De 10 meest voorkomende ergernissen van een recruiter

Het valt soms niet mee om recruiter te zijn. Sollicitanten halen immers vaak het bloed onder hun nagels vandaan. Dit zijn de 10 meest voorkomende ergernissen.

Een recruiter moet over verschillende competenties bezitten: commercieel en doelgericht zijn, goed kunnen netwerken, maar ook een goed inlevingsvermogen hebben. Maar zelfs als je al die competenties hebt, is het nog niet altijd even makkelijk om een juiste match te maken tussen klant en sollicitant.

Werkelijkheid is soms vervelend

Met name kandidaten kunnen voor vervelende verrassingen zorgen. Aangezien de ‘regels en tips’ voor het solliciteren online overal te vinden zijn, denken recruiters misschien dat iedere kandidaat tegenwoordig goed voorbereid een sollicitatieprocedure ingaat. Helaas is de werkelijkheid soms behoorlijk anders. Bij CVster hebben ze daarom de 10 meest voorkomende ergernissen van recruiters nog maar eens op een rijtje gezet:

Aáárgh 1: Geen inzet

Met stip op 1: gebrek aan inzet. Vaak verwacht de sollicitant dat de recruiter al het werk doet en de sollicitant alleen maar ‘een paar vraagjes’ hoeft te beantwoorden. Deze instelling komt in allerlei aspecten terug: van een afgeraffelde motivatiebrief inclusief het gebruik van standaardzinnen, tot een afwachtende houding.

Aáárgh 2: Foute kleding, onverzorgd uiterlijk

Professioneel en verzorgd op een sollicitatiegesprek verschijnen is vanzelfsprekend. Toch? Nou nee. Sollicitanten komen nog maar wat vaak langs in spijkerbroeken, T-shirts met animaties of met een pet op. Ook zichtbare piercings en/of tatoeages vallen onder deze ergernis.

Aáárgh 3: Te laat komen

Op tijd verschijnen voor je sollicitatie, je zou denken: dat is toch wel het minste dat je kunt doen. Toch blijkt het voor veel kandidaten nog best moeilijk. Files, het onvoorspelbare OV of het adres niet kunnen vinden: het wordt allemaal als excuus opgevoerd. Terwijl er wel beschouwd eigenlijk geen excuus voor is…

Aáárgh 4: Niet ingelezen

Bij een bedrijf solliciteren, maar niet kijken waar het bedrijf voor staat? Een slechte start. Alleen de vacature doorlezen is zelden genoeg om het gesprek te kunnen ingaan. Een goede voorbereiding is het halve werk. Waarom houden veel sollicitanten zich daar dan toch niet aan?

Aáárgh 5: Te verlegen

Gezonde spanning is niet meer dan normaal bij een sollicitatie. Maar niet durven antwoorden op vragen? Dat is toch niet de bedoeling. Niet alleen lastig voor een recruiter, maar natuurlijk ook voor de klant. En uiteindelijk natuurlijk ook voor de kandidaat. Liever het verkeerde antwoord geven dan geen antwoord geven.

Aáárgh 6: Onbereikbaar tijdens de procedure

Vaak heeft een recruiter haast om een vacature te vervullen. Snel schakelen is dan belangrijk. Helaas zijn sollicitanten vaak slecht bereikbaar tijdens hun procedure. Ook de mail beantwoorden ze vaak niet meteen. Tja, dan wordt het lastig, hè…

Aáárgh 7: ‘Waarom past deze functie bij jou?’ ‘Geen idee’

Vrijwel elke recruiter stelt de vraag waarom de sollicitant bij een bepaalde functie past. Toch weten sollicitanten deze vraag vaak niet te beantwoorden of klappen zij bij deze vraag vaak dicht. Wat moet je dan nog als recruiter?

Aáárgh 8: Roddelen over huidige werkgever

Natuurlijk, niet veel kandidaten gaan weg bij hun huidige werkgever omdat ze het daar zo verschrikkelijk naar hun zin hebben. Maar klagen of roddelen hierover? Veel sollicitanten zien een sollicitatiegesprek blijkbaar als een geschikt moment om zich uit te laten over deze situatie, terwijl geen recruiter daarop zit te wachten. We zouden het toch over de toekomst hebben? En als je al zo praat over je huidige baas, hoe zal je dan straks over ons praten?

Aáárgh 9: Niet bevoegd zijn om te tekenen

Om een arbeidscontract compleet te maken, is altijd een geldig paspoort of legitimatiebewijs nodig. Dus, sollicitant: neem die dan ook mee! Verspil de tijd van de werkgever en de recruiter niet.

Aáárgh 10: Alles delen op social media

Informatie over je sollicitatiegesprek meteen op Facebook slingeren? Het is niet verboden, maar je maakt je er als sollicitant ook niet bepaald populair mee. Ook heel erg: kandidaten die al vóór een officiële ondertekening of contractafspraak op social media posten: ’Een nieuwe baan!’. We zullen het nog net geen nepnieuws noemen, maar het komt wel in de buurt.

Waar een recruiter zich inzet om een goede match voor elkaar te krijgen, lijken sommige sollicitanten er alles aan te doen om maar niet van het stempel ‘werkloze’ af te komen…

Dit blog is geschreven door Robin Bakker (CVster).  Bron: Werf& 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
De 10 meest voorkomende ergernissen van een recruiter, 10.0 out of 10 based on 1 rating
avatar

About Redactie