Vijf negatieve gedachten omzetten naar positieve gedachten

      Reacties uitgeschakeld voor Vijf negatieve gedachten omzetten naar positieve gedachten
Delen

Iedereen denkt wel eens negatief over zichzelf. Je ziet het wellicht niet altijd meteen, maar deze negatieve gedachten kunnen jouw doen en laten direct beïnvloeden. Wanneer je beseft dat die gedachten door jezelf opgelegde beperkingen zijn, kun je deze omzetten naar positieve gedachten. En dan ziet het leven er ineens een stuk anders uit.

Hieronder vijf veel voorkomende negatieve gedachten en vijf nieuwe positieve gedachten.

Negatieve gedachte 1: Ik ben niet goed genoeg

Deze gedachte heeft alles te maken met zelfvertrouwen: je twijfelt aan alles wat je doet, gaat doen en hebt gedaan. Je denkt dat je niet goed genoeg bent om de dingen te bereiken die je wilt bereiken. Maar waarom zou je niet goed genoeg zijn? Omdat je bepaalde vaardigheden wellicht nog niet onder de knie hebt? Dat is geen reden om te denken dat het niet gaat lukken. Je hebt immers ook leren praten, lopen en fietsen terwijl je vooraf geen enkel idee had hoe dat moest. Iedereen is goed genoeg. Laat jezelf dus niet beperken door deze negatieve gedachte.

Nieuwe positieve gedachte: Ik ben het waard om te bereiken wat ik wens, net zoals iedereen dat is!

Negatieve gedachte 2: Ik kan het niet

“Of je nu denkt dat je het wel kunt of dat je het niet kunt, je hebt gelijk,” zo zei Henry Ford al eens. En zo is het: als jij uitspreekt en gelooft dat je iets niet kunt, dan lukt het je ook niet. Je hersenen zorgen er namelijk voor dat jij jezelf in alles ondermijnt en tegenhoudt om succes te hebben. Maar andersom werkt het natuurlijk ook, dus voed je hersenen vooral met positieve gedachten!

Nieuwe positieve gedachte: Ik kan alles wat ik écht wil!

Negatieve gedachte 3: Ik heb niet zo veel geluk als anderen

Ken je dat gevoel? Dat het leven van anderen beter of mooier is dan dat van jezelf? Jij werkt zo hard voor je geluk en toch gaat het anderen veel gemakkelijker af. Je voelt je minderwaardig omdat het jou niet lukt om het zo perfect voor elkaar te krijgen. Echter, dat het geluk van anderen als vanzelf komt is een illusie. Je ziet niet dat ze er hard voor hebben gewerkt, of dat ze er wellicht nog steeds hard voor werken.  En zo zal ook jij je geluk vinden.

Nieuwe positieve gedachte: Ook mij gaan goede dingen overkomen!

Negatieve gedachte 4: Ik zou beter moeten kunnen

Het begint ermee dat ‘ik zou’ al een negatieve klank heeft. Toch is dit precies waar we mee opgevoed worden. In het kader van persoonlijke ontwikkeling wordt in scholen en binnen bedrijven steeds van je gevraagd beter te presteren dan voorheen. Het is gemakkelijk om deze gedachten zelf over te nemen en op al je doen en laten te projecteren: ik zou slimmer moeten zijn, ik zou productiever moeten zijn, etc. Alsof je het nooit goed genoeg doet. Op deze manier ben je nooit tevreden, wat je ook bereikt. In plaats daarvan kun je beter focussen op de dingen die je echt wilt veranderen of verbeteren. Stel doelen en wees trots wanneer je die doelen bereikt.

Nieuwe positieve gedachte: Alles waar ik mijn best voor doe is goed!

Negatieve gedachte 5: Ik ben niet sterk genoeg

Het is heel menselijk om je af en toe niet sterk genoeg te voelen. Iedereen heeft hier weleens last van. Dit is niet erg. Het probleem zit in de herhaling: als je steeds maar blijft denken dat je niet sterk genoeg bent, raak je ervan overtuigd dat het waarheid is. Om de kracht te vinden die op dat moment nodig is, helpt het om juist het tegenovergestelde te denken.

Nieuwe positieve gedachte: Ik ben sterk genoeg!

Alle ‘nieuwe positieve gedachten’ worden ook wel affirmaties genoemd: uitspraken waarmee je gedachten en gevoelens in jezelf kunt bevestigen en versterken. Dat kun je nog beter bereiken door die nieuwe gedachten op te schrijven en te blijven lezen. Hang bijvoorbeeld een post-it met spreuk op de spiegel in de badkamer en lees het elke morgen aan jezelf voor.

Zorg dat je jouw gedachten stuurt richting positiviteit en heb zo invloed op je resultaten. Maak een afspraak als je hulp kunt gebruiken.

Dit artikel is gebaseerd op een  artikel van Kirstin O’Donovan.

 


Delen