Wat doe je liever: gamen, of solliciteren?

Wat doe je liever: gamen, of solliciteren? (Over de recruitmentgame van PlaytoWork)

Jonge mbo’ers zijn vaak onvindbaar en ‘onbeschreven’ voor recruiters. PlaytoWork brengt ze met een innovatieve game bij elkaar, en is daarmee een van de kanshebbers voor de Werf& Awards 2017.

categorie: recruitment

Omschrijving van de case

Recruitment van jong talent is belangrijk voor zowel bedrijven als voor het jong talent zelf, dat weinig tot geen werkervaring heeft. PlaytoWork maakt op een innovatieve manier de verbinding tussen jonge mbo’ers/ROC’s en het bedrijfsleven.

Daarbij worden serious games ingezet voor recruitment vraagstukken van werkgevers. De belofte is het potentieel van de mbo’ers te ontsluiten en ze op een betere en snellere wijze in te contact te brengen met werkgevers met echte, passende, banen.

Achtergrond

De arbeidsmarkt ontwikkelt zich van traditioneel matchen op CV en persoonskenmerken naar meer gedragsgerichte matching. In alle geledingen gaat het meer om een passende karakterologische fit. De match op ‘hard skills’ blijft daarbij aan relevantie gelijk of neemt zelfs af. Veel werkgevers hebben een wervings- en/of selectievraagstuk afhankelijk van vraag en aanbod. Met werkgevers komen we tot een ‘wensprofiel’ van het succesvolle gedrag in een functie. Deze wordt gekoppeld aan de (opgebouwde) profielen van de spelers.

Voor werkgevers met een werving en/of selectievraagstuk levert PlaytoWork kort gezegd betere (gekwalificeerde) kandidaten met een lager afbreukrisico, tegen lagere cost of hire. Naar de woorden van Thomas Mulder, HR Director Vodafone: ‘Liever mentaliteitsprofielen dan functieprofielen’.

Een soort assessment in gamevorm

Matching vindt bij PlaytoWork plaats op zowel harde criteria (leeftijd, studierichting, etc.) als zachte criteria (persoonlijkheid en gedrag). De serious games worden gebruikt om met name de zachte criteria effectief en efficiënt te ontsluiten. Dit gebeurt naar zowel de werkgever als de jonge mbo’er. Vergelijk het met een langdurig assessment, maar dan in de vorm van een game.

Voor zowel kandidaten als werkgevers is het platform landelijk inzetbaar en tegelijkertijd lokaal of regionaal in te zetten. Daarnaast zal ook offline actief aandacht worden besteed aan de spelers.

Wat was de impact van de case?

PlaytoWork belichaamt de ‘democratisering’ van assessments. Voor HBO- en WO-opgeleide zijn deze al langer in zwang, nu zijn ze ook bereikbaar voor jonge mbo’ers. Daardoor krijgen zij meer inzicht in zichzelf. Zo kunnen ze ook betere keuzes maken. ‘Het spelen van spelletjes’ is een leukere en betere manier om aan een passende baan te komen. Door de opbouw van een ‘Skill’-database en campus recruitment vinden werkgevers beter geprekwalificeerde en passende kandidaten. Daarnaast stimuleert de game werkgevers om (beter) na te denken over wat succesvol gedrag in een baan definieert en daarnaar te handelen.

Voor werkgevers die inmiddels al de ommezwaai maken van functieprofielen (uitgaande van specifieke vacatures) naar mentaliteitsprofielen (passend bij een organisatie) is de onderliggende serious game-technologie van PlaytoWork een uitkomst.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

PlaytoWork is een social enterprise. De organisatie draagt bij aan het voorkomen van jeugdwerkloosheid en geeft inzicht aan jonge mensen in wie ze zijn en wat ze kunnen. Ze zijn meer dan hun diploma. Door het unieke en innovatieve platform, gericht op de niche groep van jonge mbo’ers en de inzet van serious gaming, vinden op een leukere manier betere matches plaats.

Een passende baan gaat, naast competenties en vaardigheden, steeds meer over karakter en mentaliteit. Voor werkgevers is het een middel om jonge mensen te werven en te selecteren op basis van een wensprofiel en een grotere voorspellende waarde van succesvol gedrag in een functie. Voor PlaytoWork is het uitgangspunt de trends, vraagstukken en uitdagingen vanuit de arbeidsmarkt/werkgevers.

Credits case

PlaytoWork is een consortium bestaande uit IJsfontein, EagleScience en Banenruil.
Het initiatief is genomen door de Gemeente Amsterdam. Dit in samenwerking met de Amsterdam Economic Board en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Partners in de realisatie van het platform zijn onder andere YoungWorks, Coebergh Communicatie Less or More, NoTomato.
Daarnaast zijn er meerdere koepels betrokken, een twintigtal ROC’s en (landelijke) werkgevers en de wetenschap (onder andere UvA en Erasmus Universiteit).

Ook kans maken op een Werf& Award 2017?

Wil jij de opvolger worden van Hunkemöller, Tata Steel, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 10 maart 2017 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.

Bron: Werf&

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Wat doe je liever: gamen, of solliciteren?, 10.0 out of 10 based on 1 rating

About Redactie