Populariteit van MKB als werkgever houdt aan

Via LinkedIn is een stijging van 19% ten opzichte van vorig jaar te zien in personen die aangeven te werken voor een MKB met minder dan 200 medewerkers. Grotere bedrijven zien juist een daling in medewerkers. Daarmee houdt de populariteit van het MKB als werkgever aan.

Dit blijkt uit een analyse van geanonimiseerde data op meer dan 7 miljoen Nederlandse LinkedIn-profielen. De analyse laat verder zien dat de personele krimp bij grote bedrijven juist stabiliseert. Vorig jaar was een daling zichtbaar van 20% in het aantal LinkedIn-leden dat aangaf te werken voor een bedrijf met meer dan 10.000 medewerkers. De recente data toont aan dat deze krimp aanhoudt, maar ‘slechts’ met 1,7% ten opzichte van vorig jaar. De algehele werkgelegenheid stijgt, met het MKB als motor.

Toenemend ondernemerschap en groeiend MKB

Ten opzichte van vorig jaar laat LinkedIn’s data een stijging zien van 6,5% in het aantal leden dat zichzelf ‘ondernemer’ noemt op hun LinkedIn-profiel. Dat is een duidelijke indicator voor de aanhoudende trend van Nederlands ondernemerschap.

Michaël van Straalen, voorzitter van MKB-Nederland vindt het goed nieuws: “Of je nu met de nieuwste technologie bezig wilt zijn of in de zorg, het MKB biedt kansen voor iedereen. Het is goed nieuws dat Nederland steeds ondernemender wordt, want alles begint bij nieuwe plannen en het pakken van kansen. Alleen zo blijven we innovatief en vernieuwend als land.”

De arbeidsmarktprognose van UWV bevestigt dat een aanzienlijk deel van de nieuwe banen – dit jaar komen er 138.000 bij – wordt ingevuld via uitzendwerk en door zelfstandig ondernemers. LinkedIn’s data toont aan dat de meeste mensen die tussen april 2016 en april 2017 startten bij een MKB, gingen werken bij een MKB in de technologiesector. De top 5 sectoren waarin de banen bij het MKB het hardste groeiden, zijn:

  1. Technologie – software (5%)
  2. Gezondheidszorg (4%)
  3. Architectuur en engineering (2,5%)
  4. Zakelijke dienstverlening (1,7%)
  5. Retail (1,4%)

Rob Witjes, hoofd arbeidsmarktinformatie van UWV, geeft aan: “Het MKB is ontzettend belangrijk voor onze economie. Daar zien we de echte groei, bijvoorbeeld vanuit door de deeleconomie gedreven start-ups. Of bij MKB-bedrijven die profiteren van de aantrekkende arbeidsmarkt, zoals in de bouw en technologie.”

Grote bedrijven van meer dan 10.000 medewerkers zien de grootste daling in personeel. Het gaat vooral om organisaties die actief zijn in de telecommunicatie (-10%), olie- en energie (-4,6%) en productie en industrie (-2,6%).

Groot-Brittannië is op één na grootste leverancier van talent aan Nederland

De data-analyse kijkt ook naar migratie van talent tussen landen het afgelopen jaar. De Nederlandse arbeidsmarkt wordt verrijkt met professionals uit India. Er komt bijna drie keer zoveel talent uit India naar Nederland, dan dat er aan talent uit Nederland vertrekt naar India. Deze professionals gaan voornamelijk aan de slag in de software technologie.

Groot-Brittannië neemt een tweede plek in met talent dat voornamelijk start in de financiële en zakelijke dienstverlening. Dit jaar zijn de volgende landen verantwoordelijk voor de meeste netto migratie naar Nederland:

  1. India, 19%
  2. Groot-Brittannië, 9%
  3. Italië, 8%
  4. Turkije, 7%
  5. Brazilië, 7%

“Door de informatie die mensen delen op LinkedIn, signaleren we trends in arbeidsmarkt-migratie,” geeft Marcel Molenaar, country manager van LinkedIn Benelux aan. “Vraag en aanbod van talent wordt inzichtelijk, maar ook de bereidheid van bepaalde culturen om zich in een ander land te vestigen. Met deze data kunnen bedrijven, talent maar ook overheden en onderwijsinstellingen hun voordeel doen en daar hun plannen en beleid op aanpassen.”

Natuurlijk is ook veel Nederlands talent in het buitenland gaan werken, met Duitsland als meest populaire bestemming. De top 5 landen die verantwoordelijk zijn voor de grootste netto migratie uit Nederland zijn:

  1. Duitsland, 28%
  2. België, 16%
  3. Australië, 6%
  4. Zwitserland, 5%
  5. Spanje, 5%

Over de analyse

De data-analyse is gebaseerd op een sample van ruim 1 miljoen Nederlandse LinkedIn leden die voldoende informatie op hun profiel hebben staan over het huidige bedrijf waar ze werken EN de functie EN de sector EN locatie, in zowel april 2016 als april 2017. De jaar-op-jaar cijfers zijn dus gebaseerd op procentuele groei tussen april 2016 en april 2017. In Nederland telt LinkedIn ruim 7 miljoen leden. De analyse geeft dan ook een duidelijk beeld van de migratietrends op de Nederlandse arbeidsmarkt.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.0/10 (1 vote cast)
Populariteit van MKB als werkgever houdt aan, 9.0 out of 10 based on 1 rating

About Redactie