Nederlandse Carrieredagen to be or not to be? Thats the question

      Reacties uitgeschakeld voor Nederlandse Carrieredagen to be or not to be? Thats the question
Delen

Afgelopen zaterdag was ik weer eens aanwezig op de Nederlandse Carrií¨redagen in Utrecht. Ook dit jaar weer een dolle bende en waren er weer de genoeg potentií«le kandidaten aanwezig. Naast de nodige sprekers en workshops was er ook ruimte voor een goed gesprek op een stand van een interessante werkgever. Alles tot in de puntjes verzorgd. En naast mooie stands ook grappige gadgets als lokmiddel.

Ik heb wat met banenmarkten en beurzen. Je ziet – de naar kandidaten verlangende – stand bemanning en de zoekende kandidaat op één plek bij elkaar. Voorzichtig wordt er georií«nteerd en vinden de eerste verlegen gesprekken plaats.

Ik ken jullie niet, maar wat doen jullie? Wat voor banen hebben jullie? Ik heb studie x gedaan, kom ik in aanmerking voor een traineeship? Wat ga ik verdienen?  Fantastisch, veel leuker dan zo’n suffe werken-bij-site waar je erg je best moet doen om de juiste antwoorden op je vragen te kunnen vinden. Daarnaast is alles online zo netjes geworden dat het bijna plastisch of nep aandoet.

Kijk zo’n banenbeurs is zo oud als de weg naar Rome, maar werkt nog steeds geweldig. Vraag en aanbod komen bij elkaar en kijken of er een klik is. Wat heb je te bieden en ben je interessant genoeg? Wat voor mensen werken er en hoe komen ze over? Hoe zien mijn nieuwe collega’s eruit, hoe praten ze en kun je met ze lachen? De banenbeurs is misschien een van de authentiekste instrumenten voor een recruiter. Toch??

Maar er is meer!

Goed, hoe moet ik nu de banenmarkt zien? Waar past de banenmarkt in de candidate journey? Eigenlijk zijn er verschillende journeys mogelijk. Soms kent een kandidaat een bedrijf niet (onbekend), soms kan een kandidaat verschillende bedrijven op de beurs direct vergelijken (bv Capgemini, Ordina en Sogeti), waardoor er een merkvoorkeur ontstaat. En in een aantal gevallen gaat men direct solliciteren.

Tja, op de markt kun je vergelijken en tijdens het shoppen bepalen waar je wat gaat kopen – of in dit geval –  gaat solliciteren. Zeker in de huidige markt waar het steeds moeilijker wordt om aan goede kandidaten te komen.

Case voor de recruiter

Wat levert een banenbeurs zoals de Nationale Carrií¨redagen nu eigenlijk op? Als recruiter moet je schipperen qua tijd en kun je je afvragen of je wel naar een beurs toe zou moeten gaan. Mijn indruk is dat steeds meer bedrijven niet kiezen voor een banenbeurs. Recruiters roepen vaak dat het duur is en dat je je geld beter ergens anders voor kunt gebruiken. Is dat waar? Laten we het even op een rijtje zetten;

Kosten beurs

-Personele kosten

-Stand

-Videoscherm

-Gadgets

-Betalen NCB

Laten we een forse stand nemen dan kom je met personeel en spullen zo op 40.000 euro voor 2 dagen.

Opbrengsten banenbeurs

Vaak zie je dat je naast de beurs vaak ook een mediapakket krijgt, waarmee je niet alleen je bezoekers trekt naar je stand, maar ook degene bereikt die (helaas) niet kunnen komen.

  1. Het aantal bezoekers op de Nederlandse Carrií¨redagen ligt rond de 10.000 bezoekers in 2 dagen, dus 5000 per dag;
  2. Laten we ervan uitgaan (is een aanname) dat je op een dag gemiddeld 1000 man bij je stand krijgt, waarvan er 100 interessant zijn en waarvan er 25 gaan solliciteren;
  3. In 2 dagen heb je dus 50 sollicitaties;
  4. Ik weet dat er bedrijven zijn die tussen de 10 en 15 man n.a.v. zo’n beurs aannemen;
  5. Dus dan zit je met een cost per hi-re tussen de €2500 en €4.000 euro best goed.

Maar de oogst is eigenlijk groter. Kijkend naar de Candidate Journey  hebben een aantal mensen kennis met je gemaakt en ben je misschien niet alleen overwegend interessant, maar hebben ze wellicht al een merkvoorkeur voor je.

Of nog beter: ze vertellen het aan vrienden, familie of kennissen, hoe leuk dit of dat bedrijf is (netpromoterscore??). Wat weer een aanleiding is voor andere mensen om je website te bezoeken en te gaan solliciteren.

Overdenkingen

Goed, ik ben misschien wel erg enthousiast over banenbeurzen. Toch even een overdenking:

Stel: internet valt uit, je website doet het niet meer of het is verboden om vacatures te publiceren. Hoe kom jij dan aan je kandidaten of aan je hires? Zet nu eens op een rijtje wat je dan zou doen en hoe denk je dan over banenmarkten? 

Is een werken-bij-site wel zo goed om echt kennis te maken met een bedrijf? Kun je o.b.v. teksten, beelden, plaatjes en filmpjes (al dan niet goedgekeurd door communiedeskundigen) wel een goed beeld vormen van een bedrijf? Is fysieke aanwezigheid en echte interactie tussen mensen niet veel beter?

Ik heb niet de antwoorden op bovenstaande vragen, maar ergens heb ik het gevoel dat de banenmarkt zo gek nog niet is….. 🙂

Tot volgend jaar dus?


Delen