CONCENTREREN IN ALLEDAAGSE CHAOS

flowinjewerk

Het is gebeurd ergens na het verruilen van het traditionele kantoor voor de kantoortuin en de introductie van het flexibele werken. We hebben ons ingesteld op permanente afleiding en het vermogen zich te concentreren is bij de gemiddelde kantoormedewerker tot de grond toe afgebroken of ten minste drastisch gereduceerd.

We leven in een werkwereld die is gebaseerd op het afleiding en niet op het verzetten van werk. Telkens als ik op de brandnieuwe kantoor lokatie van werkgever kom, denk ik het lijkt hier wel een hotellobby. Alles is gericht op onderling contact en vrijwel niets op in rust en concentratie iets maken. Nu kan ik dat zelf altijd thuis nog doen maar dat hangt af van je situatie. Als om je heen je kleuters de boel afbreken wordt het natuurlijk ook niets met de concentratie.

Een uitbundige hoeveelheid sociale media en een stapel dagelijkse e-mail zorgt er voor dat we ons aan het eind va nde werkdag met van alles hebben bezig hebben gehouden behalve met dat wat ons een stuk verder zou hebben gebracht. En bovendien heb je nog last van jezelf want je hebt op een normale dag al zo’n 70.000 gedachten.

Voor de liefhebbers hieronder vijf tips om je te concentreren in alledaagse chaos. Want er is best wel iets aan te doen. Zelfs in een rumoerige kantoortuin is het goed mogelijk om geconcentreerd gedurende langere tijd te werken.

VOEL JE UITGEDAAGD.

Vraagje vooraf: weet je wat je moet doen? Zo lang dat van alles en nog wat is, wordt het dus helemaal niets met flow in je werk. Om hier wijs uit te worden hier een post over radicaal prioriteren.

Voor mij staat bij uitdaging centraal of ik me “gekieteld” voel. Geeft het uitvoeren van een taak me het gevoel dat ik hier echt verder door kom? Dat geeft me het kietelige gevoel er graag en in diepe concentratie aan te werken.

flow

Om in flow te komen is het belangrijk om in het flow kanaal terecht te komen. Om in flow te komen moet de taak voldoende uitdaging bieden en moet je voldoende vaardig zijn om het uit te voeren. Is de uitdaging te groot dan krijg je last van angst. Is de taak te eenvoudig dan slaat de verveling toe. Maar zijn uitdaging en vaardigheden goed in balans dan kom je in je flow kanaal en kun je prettig en geconcentreerd door werken.

HOU JE GEVOELENS ONDER CONTROLE.

Zelf heb ik jaren onder een bedradingsfoutje in mijn brein geleden. Dit zorgde er voor dat ik me tijdens het schrijven van een memo of een notitie afvroeg wat de lezer(s) er van zouden vinden. In het ergste geval blokkeerde me dit zo erg dat ik geen letter meer op papier kreeg. Het is dus belangrijk om je gevoelens onder controle te houden, ook al heb je zelf minder of geen last van destructieve gedachten zoals ik.

Een heel werkzaam middeltje om dit te bereiken is als je bemerkt dat je last hebt van gevoelens terwijl je geconcentreerd probeert te werken, is het gevoel te benoemen. Je probeert niet om het gevoel te onderdrukken (want dat werkt niet) maar je labelt het alleen maar. Dus bijvoorbeeld, angst, woede, afkeer, tobben; you name it.

Wat ook goed helpt is om even op je ademhaling te letten. Letterlijk adem in, adem uit. Als eensoort mini meditatie. Beide tips zijn inderdaad mindfulness technieken die goed gebruikt kunnen worden aks je je wilt concentreren.

HOU JE FOCUS VAST.

Het duurt betrekkelijk lang voordat je een behoorlijk gefocust bent, wel een minuut of twintig. op het moment dat je volledig gefocust bent, ervaar je flow en ben je in staat om gedurende langere tijd geconcentreerd te werken.

Om dit te bereiken moeten er in een moderne kantooromgeving wel drastische maatregelen worden genomen. Zet alle mobiele apparatuur uit of schakel op zijn minst alle notificaties uit.

Gebruik een concentratieruimte (als ze er al zijn) om je volledig te kunnen concentreren. Als je thuis beter omstandigheden hebt om je te concentreren, doe werk waarvoor je je moet concentreren vooral thuis.

Lukt dat allemaal niet en ben je veroordeeld tot een kantoortuin met 25 collega’s. Neem een koptelefoon mee en concentreer je met behulp van achtergrondmuziek.

Zelf kan ik me het beste ‘s ochtends concentreren. ‘s Middags gaat  het een stuk lastiger en dan vooral een periode na de lunch. Ik deel mijn dag daarom in in een diep deel, waarin ik taken doe die concentratie vergen en een oppervlakkig deel met taken zoals het verwerken van mail dat juist toe kan met weinig concentratie. Het laatste stukje dag is gereserveerd voor taken die ik ook nog kan uitvoeren als ik hersendood zou zijn.

Die voorkeur voor ochtenden is persoonlijk. Je hebt ook avondmensen die zich juist dan het beste kunnen concentreren. De tip ijsden ook deel je dag in op je energie.

NEEM PAUZE.

Niemand kan zich heel erg lang concentreren. We zijn er gewoonweg niet op toegerust. Het nemen van pauzes is daarom essentieel. Zelf gebruik ik hiervoor het pomodoro systeem. Dit houdt in dat je periodes van 25 minuten afwisselt met een korte break van vijf minuten. Je houdt dan je focus gedurende 25 minuten vast.

Wetenschappers hebben onderzocht hoe lang het duurt voor je in flow komt en vastgesteld dat dat het beste werkt met werkcycli van 52 minuten en een break van 13 minuten. Dus volgens de wetenschap doe ik het fout. Wat ik zelf echter merk is dat de sequentie van 25 en 5 minuten, gedurende langere tijd volgehouden- een bepaald ritme brengen waardoor ik me goed in touch voel met mijn werk.

EN HERHAAL.

Na een pauze -ook al is het een pauze van maar vijf minuten- kan het al lastig zijn om weer in the mood te komen. Dat gaat het beste door even snel de eerste drie stappen door te lopen: Wat was mijn uitdaging hoe voel ik, adem een paar keer in en uit en focus. Als ik het teruglees, klinkt het bijna zot. Maar het werkt dus wel.Herhaal, herhaal nog eens en kom in een ritme.

Auteur en bron: Klaas Folkerts

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
CONCENTREREN IN ALLEDAAGSE CHAOS, 10.0 out of 10 based on 1 rating

About Redactie