RAAKT HRM ECHT DE WEG KWIJT?

Recent las ik een artikel van 2 pagina’s in een blad voor HRM-ers. ‘Medewerkers van een consultancy-organisatie HR adviseren om de medewerker als startpunt te nemen.’  Ik heb dit artikel een paar keer gelezen en moet – helaas -constateren, dat mijn uitspraak met dit artikel bevestigd lijkt te worden. Dat HRM inderdaad de aansluiting met P&O is kwijtgeraakt sinds zij zich HRM is gaan noemen.

Kreten

Om te beginnen een aantal “kreten” in dit artikel. “Director Human Capital”, “gat in performance verkleinen”, “engaging”, “employee journey”, “design thinking en agile werken”, “real time”, “onboarding”, “tools”, “artificial intelligence”, “robotica”, “shared services”, “purpose”, “geïntegreerd cloud-based platform”. En dat op 2 pagina’s!

Vervolgens viel mij de volgende zin op: “het is een unieke kans voor de verbinding tussen de technische mogelijkheden en de human resources in de organisatie: de mensen”. Als ik dit probeer te begrijpen, dan staat er dus, dat de verbinding tussen de technische mogelijkheden en de mensen de mensen zijn.

Volgt u het nog?

Nog een fraai citaat: “Het bedenken van oplossingen met de gebruiker als uitgangspunt stelt je als HR in staat om processen en activiteiten te herzien die ook daadwerkelijk waarde gaan toevoegen voor de medewerker en organisatie.”

Het zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn, maar hier lees ik, dat je zaken die waarde toevoegen – dus goed zijn – gaat herzien, omdat je de gebruiker als uitgangspunt neemt. Dat kán toch niet de bedoeling van HR zijn?

Iets verderop wordt gesproken over een experiment met een test-robot die alle arbeidsvoorwaarden kent en waar medewerkers alle vragen over hun arbeidsvoorwaarden aan kunnen stellen. Even ter herinnering: het artikel heeft als kop “neem de medewerker als startpunt”!

Ik houd van mijn vak.

Niets is mooier dan elke dag bezig te mogen zijn met de ontwikkeling van de organisatie waar je voor werkt. Door met leidinggevenden na te denken over de koers van de organisatie en hen te adviseren over hoe dat het beste aan te vliegen. Door daarbij dagelijks met mensen te praten over de zaken die hen bezighouden. En door hen te helpen in hun ontwikkeling binnen hun werkzame leven, kun je tevens goed adviseren over ontwikkelingen in de organisatie. Elke dag is anders, omdat elke mens anders is en omdat elk vraagstuk een eigen benadering vraagt.

Als ik dan moet lezen dat medewerkers maar een robot moeten raadplegen als het gaat om hun arbeidsvoorwaarden. Als ik zie dat het HR vak aangekleed wordt met fraaie Engelstalige kretologieën, gebaseerd op ongetwijfeld intelligente theorieën.

En als dit alles heden ten dage de wijze is waarop HR zich denkt te profileren in organisaties, gepropageerd door consultancy bureaus die daar een goede boterham mee verdienen, dan wordt het tijd om als P&O-er weer eens met de voeten op aarde te komen (back to basics, voor degenen die dat niet begrijpen) en terug te keren naar de oorsprong van dit mooie vakgebied: Personeel en Organisatie.

Praktijkervaring

In een krantenartikel las ik dat het opdoen van praktijk ervaring de beste manier is om een vak te leren. De theorie is dan een ondersteunend middel. In de huidige maatschappij lijkt de theorie leidend te zijn en de praktijk ondergeschikt.

De werkelijkheid is, dat de praktijk nogal eens weerbarstiger is dan de theorie leert. Je willen profileren met mooie theorieën, zonder deze in de praktijk getoetst te hebben, gaat niet bijdragen aan een positief beeld van dit vakgebied. Dat is een les die elke P&O-er (Nederlands voor HRM-er) zich ter harte zou moeten nemen.

Bronnen: P&O direct Managementcareer

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

About Redactie