Doe mij maar….een beetje minder eenheidsworst

      Reacties uitgeschakeld voor Doe mij maar….een beetje minder eenheidsworst
Delen

Een tijdje geleden reed ik stapvoets op de A2, naar een klant in Amsterdam en keek wat rond naar de auto’s om mij heen. En op een gegeven moment stonden rechts van mij achter elkaar twee nagenoeg identieke Grijze Mitsubishi Outlanders met bijna hetzelfde kenteken (4-SPG-04 en 4-SPG-26).

outlander 1

Toeval?

‘Verhip’, dacht ik, dat is toevallig. Maar het werd nog mooier: een paar minuten later haalde ik deze Outlander in. Drie grijze Outlanders met ongeveer hetzelfde kenteken achter elkaar. Dus vroeg ik mezelf hardop af: als op 1 kilometer A2 al drie Grijze Mitsubishi Outlanders rijden, die gebouwd zijn rond 2013, hoeveel Outlanders met ongeveer hetzelfde kenteken rijden er dan nog meer rond? Zouden die bestuurders allemaal bewust gekozen hebben voor dit ene type? Uit de duizenden soorten auto’s die er bestaan?

outlander 2

Verkooppiek

Natuurlijk weten we dat dit geen toeval is, deze auto’s zijn eind 2013 massaal verkocht vanwege enorme fiscale stimuleringsmaatregel en de grote beschikbaarheid van dit type. Omdat het fiscale voordeel in 2014 zou verslechteren, waren alle andere alternatieven al veel eerder uitverkocht. Het gevolg: zakelijke leaserijders en ZZP-ers kochten massaal deze auto, die door de importeur heel slim in voorraad waren genomen. Van kopersmarkt naar aanbiedersmarkt. Onderstaande grafieken van de verkoopcijfers van deze Mitsubishi laten een mooi contrast zien, met een absolute piek van bijna 5.000 auto’s in december 2013. De piek in 2015 valt trouwens ook te verklaren door een verslechtering van het fiscale regime in 2016.

Grafiek Outlander

Ik rijd gelukkig in een hybride Volvo V60 D6 uit 2013. Ik ben nu eenmaal een Volvo liefhebber. Maar een Volvo in mijn handen krijgen heeft me wel veel hoofdbrekens en uitdagingen opgeleverd. Begin 2013 was de auto al niet meer in Nederland te koop. Dus heb ik helse toeren uit moeten halen en uiteindelijk mijn auto geí¯mporteerd uit Engeland. Een hoop gedoe heb ik voor lief genomen. En iedere keer als ik een Outlander passeer, komt er een glimlach op mijn mond. Hoeveel Outlander rijders wilden eigenlijk een Volvo, maar stopte de energie er niet in om hier voor te gaan?

Op de arbeidsmarkt zie je soms dezelfde effecten optreden. In IT is Cloud Services nu helemaal het ding, en alle IT bedrijven zoeken dezelfde specialisten in die ene te kleine vijver. Het gevolg: schaarste, oplopende salarissen, vacatures die lastig ingevuld kunnen worden. En werkgevers die genoegen nemen met slechte kandidaten die wel het profiel hebben (of iets wat daar op lijkt). Onvermijdelijk komt er de terugval als de problemen opgelost zijn of het nieuwe regime in gaat. De Outlanders en minder presterende medewerkers worden massaal bedankt voor bewezen diensten.

In mijn eigen werkgebied – het bemiddelen van interim recruiters en sourcers – zie ik trouwens hetzelfde: alle IT bedrijven draaien de wervingskraan open, en de interim IT recruiter is bijna net zo moeilijk te vinden als de IT’er die hij of zij zelf zoekt.

Alternatieve markt

Om terug te gaan naar het voorbeeld van de Outlanders, ik zal nooit een Outlander gaan rijden. Die is mij te groot en het rijgedrag spreekt me niet aan. Ik ga dan liever op zoek naar een andere markt, in dit geval de Engelse markt. En voor de interim recruiters doe ik precies hetzelfde. En dat is wat ik mijn klanten ook adviseer. Laat je niet gek laten maken door de markt. Als je niet de goede kandidaat kan vinden in je normale markt, kijk dan eens een andere kandidatenmarkt (buitenland, alternatieve opleidingsrichtingen of een andere ervaring) of wacht even. Je recruitmentadviseur kan je adviseren over de alternatieven voor het vinden van andere topkandidaten. Dit sluit ook goed aan bij het bekende recruiters adagium: twijfelkandidaten moet je niet aannemen. Dan kan je beter verder zoeken of het functie-/zoekprofiel aanpassen. Voor je het weet sta je als verstokte Volvorijder op de A2 in een rijtje met grijze Mitsubishi Outlanders.

 


Delen