How to: Millennials in de IT-branche bedrijfstrouw maken

      Reacties uitgeschakeld voor How to: Millennials in de IT-branche bedrijfstrouw maken
Delen

Eén ding is zeker: jongeren, die op dit moment de arbeidsmarkt betreden, steken anders in elkaar dan de jongeren van tien jaar terug. Deze groep wordt ook wel de “˜millennial’ of “˜Google Generatie’ genoemd. Of zelfs Peter Pan-generatie, omdat ze niet volwassen zouden willen worden. Die laatste benaming vind ik een beetje negatief, maar hoe je hen ook kwalificeert, het is een generatie van eigenwijze donders voor wie materií«le zekerheid en comfort niet vooropstaan. Toch een beetje Peter Pan dus.

Als werknemers zitten de millennials niet stil. Zo’n zestig procent verandert binnen drie jaar van baan. Voor het bedrijfsleven betekent dit een enorme uitdaging om deze groep binnenboord te houden. Het is voor bedrijven onvermijdelijk om hiervoor een goed uitgedachte strategie te bedenken. Wie nu niet in de millennials investeert, mist straks de boot.

Deze jongeren vinden het belangrijk om iets te doen wat ze leuk vinden en waarvan ze het gevoel hebben dat het bijdraagt aan de samenleving. Een “˜goede’ baan hebben en een leuk inkomen wegen voor hen minder zwaar. Ook is deze groep ondernemender. Vorig jaar bestond al ongeveer de helft van de startende ondernemers in Nederland uit millennials. Maar hoe zorg je er als onderneming voor dat je deze “˜frisse wind’-lichting aan je bedrijf bindt?

Denk vanuit de Peter Pan-generatie

Millennials gedragen zich op de werkvloer heel anders dan hun collega’s uit oudere generaties. Ze willen ook op een andere manier aangestuurd worden. Van huis uit heeft deze groep meegekregen om assertief te zijn, met als gevolg dat ze niet onder de indruk zijn van hií«rarchie. Wie een millennial een taak geeft, moet dan ook niet verbaasd opkijken als daarop gereageerd wordt met “˜waarom?’. Niet om te sarren, maar omdat dit voor de millennial belangrijk is om te weten.

Werk moet zinvol zijn en bijdragen aan de ontwikkeling van het bedrijf. Ze verwachten bovendien eerlijkheid. De bullshit-radar staat altijd aan en ze merken het direct als ze met een kluitje in het riet worden gestuurd of als iemand probeert hen om de tuin te leiden. Zorg daarom voor duidelijke communicatie en een open cultuur.

Daarbij bereik je de volle inzet van een millennial, wanneer vanaf de eerste werkdag merkbaar het volle vertrouwen wordt gegeven. “˜Je hebt ons tenslotte toch niet voor niets ingehuurd?!’ Deze young professionals staan in de startblokken om een bedrijfscultuur helemaal te veranderen en ze zullen organisaties flexibeler en platter maken. Ze communiceren met hun collega’s op dezelfde manier als ze met vrienden en familie doen: informeel.

Een millennial gaat ook niet in zijn eentje in een kamertje zitten ploeteren om een bepaald probleem op te lossen. Veel liever vormt hij of zij een werkgroep met collega’s om de krachten te bundelen. Meer inzichten rondom de baankeuze van deze generatie vind je in dit onderzoek van Neomax.

Van kapitalisme naar talentisme 

Daarnaast is “˜toegang tot kapitaal’ niet meer de sleutelfactor voor het succes van een onderneming. De sleutel is de toegang tot talent. Kapitalisme wordt vervangen door wat ook wel “˜talentisme’ wordt genoemd. In dit tijdperk draait het allemaal om de mate waarin een bedrijf in staat is om talentvolle medewerkers binnen te halen en aan zich te binden.

Bijvoorbeeld door hen de kans te geven zich te blijven ontwikkelen of om zinvol werk te doen. Dit wordt talentmanagement genoemd. Zeker in de IT, waar goedopgeleide specialisten schaars zijn en de banen voor het uitkiezen hebben, is talentmanagement van levensbelang.

Om de Peter Pan-generatie aan je te binden moet het personeelsmanagement mee veranderen met de bovenstaande ontwikkelingen. Het centrale doel is het verhogen van het prestatieniveau van zowel de werknemers als dat van de organisatie in haar geheel. Organisatiebreed talentmanagement, dat is de beste aanpak.

Claudette Martens, oprichtster en CEO van IT-dienstverlener neomax.nl 


Delen