Tips voor thuiswerken

      Reacties uitgeschakeld voor Tips voor thuiswerken
Delen

Voor veel ondernemers is thuiswerken tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld. Het biedt natuurlijk ook veel voordelen: je hebt geen reistijd, je hebt niet altijd een dure werkplek nodig, je werkt in een vertrouwde omgeving en kunt naast je werk ook af en toe iets in het huishouden doen. Maar er zijn ook dingen die het thuiswerken minder makkelijk maken, zoals afleiding, gebrek aan structuur, geen vaste werkplek en weinig aanspraak. En hoe maak je dat nou makkelijker?

Zelf houd ik ervan om te kunnen werken wanneer het mij uitkomt. Naast de afspraken die ik heb voor coaching en het geven van trainingen, kan het zijn dat ik ’s avonds of in het weekend (zelfs tijdens het “˜bankhangen’) mijn laptop pak om toch nog wat te doen “˜voor de zaak’. Voor mij betekent dat rust in m’n hoofd als ik nog even die mail beantwoord of dat ene idee uitwerk.

Maar wat voor de één werkt, werkt niet voor de ander.

 

 

Tips!

Hoe zorg je er nou voor dat jij zo optimaal mogelijk thuis kunt werken? Graag geef ik je een paar tips uit de praktijk die ik zelf als thuiswerker en als coach van thuiswerkers ben tegengekomen.

Gelukkig is iedereen verschillend, daarom geen stappenplan of ranglijst van tips. Sommige van de onderstaande tips zijn zelfs tegenstrijdig! Wie weet zitten er voor jou zaken tussen die je het thuiswerken vergemakkelijken.

Op z’n minst gaan deze tips ervoor zorgen dat je bewust stilstaat bij wat nou écht werkt voor jou en jouw manier van thuiswerken…

 

Begin!

Douchen, ontbijten, lekker zittende kleding aantrekken, kids naar school brengen, pot thee klaarzetten, eerst nog even opruimen. Of begin meteen in je pyjama met een kop koffie in de hand! Hoe je je dag ook begint, zorg dat je er klaar voor bent om te werken en begin daadwerkelijk. Uitstelgedrag is één van de valkuilen van thuiswerken.

 

Zorg voor een goede werkplek

Een goede werkplek zorgt voor rust, duidelijkheid en structuur; of dat nou een eigen kantoorruimte is of de keukentafel. Die plek heeft minimaal een goede stoel en voldoende licht en zorgt voor weinig afleiding. Dan kun je doorwerken!

 

Eet en drink voldoende

Gezond eten en drinken zorgt voor energie waardoor je beter kunt werken. Drink voldoende, neem tijd voor ontbijt, lunch en avondeten. Een dergelijke pauze maakt dat je daarna een stuk efficií«nter en effectiever kunt werken!

 

Plan je werk en pauzes in

Stel vast wanneer jij het meest effectief kunt werken. Maak een schema of indeling. Deel dat met anderen (zoals huisgenoten) zodat ze weten wanneer je wel en niet gestoord kunt worden. Vergeet niet om pauzes in te plannen. En ja, houd je aan je werkschema.

 

Beweeg

Bewegen houdt je actief. Je kunt natuurlijk tijdens de lunch een wandelingetje maken. Maar ook achter je bureau kun je bewegen door rek- en strekoefeningen te doen.

 

Aanspraak

Even sparren met een collega, samen koffie drinken of een rondje lopen doe je makkelijker als je bij een opdrachtgever op locatie werkt. Spreek daarom af en toe af met bijvoorbeeld een “˜concullega’ om samen te lunchen en van gedachten te wisselen. Of zoek af en toe een flexplek op om te werken.

 

Stop op tijd

Net als met beginnen en pauzes nemen, geef je zelf heel duidelijk aan wanneer je genoeg hebt gewerkt. Voor de één betekent dat een werkdag van negen tot vijf, voor de ander is het een uur voor het slapen gaan. Gebruik desnoods een kookwekker.

 

Zorg voor voldoende vrije tijd

Maak tijd vrij voor familie, vrienden en hobby’s. Dat kan tussendoor zijn, maar ook op een vaste avond, in het weekend of op een ander moment.

 

Opruimen en bijhouden van mail

Ken je dat? Dat je je mailbox opent en er een hele rits (on)beantwoorde mails staat? Was die lijst maar korter en overzichtelijker. Maak mapjes aan om je mail in op te slaan. Zet alle afgehandelde mail direct in het bijbehorende mapje. Laat alleen mailtjes die je nog moet beantwoorden in je inbox staan. Gooi mailtjes waar je niks mee moet gelijk weg. Heb je een ander systeem? Prima. Zolang het voor jou maar overzichtelijk is.

 

Social media, mail, sms’jes

Je kunt de hele dag door kijken of je nieuwe berichten hebt en die direct aandacht geven. Een andere mogelijkheid is om op vaste momenten van de dag de berichten te controleren. Begin bijvoorbeeld ’s morgens met openstaande berichten lezen en beantwoorden en doe datzelfde na de lunch en aan het einde van de dag nog een keer.

 

Extra tip

Plan eens een dag in waarvan je van jezelf helemaal niets hoeft te doen. Geen to-do-lijst, geen klanten bellen of opdrachten uitwerken. Gewoon helemaal niks! Je zult verbaasd zijn wat je aan het einde van de dag allemaal voor elkaar hebt gekregen!

Auteur: Sander Vrugt van Keulen

Kijk voor meer ondernemerstips op CoachSander.nl.


Delen

About Sander Vrugt van Keulen

Sander

CoachSander is directie coach | facilitator / trainer non-hiërarchische zelforganiserende teams en houdt zich al 10 jaar bezig met het ondersteunen en begeleiden van mensen om hen telkens een stap verder te helpen op het pad dat zij zelf kiezen.

Sander initieert en ondersteunt projecten als Uitgestelde Koffie, broodfonds040, Eindhoven in Dialoog, Nooit Meer Gratis, CoachingBlog, MisterCoach, @040datzijnwij en meer…

En dat alles vanuit de overtuiging dat wij samen meer zijn en meer kunnen bereiken: delen kan alleen door vermenigvuldigen!

Welke onderwerpen blogt Sander Vrugt van Keulen over?

Coaching, zelforganiserende teams, HR, ondernemingsraden en medezeggenschap

Waar kun je Sander Vrugt van Keulen online vinden?

CT2.nl Persoonlijk Blog CoachSander Bedrijfspagina CT2 op LinkedIn Profiel LinkedIn - Coach Sander Vrugt van KeulenVolg Coach Sander Vrugt van Keulen op Twitter CT2 Coaching and Training CoachSander op FacebookSander Vrugt van Keulen op Google+