Wervingsprofessionals gaan meer employer branding doen in 2016

      Reacties uitgeschakeld voor Wervingsprofessionals gaan meer employer branding doen in 2016
Delen

De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie komt met het derde onderzoek Stand van Werven. In dit onderzoek zien we duidelijk dat de markt van werving (arbeidsmarkcommunicatie en recruitment) volop tot leven is gekomen. Bijna alle stoplichten staan op groen, met vooral meer aandacht voor employer branding, social media en vacatureteksten. In tegenstelling tot de meting in 2014 hebben kostenreductie en minder budget geen boventoon meer. Het tegenovergestelde is eerder het geval, wat duidt op een sterk herstel van de wervingsmarkt.

Meer budget

Uit de resultaten blijkt dat slechts één op de zes wervingsprofessionals minder budget verwacht te hebben in 2016, terwijl meer dan één op de drie wervingsprofessionals (36%) meer budget heeft. Met de aantrekkende economie en de toenemende krapte, zou deze groep zomaar nog groter kunnen worden in de loop van 2016. De helft van de professionals verwacht in 2016 dan ook meer hires te gaan maken. Vervolgens is het interessant om te kijken waar dit extra budget dan in wordt geí¯nvesteerd. Meer employer branding (70%), social media (67%) en aandacht voor vacatureteksten (66%) worden het meest genoemd. Verleiden en zichtbaarheid zijn daarmee sleutelwoorden om een brug te slaan naar beoogd talent en de concurrentie op de arbeidsmarkt aan te gaan. Verder wordt er ingezet op LinkedIn, analytics en mobile.

 

Meer instroom en impact in de organisatie

50 procent van de ondervraagden verwacht in 2016 meer aannames en 55 procent meer instroom. Met dat in het achterhoofd is het logisch dat arbeidsmarktcommunicatie en recruitment in 2016 belangrijker worden en daarmee de impact op de organisatie. Met name in organisaties van 200 personen of groter wordt deze organisatie-impact benoemd. De meeste groei wordt verwacht bij de kleinere organisaties.

Meer fun en waardering. En een beetje meer stress

Het zal een stuk drukker worden met alle zaken die in 2016 meer opgepakt gaan worden dan in 2015. Daarbij speelt mee dat “˜slechts’ een kwart (24%) van de wervingsprofessionals verwacht dat de stress

op het werk zal toenemen. Vergeleken met alle andere werkonderdelen die toenemen, lijkt dat nog wel mee te vallen. 56 procent verwacht dat “˜de stress’ vergelijkbaar zal zijn met 2015. Bijna de helft van de ondervraagden (47%) verwacht in 2016 meer fun te hebben in het werk en gelukkig verwacht ruim een derde meer waardering voor zijn/haar werk te krijgen.

Verschillen tussen kleine en grote organisaties

In Stand van Werven is een verschil gemaakt tussen kleine organisaties (<200 werknemers), middelgrote organisaties (200-1.200 werknemers) en grote organisaties (>1.200 werknemers). Kleinere organisaties zitten meer op directe werving in vergelijking met de grotere organisaties. Dat zien we bijvoorbeeld terug bij LinkedIn, en de groei in aannames en bij instroom. Voor middelgrote organisaties ligt het accent meer op verleiden, zoals “˜employer branding’ en “˜verbeteren van de vacatureteksten’. Bij de grote organisaties zien we meer accent op tech, zoals “˜analytics’ en “˜mobile’. Zij richten zich meer op het optimaliseren van het proces en het vergroten van impact binnen de eigen organisatie.

Onderzoek Stand van werven 2016

In de eerste drie weken van januari zijn 289 wervingsprofessionals online ondervraagd door onderzoeksbureau Intelligence Group in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. 77 procent van hen was werkzaam in recruitment, gevolgd door 45 procent werkzaam in arbeidsmarktcommunicatie. Het onderzoek had tot doel om tot een totaalbeeld te komen van het vakgebied anno 2016, o.a. op het gebied van belangrijkste trends, ontwikkelingen en effectiviteit van wervingskanalen. De complete 28 pagina’s tellende rapportage Stand van Werven 2016 is gratis te downloaden op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Bron: Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie


Delen