Wunderbar Wonderkind: succesvolle werving (met recept)

WONDERKIND-RECRUITZ-IO
Delen

Met verbazing heb ik weer een aantal discussies gevolgd op de recruitment hangouts. Kritische vragen over #Wonderkind zonder factchecking en dat is #notdone. Recruitmentbudget moet je goed besteden en daar is geen discussie over. Maar discussie zonder echte cijfers kan niet de bedoeling zijn. Laten we het hier dan maar over de cijfers hebben en naar de feiten van de werving te kijken.

Voor een bekende organisatie met een unieke mix aan dienstverlenende activiteiten op het gebied van mobiliteit en vrije tijd doen wij de IT werving. We hebben het hier over verschillende IT-rollen op development, architectuur en data. Best een uitdagende klus! Voor het project hebben we eerst nagedacht over de candidate journey; Waar zitten de kandidaten en wat hebben we nodig? Wat moeten we zoal inzetten en hoeveel mag het kosten? Zomaar een paar vragen die je als recruiter/amc-er gewoon bent te stellen.

Doelstelling inzet Wonderkind

  1. Zichtbaarheid IT-werkgever bij relevante doelgroep in regio op social kanalen

2) Conversie op een aantal zeer schaarse IT-rollen

Ons recept voor de werving

– Actiesite
– Verse en specifieke content (leuke vacatureteksten, inside tech verhalen, video, foto’s)
– Sourcing
– Campagne Wonderkind
– Focus op regionale kandidaten
– Beperkt budget

Resultaat van de mini campagne Wonderkind

We zijn de eerste week van november begonnen met de online campagne en hieronder zie je de resultaten qua conversie en zichtbaarheid tot aan vandaag (net geschoten)!

Deze campagne loopt tot 1 januari 2018 en elke dag komen er nog reacties binnen. Hieronder de resultaten tot nu toe opgesomd:

Reach van >  521.000
Ruim 3.000 clicks op de IT vacature
1 hire (Developer Apps)
1 aanbod (Developer Apps)
22 leads voor Developer Apps
13 leads voor Data Engineer
10 leads voor Java Developer Back End
Gemiddelde cost-per-hire nu is circa 1.850 euro.

Conclusie
Met een beperkt wervingsbudget en een bekende naam als campagnemaker werkt goed. We verwachten de huidige campagne (circa 7 weken) te verlengen met 2 maanden in januari en februari.

Wonderkind werkt – in samenhang met bv een landingssite, relevante en verse content en goede vacatureteksten – heel goed. #Wonderkind is een aanwinst voor recruitment/amc, zeker met een helder dashboard, gericht en doeltreffend zichtbaar zijn bij de relevante doelgroep en met een focus op conversie. Ik voorzie dan ook nog meer mogelijkheden van adverteren op social media, websites en in apps.

 

Learnings van Wonderkind

De traditionele jobboards volstaan al lang niet meer en zeker niet op IT-gebied! Waarom? IT-vakspecialisten verlaten LinkedIn omdat ze te vaak worden lastig gevallen met niet-relevante berichten. Uit gesprekken met developers blijkt dat zij maandelijks tientallen aanbiedingen ontvangen. Ze storen zich vooral aan de standaardteksten, het gebrek aan IT-kennis bij ‘makelaars’ zoals recruiters genoemd worden. En worden benaderd voor de verkeerde rollen.

De gesprekken met kandidaten uit Wonderkind campagne waren positief: gemak (makkelijk bericht achterlaten) en positief over het bedrijf (ook mede door regio). Eerlijk is eerlijk, er was ook circa 25% waste aan kandidaten met een verkeerde achtergrond/ match.

Waar zit IT talent wel?

Op #Github https://github.com/ en of https://stackoverflow.com/;
Relevante blogs of Meetups (waar recruiten overigens expliciet verboden wordt);
Social platforms als Facebook, Reddit of 9GAG.
Door het inzetten van het Google Display Network en het vergelijkbare Facebook Audience Network (nog zo’n leuke mogelijkheid van Facebook) laat jij jouw banners zien tussen de grappen op Reddit, tijdens de filmpjes die zij bekijken op YouTube en naast de blogs over code.

Het eenmalig bereiken van kandidaten is niet genoeg. Je moet kijken naar de volledige candidate journey. Door gebruik te maken van remarketing technieken kun je alle media die je inzet aan elkaar verbinden en zorgen voor meerdere momenten met kandidaten. Bereik een kandidaat eerst op Facebook, daarna bijvoorbeeld op 9GAG of W3Schools, om hen tenslotte over te halen bij jou te solliciteren.

Voordelen Wonderkind

De resultaten van de campagne met Wonderkind zijn positief en we zetten Wonderkind in 2018 vaker in.

  • Waarom?
  • Goede conversiecijfers
  • Scherpe targeting van doelgroep mogelijk (affiniteiten, tijd, demografisch, device, locatie etc.)
  • Werken met een budget en (dagelijks) zicht op uitgaven in het dashboard
  • Makkelijk in te richten en te koppelen aan vacatures en actiesite
  • Kunnen inzetten op meerdere social media en zicht hebben op performance van deze kanalen
  • Eventuele koppeling van media (bijv. realtime banners gelijktijdig tonen aan uw radio campagne)
  • Remarketing mogelijkheden (bijv. het opvolgen van TV commercials met display)
  • Gebruik van data om vergelijkbare doelgroepen aan uw huidige te bereiken
  • Bereik over alle fases van de candidate journey (onbekend, overwegend, vergelijken, verlangen, solliciteren, etc.).

Delen

2 comments on “Wunderbar Wonderkind: succesvolle werving (met recept)

  1. Ernst

    Hi Ron, hoe kan de gemiddelde cost per hire 1850€ zijn terwijl je in feite maar 1 hire hebt momenteel?

  2. Ron

    Ernst Jan Berger ik zoek back-ender en geen front-end ,dus vielen er een paar af en 2 die andere ambitie bleken te hebben en 2 met te weinig ervaring…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *