Recruitment Tech Awards 2016

      Reacties uitgeschakeld voor Recruitment Tech Awards 2016
Delen

Gisteren jureerde ik op de Recruitment Tech Awards 2016. Recruitment technologie is natuurlijk hot én iedereen wil er meer van weten. Ik loop al wat jaren mee en wordt erg gelukkig van al die nieuwe gezichten die zich vol passie en interesse in het vak storten. En dus ook als het om tech gaat. Recruitment techies komen er aan en dat is erg goed. Waarom? Innovatie en vernieuwing zijn de pijlers van ons vak. Jobboards, werken-bij-sites, linkedin, Facebook, zijn immers ooit bedacht door techies. Door allerlei innovaties binnen ons vak kunnen bedrijven beter concurreren en winnen het daarmee van andere bedrijven, in de race om de beste kandidaat. Gisteren ging het dan ook regelmatig over talentpools, een goede candidate journey of gewoon betere vacatureteksten. Recruiters denken erover na en bedrijven komen met slimme oplossingen.

Opening Recruitment Tech Awards 2016

Om 11.00 ging het programma van start en met een bomvolle zaal. Heleen opende de dag enthousiast waarna YoungCapital (Rogier Thewessen) een goed verhaal had over hun recruitment aanpak. En laten we eerlijk zijn, het is gewoon leuk om jonge ondernemers die ergens in geloven op een podium te zien. Na Rogier was het de beurt aan Oscar Mager, die inging op trend en automatisering/robotisering van Recuitment. Blijft de rol van recruiter wel bestaan en zijn we future proof? Oscar wist een erg mooie brug te slaan tussen allerlei tools die in IT worden gebruikt en die nu steeds meer hun intrede doen in Recruitment. Slag en Trello zijn bijvoorbeeld mooie tools om beter met elkaar te communiceren, kennis te delen en het werk projectmatiger aan te pakken. Daarnaast is het ook erg leuk om hiermee te werken.

Breezy HR is een tool waar ik zelf mee werk als het gaat om speciale projecten, maar is ook handig als je zelf geen ATS hebt. Ik kan het iedereen aanbevelen die geen ATS heeft of als je een speciaal wervingsproject hebt. Maar kijk ook gerust eens naar Hellotalent.

Plenair programma en aanvullende cases

Naast het plenair programma waren er ook allerlei breakout rondes. Ik ben gegaan naar de sessie: “˜Hoe gebruik je data slimmer’, deze sessie werd gegeven door Geert Jan van Waasdorp. Geert Jan en ik kennen elkaar al heel lang en verbazen ons een beetje over het gebrek aan interesse van onze vakgenoten. Schijnbaar is data nog steeds iets wat de gemiddelde recruiter lastig vindt. We hebben liever een “˜coole tool’ dan dat we het over data gaan hebben.

Na de sessie van Geert Jan was Brunel aan de beurt en dat was interessant. Niet zo zeer het gebruik van de verschillende tools en data, maar meer dat Brunel eindelijk een ander pad is ingeslagen. Dat het binnenhalen van klanten leuk is, maar dat het vooral moet gaan over plaatsingen en dus de juiste focus hebben. Afsluitend ben ik naar het verhaal gegaan over Campusrecruitement en Talentpooling, waar ik niet zo veel nieuwe zaken hoorde maar wel 2 enthousiaste mensen een presentatie zag geven over studenten werving.

Afsluitend gaf de Praxis een praktisch verhaal over hun recruitment aanpak, (dus geen recruitment afdeling) waarbij de lokale storemanegers zelf aan de slag kunnen met recruitment en daarbij door simpele tooling worden ondersteund. Zowel vacatureteksten, posters als kandidaat afhandeling, doen de storemanagers zelf. Het zag er écht heel erg eenvoudig uit.

De Recruitment Tech Awards 2016

Je zult begrijpen dat het als jurylid van de Recruitment Tech Awards 2016, niet mee is gevallen om tot op de donderdag mijn mond te moeten houden en te zwijgen als er naar de winnaars werd gevist. Zowel Brunel als Recruitz.io hebben iets moois gedaan, waarbij bij de business case van Brunel er voor mij persoonlijk uit sprong. Gewoon puur het inzichtelijke maken wat iets kost en wat iets heeft opgebracht. En dat met een bewezen oplossing (textkernel), waar niks disruptiefs aan is. Recruitz.io heeft ook iets mooi gemaakt wat het werk van de recruiter makkelijker maakt en wat je beter inzicht geeft in resultaten.

Het is prettig om als recruiter geholpen te worden met je vacature en zo de juiste kanalen van je doelgroep automatisch te kunnen vinden en selecteren.Op kanalen zoals Facebook, Instagram en Google met een paar simpele muisklikken adverteren en direct resultaten zien. Als jurylid ben ik nu al nieuwsgierig naar de inzendingen voor volgend jaar en zal er dan ook zeker weer bij zijn.

Demo Dagen

Op het recruitment tech werd ook weer een nieuw initiatief gelanceerd: de recruitment tech demo dagen. Ipv sales pitches kiezen zij voor het echt onder de motorkap kijken bij nieuwe tooling of ATS-en. Als professional lijkt mij dat een logische stap en moet je als recruiter ook een gevoel ontwikkelen bij een systeem door zelf aan de knoppen te kunnen zitten. Uiteraard een initiatief van Martijn Hemminga.

Recruitment Tech Awards 2016 gemist?

kijk dan nog even naar de nominaties via https://www.youtube.com/watch?v=9E2r2rl8Te0 En als je nieuwsgierig bent of nog meer wilt weten over de Recruitment Tech Awards 2016, stuur Ron Jansen dan even een berichtje.


Delen