HR professionals vervallen op hun profiel massaal in clichés

      Reacties uitgeschakeld voor HR professionals vervallen op hun profiel massaal in clichés
Delen

LinkedIn, “˜s werelds grootste online professionele netwerk, maakt vandaag de 10 door Nederlandse HR professionals meest gebruikte woorden op LinkedIn-profielen bekend. Hoewel je van mensen werkzaam in HR of recruitment zou verwachten dat zij juí­st weten hoe ze zich moeten onderscheiden, blijken ook zij regelmatig te vervallen in clichés op hun LinkedIn-profiel. Zij noemen zichzelf massaal “˜gespecialiseerd’, “˜gefocust’ en “˜strategisch’.

Traditiegetrouw ziet het platform elke derde week van januari een piek in het aantal aanpassingen van profielen. HR professionals en recruiters doen er goed aan om de 10 woorden op hun LinkedIn-profiel onder de loep te nemen als zij zich willen onderscheiden. Algemene “˜holle’ termen, de zogenaamde buzzwoorden, doen namelijk weinig voor je personal brand.

Dit zijn de 10 meest gebruikte woorden op LinkedIn-profielen van HR en recruitment professionals:

  1. Gespecialiseerd
  2. Leiderschap
  3. Gefocust
  4. Strategisch
  5. Ervaren
  6. Expert
  7. Gepassioneerd
  8. Verantwoordelijk
  9. Generalist
  10. Innovatief

HR professionals en recruiters gebruiken praktisch dezelfde “˜buzzwoorden’ als de rest van het Nederlandse talent op LinkedIn. In plaats van “˜creatief’ en “˜innovatief’ noemen HR professionals zichzelf iets vaker “˜verantwoordelijk’ of “˜generalist’.

Word de “˜go-to’ recruiter

“Als recruiter of HR professional weet je als geen ander hoe belangrijk een sterk personal brand is, dus heb je een voorbeeldfunctie op dit gebied,” geeft Raymond Hí¼ner, head of LinkedIn’s Talent Solutions aan. “Het is jouw taak om toptalent te adviseren over hoe zij zichzelf kunnen onderscheiden van de rest. En hoe kun je dit beter doen dan zelf het goede voorbeeld geven? Wij moedigen alle recruiters en HR professionals aan om in 2017 te investeren in hun eigen merk en te zorgen dat zij opvallen.”

“HR en recruitment professionals werken dagelijks met LinkedIn-profielen van kandidaten, maar moeten hun eigen personal brand niet vergeten,” geeft ook Britt aan: “Gewilde kandidaten kijken vaak “˜terug’ op het profiel van de recruiter die hen benadert. Met een sterk profiel kan je je echt onderscheiden als dé recruiter “˜to go to’.”

#StartSomething

Om alle professionals die van plan zijn hun profiel te updaten een eind op weg te helpen, start LinkedIn vandaag de social campagne #StartSomething. Daarin worden tips gegeven voor een sterk persoonlijk profiel. Meer informatie en tips vind je hier.

Tips om meer context en inhoud toe te voegen aan jouw profiel

  1. Schrijf voor je kandidaten

Als recruiter is het belangrijk dat je op je LinkedIn profiel communiceert over waarom talent bij jouw bedrijf wil werken. Houd potentií«le kandidaten in je achterhoofd bij het schrijven van je profiel. Beschrijf de bedrijfscultuur, waarden en hoe het is om bij jouw organisatie te werken.

  1. Ok, buzzwoorden vermijden is niet makkelijk…

Dus wil je echt graag dat mensen weten hoe gespecialiseerd je bent? Zorg dan dat je er een persoonlijk verhaal bij hebt. Vermeld bijvoorbeeld in je functieomschrijving op LinkedIn welke taken je hebt en zorg dat daar jouw kwaliteiten en persoonlijkheid uit blijken. Bijvoorbeeld: “˜In mijn functie als wervingsspecialist houd ik mij graag bezig met de organisatie van werving en selectie evenementen.’ Daarmee vertel je dat je organisatorische skills hebt, en wat je leuk vindt om te doen.

  1. Help je netwerk aan hun droombaan

Let op dat je profiel kandidaten niet afschrikt.  Leg niet teveel nadruk op hoeveel mensen je al hebt geplaatst. Blijf authentiek en laat zien dat je het beste voor hebt met sollicitanten en hun carrií¨res. Deel bijvoorbeeld relevante tips voor hoe je met succes je droombaan kunt scoren en mensen zullen je gaan merken. De woorden “˜behulpzaam’ en “˜betrokken’ hoef je op je profiel dan niet meer te noemen, maar bewijs je met actie.

  1. Laat je netwerk voor je spreken

Zie je helemaal door de buzzwoord-bomen het bos niet meer? Vraag mensen die je succesvol aan een nieuwe baan hebt geholpen en je daar dankbaar voor zijn om een wederdienst, namelijk een aanbeveling. De kans is groot dat zij jouw beste kwaliteiten  kunnen noemen met een mooi voorbeeld erbij. En als iemand anders het zegt kom het nóg geloofwaardiger over.

  1. Be there or be square

Zorg ervoor dat je zichtbaar bent én blijft. Dit kan je doen door regelmatig updates te plaatsen, bijvoorbeeld over je werkzaamheden of over nieuws uit de branche waarin je werkt. Plan af en toe een momentje in om hier aandacht aan te besteden. Doordat je zichtbaar bent, ziet jouw netwerk vanzelf welke kwaliteiten jij in huis hebt.

Over LinkedIn

LinkedIn brengt professionals wereldwijd met elkaar in verbinding om ze te helpen productiever en succesvoller te zijn en verandert de manier waarop bedrijven personeel werven en hun marketing en sales inrichten. Onze visie is om economische kansen te creí«ren voor iedereen die onderdeel is van de wereldwijde beroepsbevolking door middel van het voortdurend ontwikkelen van “˜s werelds eerste Economic Graph. LinkedIn heeft meer dan 467 miljoen leden en heeft kantoren over de hele wereld.


Delen