Zijn onze jongeren al klaar voor 3D?

      Reacties uitgeschakeld voor Zijn onze jongeren al klaar voor 3D?
Delen

Over 10 tot 15 jaar zijn er allerlei nieuwe beroepen. En sommige technologische innovaties van nu, zijn dan niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Hoe leiden we onze jongeren op voor de arbeidsmarkt van de toekomst?

Onze werkomgeving verandert razendsnel. Nieuwe technologieí«n – zoals de 3D-printer – winnen in veel vakgebieden aan terrein. Denk de architectuur, industrieel ontwerp en product design. Over 10 tot 15 jaar betreedt de huidige generatie scholieren en studenten de arbeidsmarkt. Daarom is een nieuwe technologie als 3D-printen nu al cruciaal in het onderwijscurriculum. Hoe bereiden we onze jongeren voor op een toekomst in 3D?

De toekomstige consumenten zijn ook producenten, designers en innovators. Gezinnen gaan op de langere termijn zelf kleinere gebruiksvoorwerpen ontwerpen en printen. Belangrijk dus dat ook jongeren leren omgaan met 3D-technologieí«n en productiemethoden. De belangrijkste stappen zijn op dit moment te zetten in het voortgezet onderwijs en op universiteiten. Want hier zijn onze toekomstige designers, architecten en ontwerpers te vinden.

Op de universiteit
Veel (technische) universiteiten gebruiken al een 3D-printer in het onderwijs. Op universiteiten staan vaak grote, professionele units die zeer kostbaar zijn. De desktopprinters zoals wij die produceren maken de technologie beschikbaar voor veel meer opleidingen. Met de printers maken studenten modellen, prototypes en maquettes. En ze onderzoeken hoe de technologie werkt. In het medisch onderwijs biedt 3D-printen weer andere kansen. In Amsterdam gebruiken studenten al geprinte modellen van lichaamsdelen om bepaalde handelingen te trainen.

Middelbare scholen
Training en les in 3D-printen vormt ook een waardevolle aanvulling op het curriculum van het voortgezet onderwijs. De nieuwe werkvormen met 3D-printen prikkelen ook de creativiteit van scholieren. Het heeft me hierbij verrast hoe goed scholieren al in 3D kunnen tekenen. Dit komt door online programma’s zoals Google SketchUp. Het is duidelijk in welke richting de ontwikkeling beweegt. Tot nu toe was 3D-printen voor middelbare scholen veel te duur. Dit verandert dankzij de desktopmodellen.

Ik geef regelmatig trainingen aan scholieren en studenten, met het lesprogramma dat Leapfrog heeft ontwikkeld in samenwerking met verschillende Nederlandse onderwijsinstellingen. Ontzettend leuk en waardevol werk. Ook sta ik regelmatig op onderwijsbeurzen en we ontwikkelen online tutorials. De interesse in het onderwerp is groot. En als een onderwijsinstelling één van onze printers koopt, krijgen ze er een speciaal lesprogramma bij. Zo leren de scholieren of studenten alles over 3D-technologie.

Klaar voor de arbeidsmarkt
Nieuwe technologieí«n vormen over 10 tot 15 jaar een essentieel onderdeel van veel beroepen. Zodra het printen van nog meer materialen mogelijk is, breekt de printer definitief door in alle branches. De komende 5 jaar wordt de groei gigantisch. Nederland is een vooruitstrevend land. Op elke school zou een 3D-printer moeten staan. Zo bereiden we onze jongeren voor op de realiteit van hun arbeidsmarkt!

Bron: https://www.werktrends.nl/author/mathijskossen

 


Delen