil je daar meer van weten? Kom dan eens kennismaken op 17, 19 of 24 september. Het verplicht je nergens toe. Er worden die middag ook een tweetal korte intensieve workshops over personal branding en sales gegeven die je direct al een stap verder brengen in jouw ondernemerschap.

Voor meer informatie: http://thewhygeneration.nl/consultants/


Delen

About Saskia Postma

Naast mijn ervaring op het vlak van marketing (en communicatie) beschik ik over ruim twintig jaar ervaring als (loopbaan)coach, en headhunter. Ik heb honderden sollicitanten gesproken en begeleid. Ook bemiddelde ik voor Managers en directeuren bij vaste en tijdelijke functies in alle mogelijke branches.Die brede werkervaring maakt dat ik mij snel kan verplaatsen in alle mogelijke soorten werkgebieden van interim-managers. Ik merk dat ik hiermee veel te bieden heb aan mensen die voor zichzelf werken als interim-manager en worstelen met hun positionering.

Daarom heb ik De Personal Branding Coach opgericht. Een bureau dat jou helpt om een authentiek "merk" van jezelf te maken. Authentiek in die zin dat de "etalage" die je mooi gaat inrichten voor de buitenwereld klopt met de "winkelinhoud". Ik wil graag dat je trots bent op wat jij te bieden hebt als mens en als ondernemer, en dat je communicatie-uitingen jouw toegevoegde waarde voor anderen op een wervende manier gaan ondersteunen. Met mijn ervaring kan ik jou helpen om in beeld te brengen waar jouw grootste kracht en focus ligt en hoe je dit communiceert naar jouw doelgroep: zodat jij in beeld bent als er mooie opdrachten te vergeven zijn.

Op mijn site kun je je opgeven voor een GRATIS E-BOOK over Personal Branding.

Contact:

E-mail: saskia@depersonalbrandingcoach.nl

Twitter: @SaskiaDPostma

Website: www.depersonalbrandingcoach.nl

1 comment on “Vijf adviezen van ervaren headhunters

  1. Pingback: Vijf adviezen van ervaren headhunters « Werken in een Callcenter Werken in een Callcenter

Comments are closed.