Het regent weer personeelstekorten

Het mag nu dan zomer zijn, in de recruitmentwereld is het bepaald geen komkommertijd. Tal van sectoren en beroepsgroepen komen naar buiten met een noodkreet wegens gebrek aan personeel. En daarbij gaat het nu eens niet alleen om de geijkte lerarenverpleegkundigenvrachtwagenchauffeurs en software developers.

Om wie dan wel? Hier is een kleine greep uit de voorbije dagen:

#1. In 20 jaar 637.000 piloten

Het duurt nog even, maar toch. Boeing Global Services voorspelt tot aan het jaar 2036 wereldwijd een tekort van maar liefst 637.000 piloten voor de commerciële luchtvaart. Dat komt bovenop een verwacht tekort van 648.000 nieuwe onderhoudstechnici voor de commerciële luchtvaart en 839.000 nieuwe cabinepersoneelsleden. In Europa gaat het om 106.000 piloten, 111.000 technici en 173.000 cabinecrewleden.

#2. Waar zijn toch de blockchain-experts?

Een opleiding is er (nog?) niet voor, maar de vraag in de arbeidsmarkt is er al zeker wel. Oftewel: waar zijn in hemelsnaam de blockchain- en bitcoinexperts te vinden? In 2015 was de zoekterm in vacatures nog zo goed als onbekend. Maar in 2016 kwam de term ‘blockchain’ ineens in 17 procent van de vacatures voor. En dat groeide in mei 2017 naar maar liefst 28 procent, meldt Indeed. Die banen zijn bovendien steeds moeilijker te vervullen, aldus de vacaturezoekmachine. Meer dan 15 procent van de vacatures voor ‘blockchain-manager’ staat langer dan 60 dagen open.

#3. Finance professionals: een plus van 20 procent

Business controller, financial controller, assistant controller: zet controller in de functietitel en je kunt er donder op zeggen dat de functie moeilijk is in te vullen. Volgens onderzoek van Robert Walters waren er in het tweede kwartaal van dit jaar maar liefst 20 procent méér online financiële vacatures voor dan vorig jaar. En alle vormen van controller scoren daarbij hoog.

Ook naar andere hoogopgeleide financials als accountants groeit de vraag overigens flink door. Yacht meldde bijvoorbeeld dat niet alleen de vraag naar financial controllers (+42%), maar ook die naar auditors (+37%) sterk in de lift zit.

#4. Bij de ambassades springen rechercheurs bij

Ook bij de politie begint het personeelstekort zich te wreken. Bij de Afdeling Bewaken en Beveiligen (ABB) van de politie-eenheid Den Haag is deze zomer de nood zo hoog, dat gespecialiseerde rechercheurs ambassades en andere belangrijke gebouwen in de Hofstad moeten bewaken, ontdekte Omroep West vorige week.

De Haagse afdeling die ambassades bewaakt is al jaren onderbemand. Dat heeft tot gevolg dat deze zomer agenten bijspringen die zich anders bezighouden met onder meer zedenzaken, kinderporno, mensenhandel, cybercrime en georganiseerde misdaad. Het gaat om 211 bewakingsdiensten per maand, zo blijkt.

Volgens de Haagse eenheidschef Paul van Musscher wordt er ‘hard gewerkt’ aan een structurele oplossing voor het personeelstekort. ‘Dat plan is echter niet van de ene op de andere dag geregeld. Denk bijvoorbeeld aan werving, screening en selectie van nieuw personeel.’

Het AD meldde eerder in juli trouwens al een ‘schreeuwend tekort’ aan agenten in bijvoorbeeld Amsterdam, waardoor veel criminelen deze zomer vrijuit zouden gaan. Want aan criminelen is dan helaas weer géén nijpend tekort…

#5. Wie kent nog een hovenier of zaadteeltspecialist?

Nog zo’n beroepsgroep waar je misschien niet meteen aan denkt als je het over tekorten hebt: de agrariër. Toch schijnt met name aan hoveniers en zaadteeltspecialisten een groot gebrek te zijn.

Alleen al in de 4 gemeenten in de kop van Noord-Holland zijn binnen 3 jaar bijna 4.000 voltijds vacatures te vinden voor personeel in de zorg, agrarische sector, techniek en toerisme, meldt het project Match 2020. En de hoveniers horen daar dus prominent bij. Net als overigens: bouwvakkers, technici, specialisten op het gebied van windenergie, koks en schoonmaakpersoneel. De 4 gemeenten hebben daarom aangekondigd dit najaar met plannen te komen over hoe al die tekorten te keren.

#6. Zelfs de binnenvaart dreigt stil te vallen

Niet alleen in de zorg is het al zover dat instellingen personeel bij elkaar proberen ‘weg te kopen’. Ook in de binnenvaart is dat aan de hand, melden BNR. En de Schuttevaer heeft het zelfs over een ‘schreeuwend tekort’ aan schippers en stuurlui. ‘Honderden’ vacatures staan er open, ‘en dat worden er steeds meer’. Voor de snelle aanwas wordt nu vooral over de grenzen gezocht.

#7. En… komt de bus nog wel?

Al ‘op korte termijn’ kan het tekort aan buschauffeurs ertoe leiden dat buslijnen uitvallen, meldde de NOS. Het tekort is wel voorzien, want dat veel chauffeurs binnenkort met pensioen gaan zagen ze in de sector natuurlijk wel aankomen. Maar de maatregelen die zijn genomen door de ov-bedrijven zetten nog niet voldoende zoden aan de dijk.

Meer leerwerkplekken voor buschauffeurs, meer geld, trainingen om hen langer inzetbaar te houden, een lagere minimumleeftijd voor buschauffeurs: het blijkt allemaal niet genoeg om de bus voldoende te kunnen bemensen.

Personeelstekort grootste risico wereldeconomie

De tekorten in veel sectoren gaan zelfs zover dat ze gezien worden als de grootste bedreiging van de economie. Uit onderzoek van consultancybedrijf Grant Thornton blijkt dat het economisch optimisme van bedrijven wereldwijd bijna op recordhoogte staat, maar dat er tegelijk één grote zorg is: gebrek aan talent.

Meer dan een derde van de door hen ondervraagden ziet een tekort aan gekwalificeerd personeel nu als potentieel risico, een nieuw record. En nóg een record: 36 procent zegt van plan te zijn de komende 12 maanden extra nieuwe mensen aan te nemen.

Ook de Rabobank luidt de noodklok. Het tekort aan arbeid belemmert grofweg 7 procent van het bbp, stelt de bank in een deze week verschenen rapport. Hun opsomming van bedrijven die met tekorten kampen:

Uitzend-, ingenieurs-, juridisch- en managementadviesbureaus, beveiligers, callcenters, hoveniers en schoonmaakbedrijven.

Bron: Werf-en.nl

 

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
avatar

About Redactie