5 tips voor een lager ziekteverzuim

      Reacties uitgeschakeld voor 5 tips voor een lager ziekteverzuim
Delen

Gastblog:  5 tips voor een lager ziekteverzuim

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft eind juni 2015 cijfers gepresenteerd waaruit blijkt dat het ziekteverzuim in Nederland is gestegen sinds 2014. Dit is voor een groot deel te wijten aan de werkzaamheden en de werkomgeving. Rugklachten (9,3%) , nek- en schouderklachten (9,2%) en klachten aan de elleboog, pols en/of hand (6,6%) zijn veelvoorkomende klachten binnen bijna iedere branche. Deze klachten kunnen langdurig aanhouden, waardoor de kans op werk gerelateerd ziekteverzuim toeneemt. Dit heeft als gevolg dat de kosten voor het bedrijf oplopen en het werkvermogen van collega’s daalt. Jorien van Santen van Jil Ergonomics geeft u vier tips om het werkverzuim van uw medewerkers te laten dalen.

  1. Gezonde werkplek
    Een specifiek op de werknemer afgestelde werkplek is één van de factoren die werkgerelateerd ziekteverzuim kan verminderen. Hierbij zijn factoren als goed afgestelde meubels, voldoende licht en een goede temperatuur van belang.
  2. Voorkomen van (werk)stress
    Stress speelt een grote invloed op ons welbevinden. Het heeft negatieve gevolgen voor onder andere de bloeddruk, gemoedstoestemming en slaap. Door (werk)stress te voorkomen, wordt de kans op hartfalen gereduceerd. Vermijd negatieve stress door sport of hobby’s uit te oefenen of cursussen hiervoor te volgen. Binnen het bedrijf waar u werkzaam bent, moet u vrij kunnen zijn om eventuele knelpunten aan te geven en hier samen naar een oplossing voor zoeken.
  3. Eet gezond en gevarieerd

Ongezond eten is een belangrijke oorzaak van heel veel klachten. De norm 200 gram groente en 200 gram fruit per dag wordt bijna nooit gehaald, en dat terwijl 48% van de Nederlands bevolking overgewicht heeft. Deze factor is makkelijk aan te pakken door gezond eten toegankelijk te maken voor werknemers. Werkfruit of snackgroente is hiervan een goed voorbeeld. Wanneer er elke dag een gratis stuk fruit of snackgroente wordt aangeboden aan de werknemers stimuleert dit tot gezonder eten en energieker door te werken.

  1. beweeg voldoende

Volgens de norm moeten we 30 minuten per dag bewegen, na een lange dag werken zijn er alleen maar weinig mensen die hier nog aan toe komen. (Te) weinig bewegen zorgt onder andere voor meer stress en grotere kans op hartziektes en diabetes. Niet iets wat u wil voor uw werknemers in ieder geval. Daarom stimuleren veel bedrijven tot bewegen, dit kan bijvoorbeeld door wandelingen tijdens de lunch te organiseren of iedereen zijn eigen koffie te laten halen tussen het werk door (in plaats van een iemand die iedereen de hele dag van koffie voorziet).

  1. Laat een Preventief Medisch Onderzoek uitvoeren
    Voorkomen is beter dan genezen. Dit is ook zo bij uw werknemers, wanneer eventuele klachten al in een vroegtijdig stadium worden ontdekt kan dit vaak eenvoudig ook weer worden opgelost. Een Preventief Medisch Onderzoek kan u helpen om uw werknemers te screenen op eventuele klachten. Deze onderzoeken kosten weinig tijd en leveren erg veel op.

Het Preventief Medisch Onderzoek (PMO), ook wel Health Check genoemd en is een onderzoek waarbij uw werknemers zowel mentaal als fysiek wordt onderzocht. Vragenlijsten, mogelijk aangevuld met fysieke testen als bloeddrukmetingen en visustesten, geven een goed beeld van klachten die worden ervaren. Met de resultaten uit de onderzoeken, kan gericht hulp aangeboden worden door uw werknemer of derden, met als doel (langdurig) werkverzuim te voorkomen.

 

Jorien van Santen
Jil Ergonomics


Delen