Liever een leuke baan dan een topsalaris

      Reacties uitgeschakeld voor Liever een leuke baan dan een topsalaris
Delen

Millennials verkiezen fun op het werk massaal boven keiharde cash: zeven op de tien Europese jongeren zouden een saaie baan die een ton per jaar verdient afslaan voor een leuke, modaal betalende job.

Dat blijkt uit internationaal arbeidsmarktonderzoek naar de mindset van millennials op het gebied van werk. Het onderzoek, uitgevoerd door YoungCapital in samenwerking met de Universiteit Utrecht, werd vandaag gepubliceerd in de New Generation Recruitment Guide 2017-2018.

Voor het onderzoek werden 3.721 millennials tussen de 17 en 36 jaar in acht Europese landen ondervraagd. Zij kregen de keuze: ga je voor een saaie baan met een dikke loonstrook of een leuke baan die modaal verdient?

Maar liefst 69 procent prefereert de leuke baan. Vooral de Spanjaarden (81 procent), de Fransen (77 procent) en de Nederlanders (71 procent) kiezen vol overgave voor fun tegen een modale beloning.

De Duitsers en de Britten zijn minder overtuigd: in deze landen zouden respectievelijk 55 en 57 procent een goedbetalende, doch slaapverwekkende carrière aan zich voorbij laten gaan. “Werkgevers doen er goed aan hier notie van te nemen”, zegt Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital.  “De tijd dat je jong talent met alleen een dik salaris over de streep trok, is nu echt voorbij. Wie een duurzame relatie met millennials wil opbouwen, zal zich echt moeten verdiepen in hun mindset.”

Vast contract valt van voetstuk

Het onderzoek gaat ook in op de voorkeuren van millennials voor contractvormen. Op de vraag welke contractvorm zij ideaal vinden op dit moment van hun leven, geven zes op de tien Europese jongeren de voorkeur aan een contract voor bepaalde tijd. In Nederland geldt dit voor de helft van de ondervraagden.

Dat is verrassend, aldus Werner Liebregts, onderzoeker aan de Universiteit Utrecht. “Rationeel gezien zou het contract voor onbepaalde tijd met alle bijkomende zekerheden het ideaal moeten zijn van iedere werknemer, op elk moment van zijn of haar leven. Niets is minder waar: jongeren willen zich juist vrij voelen.”

De ondervraagden geven aan hun opties open te willen houden om te reizen of te studeren, of willen zich zo breed mogelijk ontwikkelen bij verschillende werkgevers.

Liebregts: “Als zij zelf niet de intentie hebben om lange tijd bij een bedrijf te blijven, verwachten ze die commitment ook niet van hun baas.” Hoe jonger de ondervraagden, hoe minder geliefd het vaste contract. Alleen in Frankrijk geven jongeren in alle leeftijdsgroepen de voorkeur aan een contract voor onbepaalde tijd.

Tevreden met contractvorm

Over het algemeen zijn de millennials tevreden over het aantal uren dat zij werken en hun contractvorm. Van de ondervraagden die nu werken onder een kortlopend uitzendcontract, een halfjaarcontract, een jaarcontract of een contract voor onbepaalde tijd, geeft steeds de grootste groep aan daar ook tevreden mee te zijn.

In Nederland zijn mensen relatief minder tevreden en zouden meer mensen een vast contract willen hebben. Opmerkelijk is ook dat 18,6 procent van de mensen die wel een vast contract hebben, liever een flexibel contract zou willen.

Millennials willen nieuwe dingen leren

In alle Europese landen vinden jongeren nieuwe dingen leren het allerbelangrijkste bij de keuze voor een werkgever. Salaris staat op de tweede plek, gevolgd door duidelijke kaders: jongeren willen graag precies weten wat de baas van ze verwacht. Het criterium ‘maatschappelijk verantwoord bezig zijn’ valt net buiten de top drie: 68 procent van de Europese jongeren geeft aan dit (heel) belangrijk te vinden.

Nederlanders vinden mvo met 58 procent een stuk minder boeiend, zeker in vergelijking met Frankrijk en Oostenrijk, waar driekwart van de respondenten het belangrijk vindt. Wel hechten Nederlanders in verhouding veel waarde aan een informele bedrijfscultuur.

Van gadgets, zoals een telefoon of laptop van de zaak, zijn millennials het minst onder de indruk. Ook de mogelijkheid tot thuiswerken en een goede reputatie geven niet de doorslag bij de keus voor een werkgever.

Over YoungCapital

YoungCapital gelooft in de kracht van jonge mensen. Als digital natives jagen ze vernieuwing aan bij organisaties. De recruitmentspecialist ziet jongeren als het groeikapitaal dat elk bedrijf nodig heeft. YoungCapital doet er alles aan om het beste naar boven te brengen bij jongeren én bij bedrijven. Zodat ze elkaar blijven stimuleren tot groei.

Bestel gratis de New Generation Recruitment Guide.


Delen