Blog over werving: “Doe mij maar een psychoot”

Delen

blog over werving psycho

Werkloosheid daalt weer roept de Telegraaf. Steeds meer vijftigplussers vinden een baan kopt de Volkskrant. Blijkbaar is het nieuws dat de “˜zielenpoten’ van de arbeidsmarkt toch weer gewild zijn. Getolereerd wellicht. Ben je een sociaal bedrijf als je een senior in dienst neemt? Of iemand met een gat in zijn cv? “Doe mij maar een psychoot,” zegt Edwin Rooijakkers, directeur van Evite.

Een cv doet er niet toe bij Evite. Onlangs zocht de specialist in invitatiemanagement een nieuwe applicatiebeheerder en sollicitanten hoefden niet eens een cv mee te sturen. Er was ook geen vacaturetekst, potentií«le kandidaten kregen een persoonlijke uitnodiging om te solliciteren. Een kleine motivatie was fijn, maar Evite deed vooral een beroep op het karakter van de kandidaat zelf. “Ziet hij of zij het écht zitten met ons? Als dat goed voelt, dan maak ik wel plek voor iemand.”

Werving - Ik kijk naar passie en potentie. Ik kijk vooruit en niet achterom. Diagnoses

“Ik kijk naar passie en potentie. Ik kijk vooruit en niet achterom. Als een kandidaat tijdens het gesprek vertelt dat ze ooit een psychose heeft gehad, dan heeft ze een streepje voor. Het feit dat iemand zich op zijn gemak voelt om zo eerlijk te zijn en nu gefocust is op een betere toekomst vind ik belangrijker dan psychoses, verslavingen of andere diagnoses uit het verleden. Als iemand zelf gelooft dat “˜ie het kan, dan komt het wel goed.”

Werving & Gutfeeling

Deze manier van werven is kenmerkend voor Evite. Gutfeeling is de drijfveer van de organisatie. Het levert een hoop positieve reacties van kandidaten op en het scheidt meteen het kaf van het koren. “We werven omgekeerd. Iemand moet zich thuis durven voelen bij Evite. Die vrijheid zorgt ook voor een heel loyaal team. Niemand voelt zich beter dan een ander, waardoor ze in het werk ook risico’s durven te nemen. En juist daarmee komen we als organisatie vooruit.”

Wat heb je aan het gemiddelde?

Evite wil telkens beter worden. En wat heb je dan aan het gemiddelde? Een veilige koers, een geijkte kandidaat: het brengt je niet vooruit. “Iedereen hier heeft iets heel anders geleerd dan “˜ie nu doet. Ik ook. Papieren vind ik niet belangrijk. Een programmeur (met of zonder ADHD) schrijft misschien een slordige brief, terwijl hij je in een gesprek helemaal inpakt met zijn enthousiasme. Dat heb ik liever dan een brief volgens het boekje.”

werving - gevoelPersoonlijke uitnodiging

De vacature in de vorm van een persoonlijke uitnodiging leverde een hoop positieve reacties en vooral precies de goede aanwas op. Nieuwe applicatiebeheerder en projectmanager Maurice Aarts begint 1 oktober: “Zo’n uitnodiging sla ik niet af. Evite is duidelijk anders dan andere organisaties, zowel qua product als qua sfeer, al leer ik het bedrijf pas net kennen. Ik kijk ernaar uit om mooie dingen te gaan doen. Waarom ik “˜ja’ heb gezegd? Dat is toch mijn onderbuikgevoel.”

Dit is een gastblog van Evite i.s.m. Hanneke Mijnster, VoorTekst

Evite is specialist in invitatiemanagement. Dat betekent dat Evite het uitnodigingstraject voor een evenement helemaal uit handen neemt en zorgt voor de registratie en ontvangst. Evite werkt voor commercií«le organisaties en voor de overheid en verzorgde onlangs het uitnodigingstraject voor de heropening van het Mauritshuis en diverse Prinsjesdag evenementen.


Delen

1 comment on “Blog over werving: “Doe mij maar een psychoot”

  1. Pingback: Blog over werving: “Doe mij maar een pscychoot « Werken in een Callcenter Werken in een Callcenter

Comments are closed.