5 tips voor het optimaliseren van baankansen

      Reacties uitgeschakeld voor 5 tips voor het optimaliseren van baankansen
Delen

5 tips voor het optimaliseren van baankansen

Minimaal 1 op de 5 Nederlanders vinden hun volgende baan via het netwerk. Dit aantal ligt bij werklozen, jongeren, ouderen en hoger opgeleiden beduidend hoger. In de huidige arbeidsmarkt waarin steeds meer vacatures flex worden aangeboden, recruiters werken met selectiesoftware en recruitmentprocedures steeds meer geautomatiseerd zijn, zien we dat netwerken nog steeds het belangrijkste kanaal is voor het vinden van een baan, maar dat deze wel minder effectief wordt. Vacaturesites, intermediairs en open sollicitaties scoren steeds beter en winnen aan belang, ingegeven door de verdere automatisering en flexibilisering van de arbeidsmarkt. Dit blijkt uit analyses op het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group uit 2014/2015 waarin 3.144 baanwisselaars zijn gevraagd naar het orií«ntatiekanaal waarmee zij hun nieuwe baan hebben gevonden. 

Veranderende arbeidsmarkt

Veranderende arbeidsmarkt vertaalt zich door in andere orií«ntatiekanalen

Op dit moment is 61 procent van de ruim 300.000 openstaande online vacatures van een arbeidsbemiddelaar (uitzendbureau of werving- en selectiebureau). Elke vacature wordt gemiddeld 6,4 keer geplaatst met als resultaat dat er continu ruim 2 miljoen vacatures online staan. Deze worden vooral verspreid via vacaturesites en social media. Het is dan ook niet gek dat deze orií«ntatiekanalen aan effectiviteit winnen. Daarbij hebben steeds meer werkgevers recruitmentsoftware en maken zij gebruik van geautomatiseerde selectiemethodieken om eigen en externe cv databases te doorzoeken, varií«rend van LinkedIn tot de cv database van Monsterboard. Ook dit zien we terug in de groeiende effectiviteit van social media, cv databases en open sollicitaties voor het vinden van een baan. Door deze technologische veranderingen, verdere flexibilisering op de arbeidsmarkt en de schaarste van recruiters neemt het belang van het netwerk af.

Maximale inzet op meerdere orií«ntatiekanalen vergroot zoekkans met factor 2 tot 3

In de markt leeft de mythe dat 70 tot 80 procent van de werkzoekenden hun baan via via vindt. Helaas is er tot nog toe geen enkel onderzoek die deze cijfers ondersteunt. Het is evident dat netwerken de belangrijkste manier is, zeker voor kwetsbaardere doelgroepen zoals 50-plussers, werklozen en personen in werk-naar-werk trajecten. Het nadeel is daarentegen dat door de primaire focus op netwerken, andere effectieve kanalen onvoldoende meegenomen worden in loopbaanbegeleiding en werk-naar-werk trajecten. Met name het eerder betrekken van arbeidsbemiddelaars in het zoekproces, het goed leren zoeken via internet door o.a. gebruik te maken van boolean logic en het begrijpen van recruitmentsoftware biedt enorme kansen om mensen aan een baan te helpen. Wanneer deze orií«ntatiekanalen als vacaturesites, uitzendbureaus, open sollicitaties en cv databases goed beheerst worden neemt de baanvindkans al snel met factor twee tot drie toe.

Maatwerk essentieel

Dat een baan zoeken op de arbeidsmarkt complex is, behoeft geen nadere toelichting. Op elke 60 werkzoekenden, telt Nederland een website waar twee of meer verschillende werkgevers vacatures aanbieden. En om meer transparantie te realiseren, komen er steeds meer sites bij en worden vacatures alleen maar meer verspreid over meer kanalen. Deze ondoorzichtigheid maakt maatwerk werk-naar-werk trajecten essentieel. Zeker als u weet dat het baanvindgedrag van de diverse doelgroepen sterk verschilt. Hieronder delen we een aantal belangrijke inzichten:

  • 21% van de lager opgeleiden vindt zijn baan via een arbeidsmarktbemiddelaar. Daarmee is een intermediair effectiever dan het netwerk (16,8%) voor deze groep.
  • 13% van de werklozen vindt zijn nieuwe baan via het UWV.
  • 4% van de hoger opgeleiden vinden hun baan via social media.
  • 0% van de 50-plussers vindt zijn baan via social media.
  • Lager opgeleiden scoren relatief goed op Google. 6% van hen vindt zo een baan.
  • Interne vacatures zijn vooral effectief op MBO en HBO niveau.
  • Vrouwen vinden 2,5 keer zo vaak een baan via een vacaturesite dan een man, 20% versus 8%.

Advies om beter de arbeidsmarkt te ontsluiten en baankansen te optimaliseren

  1. Zet in op de vijf belangrijkste orií«ntatiekanalen op basis van leeftijd, opleidingsniveau en functiegroep.
  2. CV tips moeten meer gaan over vindbaarheid door recruitbots en in cv databases.
  3. Direct aansturen op het uploaden van het cv bij 25 arbeidsmarktbemiddelaars en cv databanken als Indeed, Monsterboard, Nationalevacaturebank, Jobbird en LinkedIn.
  4. Onderzoek welke werkgevers het afgelopen jaar interessante vacatures hadden voor jouw kandidaat. De kans dat deze weer vacatures binnen dit vakgebied uitzetten is groot en open sollicitaties werken dan heel effectief.
  5. Besteed minimaal 8 uur aan het leren van Boolean Logic (en u wordt heel blij ;-).

Bron: www.arbeidsmarktcommunicatie.eu

 


Delen