Hoe schoon is jouw werkplek? [Infographic]

Delen

Het nieuwe werken heeft heel veel voordelen, maar één groot nadeel van het nieuwe werken is de hygií«ne van de werkplek. Door het nieuwe werken maken nu veel meer verschillende mensen gebruik van één werkplek met als gevolg dat de vervuiling van de werkplek ook toeneemt. Met name het toetsenbord is één grote verzameling van ‘viezigheid’; van koekkruimels tot verkoudheidsvirussen. Dit blijkt uit een onderzoek naar hygií«ne op de werkplek van Fusernet Services, een schoonmaakbedrijf uit Nieuwegein gespecialiseerd in ICT apparatuur.

Hygií«ne werkplek: We delen alles. Werkplekken, bacterie en virussen

Bij slechte hygií«nische omstandigheden op de werkplek denken we al snel aan een vies toilet, terwijl het juist het toetsenbord is waar het wemelt van de verkoudheidsvirussen en andere bacterií«n. Een verkoudheid of een lichte griep, we gaan er gewoon mee naar het werk. Toetsenbord, computermuis, bureau en telefoon zijn daardoor steeds vaker besmet met ziektedragende bacterií«n. Pietje is zwaar verkouden en werkt op maandag op werkplek a lekker de hele dag achter de computer. Pietje hoest, proest en niest er lustig op los. De volgende dag zit Kees op werkplek a. Niet heel erg verwonderlijk dat Kees een paar dagen later ook hoest, proest en niest.

Tel daar het aantal werknemers dat wel eens eet achter zijn computer en je hebt een waar walhalla voor bacterií«n in je toetsenbord. Kruimels van brood of koek, gemorste koffie of melk en stof die terecht komen tussen de toetsen van je toetsenbord vormen namelijk een ideale voedingsbodem voor schimmels en bacterií«n. (Meer bevindingen van Fusernet Services vind je in de onderstaande infographic. Deze infographic vind je onder de tips voor betere hygií«ne op de werkplek)

Tips voor betere hygií«ne op de werkplek

Een schonere werkplek, hoe doe je dat? Het antwoord op deze vraag weten we eigenlijk allemaal wel. Toch zetten we nog een aantal tips op een rijtje.

  • Was je handen met water en zeep 
    Virussen en bacterií«n komen gemakkelijk op je handen. Het geven van een hand aan iemand die griep heeft, de deurklink vastpakken die net door iemand die zwaar verkouden is, is vastgehouden – en wat dacht je van winkelwagentjes in de supermarkt! – voor je het weet, zitten virussen en bacterií«n op je handen. Was daarom regelmatig je handen met water en zeep. Als werkgever kun je dit gewoon aan je mensen vragen. Vooral na het niezen, hoesten en snuiten, is handen wassen belangrijk!
  • Vermijd contact met ogen, neus en mond
    Probeer zo min mogelijk met je handen je ogen, neus en mond aan te raken. Op deze manier besmet je jezelf namelijk
  • Gebruik zakdoekjes en gooi ze weg in de vuilnisbak
    Gebruik papieren zakdoekjes voor het snuiten, maar ook voor het niezen en hoesten! En laat ze dan niet op je bureau liggen of stop ze niet in je broekzak, maar gewoon weg in de vuilnisbak.
  • Veel schoonmaken
    Probeer bureau’s, telefoons, toetsenborden, deurklinken, etc zoveel mogelijk en regelmatig schoon te maken.
  • VentilerenZorg voor schone lucht op de werkplek. Zet een raam open of de airconditioning aan zodat er frisse, schone lucht wordt aangevoerd.

Resultaten in een infographic

Fusernet Services verzamelde de resultaten van het onderzoek in de onderstaande infographic.

Werkplek hygií«ne onder de loep
Bron: Fusernet Services


Delen

1 comment on “Hoe schoon is jouw werkplek? [Infographic]

  1. Pingback: Hoe schoon is jouw werkplek? [Infographic] - Werken in een Callcenter Werken in een Callcenter

Comments are closed.