Wat Nivea en Mediation met elkaar te maken hebben

      Reacties uitgeschakeld voor Wat Nivea en Mediation met elkaar te maken hebben
Delen

Nivea, wie kent het niet? Persoonlijk ben ik dol op de heerlijke geur en gebruik ik het regelmatig voor mijn handen. Maar wat heeft dat nu met mediation te maken? Zo op het eerste gezicht lijken er geen overeenkomsten te zijn tussen het product Nivea en mediation. Ik zal het uitleggen aan de hand van een paar praktijkvoorbeelden:

Een tijd geleden had ik een frequent verzuim gesprek met Zayed  over zijn hoge aantal ziekmeldingen. Zayed is een lieve, goedlachse man waarmee het altijd goed gaat, als je er naar vraagt. Toen ik had achterhaald wat de reden was van zijn ziekmeldingen en ik opperde dit bespreekbaar te maken met de P&O medewerkster, zei hij direct: “Ik wil niet dat ze weten welke problemen ik heb en hoe het echt zit met mijn ziekmeldingen.  Want ik ben bang dat ze me dan ontslaan”. Typisch voorbeeld van NIVEA.

Of een andere keer, toen ik zelf de fout in ging met Melanie. Ik raakte zo geí¯rriteerd over haar – in mijn ogen – tegenwerken van de re-integratie, dat ik boos werd en onredelijk was. Maar Melanie was helemaal niet aan het tegenwerken, ze was gewoon onzeker over het verloop van haar klachten, had te horen gekregen dat ze “er maar mee moest leren leven”. En dat op zeer jonge leeftijd, geen eenvoudige opgave. Hier liet ik zelf een sterk staaltje van NIVEA zien.

Ook in het geval van Kim is er sprake van NIVEA. Toen zij wel haar tweede contract kreeg en een paar maanden later enkele collega’s die langer in dienst waren niet, kreeg zij te maken met vervelende pesterijen.  Een collega, die een bepaalde status genoot binnen het bedrijf, vond het nodig Kim verantwoordelijk te houden voor de ontslagen. Kim werd gesaboteerd waardoor zij in de nacht ging liggen piekeren waardoor zij  zich uiteindelijk ziek moest melden.

NIVEA dus. Of ook wel Niet Invullen Voor Een Ander. Een mooi ezelsbruggetje wat ons geleerd is tijdens de mediation opleiding. Want het is makkelijk gezegd maar nog niet zo eenvoudig gedaan. Kijk maar naar Zayed, hij dacht te worden ontslagen als zijn werkgever achter de ware aard van de ziekmeldingen kwam. Niets was minder waar.

Of naar mijzelf, ik had al ingevuld dat Melanie tegendraads en niet voor rede vatbaar was. Maar er lag alleen angst en onzekerheid ten grondslag aan de handelswijze van Melanie. En dan Kim, waarbij haar collega natuurlijk informatie had in moeten winnen bij de werkgever en niet Kim de schuld geven van iets waar zij niets aan kon doen.

Om misverstanden als hierboven te voorkomen, hou dan NIVEA in gedachten. Als iets niet duidelijk is, vraag er naar en vul niet in wat je denkt dat er wordt bedoeld. Dat geeft veel duidelijkheid en voorkomt een onnodig conflict.

Toch hulp nodig? Vraag wat een ervaren MfN Registermediator voor je kan doen!

 


Delen

About Nicoline van Klaveren

Doe alles wat je doet met hart en ziel, dat is mijn levensmotto. Tegelijkertijd ben ik zeer geïnteresseerd in het volgende:

Waarom doen mensen zoals ze doen? Dat is mijn drijfveer, daar kom ik elke dag mijn bed voor uit. Na het nodige onderzoek bij mezelf, in het verleden maar ook nu nog, raakte ik steeds meer geïnteresseerd in wat anderen beweegt. Ruim 10 jaar geleden begon ik bij een kleine, landelijk opererende arbodienst. Daar kreeg ik o.a. te maken met mensen die zich ziek meldden, maar dat eigenlijk niet waren.

Waarom doen mensen dat? Wat beweegt ze om zich ziek te melden terwijl er eigenlijk iets heel anders speelt. In gesprekken kreeg ik de volgende uiteenlopende redenen te horen: Geen zin, scheiding, ruzie op het werk, gewoon zin in een vrije dag, problemen thuis, financiële ellende, onvrede over de gang van zaken… Daar werd ik door getriggerd.

In 2013 ben ik voor mezelf begonnen. Na een leerzame periode bleek ik het werk bij de arbodienst op de automatische piloot te doen.. Ik had niet echt plezier meer in mijn werk. Maar door al de gesprekken die ik tot dan toe had gevoerd wist ik dat ik actie zou moeten ondernemen. Door zelf de regie in handen te nemen kon ik mij, naast mijn werk als re-integratiespecialist, meer toeleggen op gesprekken die dieper op de zaken ingingen.

Vanaf toen heb ik honderden gesprekken gevoerd en mede door deze gesprekken is veel langdurig verzuim voorkomen. Ook heb ik werkgevers kunnen helpen met exit en outplacement trajecten. In 2014 heb ik de basisopleiding Mediation gedaan die inmiddels is aangevuld met de opleiding tot arbeidsmediator. Ik ben gecertificeerd MfN Registermediator

Daarnaast ben ik Coach voor de HR medewerker en Re-integratiespecialist. Werkgevers in Nederland hebben te maken met de wet- en regelgeving die in Den Haag is bepaald. Ze worden allemaal, groot of klein, over één kam geschoren. Terwijl het verzuimpercentage nogal verschilt of je 4, 400 of 4000 medewerkers hebt. Hoe krom ik het ook vind, feit is dat aan alle verplichtingen moet worden voldaan en goed moeten worden uitgevoerd om geen loondoorbetalingssanctie van maximaal 1 jaar te riskeren. Ik help ondernemers met de opbouw van een Poortwachterproof dossier.

Met vriendelijke groet,

LeanZ

Nicoline van Klaveren

MfN Register mediator

Re-integratiespecialist

T: 06 – 11 06 38 31