Waarom echte interesse tonen in mensen die bij je werken loont

      Reacties uitgeschakeld voor Waarom echte interesse tonen in mensen die bij je werken loont
Delen

In maart was in Trouw te lezen dat de helft van de zieke werknemers medisch niets mankeert met daarbij een aantal deskundigen aan het woord. Ik vraag me af hoeveel werkgevers hier van schrikken. Of hoeveel werkgevers hierdoor denken: “Zie je wel, ik word in het ootje genomen. Ik moet nog hardere maatregelen treffen.”

En daar zit aan de ene kant wat in, aan de andere kant niet. Hardere maatregelen leiden maar zelden tot het gewenste effect. Werkgevers zullen zich moeten realiseren dat zij hun (verzuim)zaken op orde moeten hebben. Is er een waterdicht verzuimprotocol waar in staat wat wel en niet gewenst is? Worden er gesprekken gevoerd als de zieke werknemer weer terug is op het werk?

Met Yvonne had ik een dergelijke discussie. Zij is hoofd HR van een grote organisatie van doktersdiensten in het Noorden van het land. De organisatie had een verzuimpercentage van maar liefst 8,4%. Maar er werd nagenoeg geen aandacht besteed aan mensen die na een periode van ziekte terug kwamen op het werk. “Ik ben allang blij dat de zieke werknemer weer terug is op de werkvloer, moet ik dan ook nog met hem of haar gaan praten” was Yvonne’s reactie.

Zoals in het eerder genoemde artikel ook wordt aangegeven heeft het wel degelijk zin om een gesprek aan te gaan. Weet wat er speelt, interesseer je voor de mens aan tafel en je komt veel te weten. Als MfN Registermediator weet ik als geen ander waar verstoorde communicatie toe kan leiden.  In het bedrijf van Yvonne bijvoorbeeld is hiervan een mooi voorbeeld.

Janine werkt al 5 jaar bij de organisatie. Ze wordt gezien als de senior van de afdeling en als er vragen zijn gaan de meeste collega’s naar Janine voor raad. Zij weet voor bijna alles een oplossing en is ontzettend goed in haar werk. Ongeveer een jaar geleden werd bekend dat het afdelingshoofd een andere baan had gevonden en er werd gezocht naar een geschikte opvolger. Iedereen had gedacht dat Janine de opvolger zou worden, zij zelf incluis.

Helaas voor Janine is het iets anders gelopen en is Remco aangenomen als vervanger voor het afdelingshoofd. Remco is “nog maar een jaar”  werkzaam bij de organisatie maar heeft indruk gemaakt door zijn ambitieuze manier van doen en het volgen van diverse opleidingen en cursussen. De directie heeft besloten dat Remco de ideale opvolger is. Dat heeft Janine enorm gekrenkt. Ze heeft zich na een paar weken werken onder leiding van Remco ziek gemeld.

De bedrijfsarts is ingeschakeld en deze heeft geoordeeld dat Janine op dit moment niet kan werken maar dat zij wel in staat is om een gesprek te voeren onder leiding van een mediator. Tijdens deze gesprekken komt veel aan bod. Janine kan haar standpunten inbrengen, Remco kan zijn standpunten inbrengen en door open en eerlijk naar elkaar toe te zijn, komen ze uiteindelijk uit bij de belangen die voor hen spelen. In ongeveer vier sessies zijn zowel Janine als Remco zover om afspraken te maken over de toekomst.

Yvonne is blij met de uitkomst van de mediation. Zij heeft op deze manier geen gedwongen afscheid hoeven te nemen van een goede kracht, de lucht is geklaard en duidelijke afspraken over de toekomst zorgen ervoor dat zowel Janine als Remco zich prettig voelen in hun werk. Janine heeft het werk hervat en zij werkt nu volop samen met Remco, die maar wat blij is af en toe terug te kunnen vallen op een “oude”  rot in het vak.


Delen

About Nicoline van Klaveren

Doe alles wat je doet met hart en ziel, dat is mijn levensmotto. Tegelijkertijd ben ik zeer geïnteresseerd in het volgende:

Waarom doen mensen zoals ze doen? Dat is mijn drijfveer, daar kom ik elke dag mijn bed voor uit. Na het nodige onderzoek bij mezelf, in het verleden maar ook nu nog, raakte ik steeds meer geïnteresseerd in wat anderen beweegt. Ruim 10 jaar geleden begon ik bij een kleine, landelijk opererende arbodienst. Daar kreeg ik o.a. te maken met mensen die zich ziek meldden, maar dat eigenlijk niet waren.

Waarom doen mensen dat? Wat beweegt ze om zich ziek te melden terwijl er eigenlijk iets heel anders speelt. In gesprekken kreeg ik de volgende uiteenlopende redenen te horen: Geen zin, scheiding, ruzie op het werk, gewoon zin in een vrije dag, problemen thuis, financiële ellende, onvrede over de gang van zaken… Daar werd ik door getriggerd.

In 2013 ben ik voor mezelf begonnen. Na een leerzame periode bleek ik het werk bij de arbodienst op de automatische piloot te doen.. Ik had niet echt plezier meer in mijn werk. Maar door al de gesprekken die ik tot dan toe had gevoerd wist ik dat ik actie zou moeten ondernemen. Door zelf de regie in handen te nemen kon ik mij, naast mijn werk als re-integratiespecialist, meer toeleggen op gesprekken die dieper op de zaken ingingen.

Vanaf toen heb ik honderden gesprekken gevoerd en mede door deze gesprekken is veel langdurig verzuim voorkomen. Ook heb ik werkgevers kunnen helpen met exit en outplacement trajecten. In 2014 heb ik de basisopleiding Mediation gedaan die inmiddels is aangevuld met de opleiding tot arbeidsmediator. Ik ben gecertificeerd MfN Registermediator

Daarnaast ben ik Coach voor de HR medewerker en Re-integratiespecialist. Werkgevers in Nederland hebben te maken met de wet- en regelgeving die in Den Haag is bepaald. Ze worden allemaal, groot of klein, over één kam geschoren. Terwijl het verzuimpercentage nogal verschilt of je 4, 400 of 4000 medewerkers hebt. Hoe krom ik het ook vind, feit is dat aan alle verplichtingen moet worden voldaan en goed moeten worden uitgevoerd om geen loondoorbetalingssanctie van maximaal 1 jaar te riskeren. Ik help ondernemers met de opbouw van een Poortwachterproof dossier.

Met vriendelijke groet,

LeanZ

Nicoline van Klaveren

MfN Register mediator

Re-integratiespecialist

T: 06 – 11 06 38 31